بهترین گزینه سرمایه گذاری برای شرکت های بیمه ای چیست؟

صندوق مختلط زیتون به واسطه نقدشوندگی بالا و همچنین بازدهی ۵۰ درصدی سالانه بهترین گزینه صندوق مختلط زیتون به شمار می‌رود./صندوق‌های مختلط به واسطه ریسک کنترل شده و بازدهی بالاتر از صندوق‌های درآمد ثابت و سپرده بانکی می‌تواند گزینه مطلوبی برای سرمایه‌گذاری شرکت‌های بیمه باشد. با این وجود عملکرد تمامی صندوق‌های مختلط بازارسرمایه مشابه یکدیگر نیست.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از ریسک نیوز یکی از مهمترین دغدغه‌های شرکت‌های بیمه‌ای که می‌تواند در سودآوری آنها تاثیرگذار باشد مبحث سرمایه‌گذاری است. بازار سرمایه و ابزارهایی مانند صندوق‌های سرمایه‌گذاری از گزینه‌های پیش روی مدیران سرمایه‌گذاری صنعت بیمه است، که در این مقاله به ویژگی یکی از این صندوق‌‌های سرمایه‌گذاری مختلط بازارسرمایه به نام صندوق سرمایه گذاری زیتون می‌پردازیم که می‌تواند گزینه جذابی برای سرمایه‌گذاری شرکت‌های بیمه‌ای باشد.

 

انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری بورسی

بازار‌سرمایه ابزارهای متنوعی برای سرمایه‌گذاری دارد، صندوق‌های بورسی از مهمترین ابزارهای سرمایه‌گذاری غیر‌مستقیم است که می‌تواند جایگزین مناسبی برای تشکیل پرتفوی بورسی توسط خود شرکت‌ها باشد. صرفه‌جویی در وقت، هزینه‌های تحلیل و بررسی سهام و صنایع و کاهش قابل توجه ریسک‌های سرمایه‌گذاری مهمترین مزیت این صندوق‌ها است.

 

صندوق‌های سرمایه‌گذاری انواع مختلفی دارد ولی در یک دسته‌بندی کلی می‌توان به ۴ نوع صندوق درآمد ثابت، صندوق سهامی، صندوق مختلط و کالایی نظیر طلا اشاره کرد. صندوق‌های درآمد ثابت که بخش عمده دارایی آنها را اوراق و سپرده‌بانکی تشکیل می‌دهد کم ریسک یا به عبارتی بدون ریسک به شمار می‌روند و بازدهی سالانه حدود ۲۳ الی ۲۵ درصدی را محقق می‌کنند.

 

صندوق‌های سهامی همانطور که از نام آن مشخص است عمده دارایی‌هایی خود را در سهام شرکت‌های بورسی سرمایه‌گذاری می‌کنند و ریسک نسبتا بالایی دارند و نمی‌توان بازدهی مشخص ماهانه یا سالانه برای این صندوق‌ها در نظر گرفت.  صندوق‌های مختلط از لحاظ دارایی و ریسک حد وسط صندوق‌های سهامی و مختلط قرار می‌گیرند، پرتفوی این صندوق‌ها از اوراق درآمد ثابت و سهام شرکت‌های بورسی در حد متعادل تشکیل می‌شود.

 

صندوق‌های مبتنی بر کالا مانند طلا که پشتوانه آنها اوراق گواهی سکه طلا است،  ریسک و بازدهی نزدیک به سکه طلا دارند.

 

کدام نوع صندوق‌ برای سرمایه‌گذاری شرکت‌های بیمه‌ای مناسب است؟

 

اهداف، چشم انداز زمانی و نوع و میزان اختصاص منابع سرمایه‌گذاری در بورس توسط شرکت‌های بیمه‌ای می‌تواند متفاوت باشد، اما به طور کلی بخشی قابل توجهی از منابع دریافتی شرکت‌های بیمه‌ای به دلیل احتمال پرداخت حق خسارت باید طوری سرمایه‌گذاری شود که قابلیت نقدشوندگی بالایی داشته باشد.

 

صندوق‌های سهامی برای این بخش از منابع شرکت‌های بیمه‌ای به دلیل وجود نوسانات بالا و ریسک بازدهی و نقدشوندگی گزینه مطلوبی به شمار نمی‌آید. سپرده‌بانکی و صندوق‌های درآمد ثابت گزینه‌ دیگری است که بیمه‌ها به طور معمول منابع خود را در آن متمرکز می‌کنند. مهمترین مزیت صندوق درآمد ثابت و سپرده بانکی نقدشوندگی است.

 

صندوق درآمد ثابت و سپرده بانکی گرچه نقدشونده است، ولی ریسک تورم را پوشش نمی‌دهد، سپرده‌های بانکی یا صندوق‌های درآمد ثابت سالانه چیزی حدود ۲۳ الی ۲۵ درصد بازدهی دارند که با توجه به انتظارات تورمی ۴۰ تا ۵۰ درصدی گزینه‌ مناسبی برای پوشش ریسک تورم به شمار نمی‌رود.

 

صندوق‌های سرمایه‌گذاری مختلط همانطور که اشاره شد از منظر ریسک بازدهی حد وسط صندوق سهامی و در