تحول بیمه با بهره مندی از فناوری بلاکچین/ پایان راه کلاهبرداران

بلاک‌چین می‌تواند به ارائه‌‌‌دهندگان بیمه برای کاهش هزینه، بهبود خدمات مشتریان و کاهش نرخ کلاهبرداری‌‌‌ها کمک کند. به‌‌‌طوری که شرکت‌های بیمه‌‌‌ای که از بلاک‌چین استفاده می‌کنند، شاهد مزایای تحول‌‌‌آفرین این فناوری در بهبود کیفیت خدمات خود بوده‌‌‌اند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک ، این ویژگی‌‌‌ها به‌‌‌نوبه خود باعث شفافیت بیشتر، افزایش بهره‌‌‌وری و کاهش هزینه‌‌‌ها می‌شود. ازسوی دیگر بهبود کلی در سرعت و دقت نیز می‌تواند تجربیات مثبت‌‌‌تری را برای مشتری ایجاد کند. مثلا، کوتاه کردن چرخه پرداخت خسارت از طریق بهبود کارآیی می‌تواند منجر به رضایت و حفظ مشتری شود.

کاربردهای بلاکچین در صنعت بیمه

مزایای کاربرد بلاکچین در صنعت بیمه شامل اعتمادسازی، حذف واسطه ‌ها، پیشگیری از تقلب، تسویه خسارات و تسهیل فرایندهای زمان ‌بر می ‌باشد. موارد کاربرد این فناوری در صنعت بیمه به شرح زیر است:

قراردادهای هوشمند

ماهیت دیجیتال قرارداد، اطمینان ایجاد می‌ کند که یک نسخه نهایی قرارداد وجود دارد که با جزییات نوشته شده و به ‌طور دقیق در کامپیوتر اجرا می ‌شود و برخلاف نسخه ‌های کاغذی امکان خراب شدن ندارند. این قراردادها مزایایی از جمله از جمله مکانیزه کردن رسیدگی به دعاوی خسارت، شفافیت و ابراز پرداخت قابل اعتماد و… دارد. یکی از راهکارها برای چالش ‌ها این است که کارگزاران به یک شبکه بلاکچین که تحت حاکمیت قرارداد هوشمند برای خاتمه مجوز نمایندگی و بازپرداخت کارمزد اضافه شوند.

مدیریت خسارت

در بخش خسارات که در همان قراردادهای هوشمند قرار دارد، بلاکچین بر چهار حوزه پرداخت خسارات، مدیریت تقلب، آغاز خودکار فرایند خسارات و تسریع پردازش خسارات تاثیر زیادی دارد.

پیش‌گیری از تقلبات

استفاده از بلاکچین در این زمینه سه مزیت کلیدی دارد که شامل حذف خسارات دوگانه، ایجاد مالکیت از طریق گواهی ‌های دیجیتال و در نتیجه کاهش جعل و انحراف در حق بیمه می ‌باشد.

بلاکچین در رشته‌های بیمه ای و انواع بیمه ‌ها

یکی از بهترین کاربردهای فناوری بلاکچین، در تسهیل فرایندهای رشته ‌ای متعارف و پرفروش بیمه ‌ای است. علاوه بر آن، می ‌تواند برخی انواع جدید بیمه را هم ایجاد کرده یا به‌کارگیری آن ‌ها را راحت ‌تر کند.

بیمه اتومبیل

در زنجیره بلوکی برای بیمه اتومبیل، تولیدکننده خودرو، تامین‌ کننده قطعات، تعمیرگاه، راننده و…، هریک می ‌توانند به عنوان یک گره عمل کنند. به این ترتیب، تاریخچه بهتری از سوابق وسیله نقلیه ثبت می ‌شود و پیکربندی آن به نحوی است که از رخنه داده ‌ها محافظت می‌ گردد. موضوع جانشینی بیمه دربرگیرنده چندین طرف مختلف می ‌باشد و به دلیل جمع‌آوری اطلاعات مستعد تقلب است. راهکار مبتنی بر زنجیره بلوکی در این زمینه، یک زنجیره بلوکی متصل به بیمه ‌گر مسئول، بیمه‌ شده مدعی خسارات و ارزیابی خسارت مستقل است.

بیمه ‌های درمان

برای بیمه درمان، شرکت بیمه می‌ تواند مجموع سوابق هزینه‌ های اختصاص ‌داده ‌شده به یک بیمار را مشاهده کرده و در ارزیابی‌ های خود از آن ‌ها استفاده کند.

بیمه ‌های زندگی

استفاده از یک پلتفرم مشترک در زنجیره بلوکی، به نهادهای مختلف اجازه می‌ دهد که داده‌ های معتبر را با طرف ‌های مرتبط به اشتراک بگذارند. هنگام خرید و فعال ‎‌سازی بیمه عمر، بیمه‌ گر نیازمند اسناد مشخصی برای تایید بیمه ‎‌پذیری است. بیمه ‌گر بیمه ‌نامه را بر مبنای حداقل اطلاعات مجوز صادر می‌ کند که می ‌تواند منجر به ارزیابی نادرست شود. برای رفع این مشکل این بهتر است فرایند صدور بیمه ‌نامه از طریق بلاکچین انجام شود که متشکل از یک نهاد حاکمیتی برای شناسایی هویت فرد، نهادی برای تبادل اطلاعات سلامت و بیمه‌ گر باشد.

چشم‌‌‌اندازها و محدودیت‌های بلاک‌چین در صنعت بیمه

بلاک‌چین پتانسیل بسیار زیادی در چشم‌انداز صنعت بیمه دارد. کارشناسان تخمین می‌‌‌زنند که بلاک‌چین تا سال ۲۰۲۳ به شدت مورد پذیرش قرار گرفته و تا سال ۲۰۳۰ حدود ۳/ ۱ تریلیون دلار ارزش تجاری جدید ایجاد کند. بنابراین، قطعا این فناوری ارزش سرمایه‌گذاری زمان و تلاش را دارد. در حال حاضر، صنعت بیمه مملو از استارت‌آپ‌‌‌ها و پلتفرم‌‌‌های جذاب است که با استفاده از بلاک‌چین، به پیشرفت این صنعت کمک فراوانی کرده‌‌‌اند.

البته باید توجه کرد که پذیرش یک فناوری جدید بدون چالش نیست. از آنجا که این فناوری هنوز در حال تکامل است، حل مسائلی مانند سرعت تراکنش، محدودیت‌های داده و فرآیندهای تایید برای کاربرد گسترده بلاک‌چین حیاتی خواهد بود. ازطرفی مقررات بیمه نامشخص و پویا هستند و باید مرتبا به‌‌‌روزرسانی شوند.

بنابراین، بلاک‌چین در پذیرش گسترده شرکت‌های بیمه با مانع روبه‌رو است. درخصوص امنیت و حریم خصوصی هم باید توجه کرد که اگرچه راه‌‌‌حل‌‌‌های بسیار خوبی مانند بلاک‌چین‌‌‌های خصوصی و فرآیندهای رمزنگاری پیشرفته مسوول حفظ امنیت و حریم خصوصی افراد در شبکه‌‌‌های بلاک‌چینی هستند اما هنوز هم بسیاری از شرکت‌های بیمه نگران امنیت سایبری خود هستند.

از سوی دیگر، به‌رغم اینکه با کمک فناوری بلاک‌چین در زمان و هزینه‌‌‌ تراکنش‌‌‌ها‌‌‌ صرفه‌‌‌جویی می‌شود. با این حال، هزینه‌‌‌های مربوط به سرمایه اولیه بالا بوده و این موضوع به عنوان یک عامل بازدارنده در استفاده شرکت‌های بیمه‌‌‌ای از این فناوری عمل می‌کند. درنهایت باید گفت که فناوری بلاک‌چین در بیمه می‌تواند به عنوان تغییردهنده اصلی مسیر حرکت این صنعت عمل کند. کاربردهای قانع‌‌‌کننده‌‌‌ای برای بلاک‌چین وجود دارد که می‌تواند نحوه مدیریت، ردیابی و بیمه‌‌‌گذاری دیجیتال دارایی‌‌‌های فیزیکی را متحول کند. بنابراین شرکت‌های بیمه‌‌‌گذار باید وارد این حوزه شده و با مطالعه در این زمینه و استفاده درست از بلاک‌چین در بیمه، بتوانند جایگاه خود را در این صنعت تثبیت کنند.

 

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

80  ⁄  10  =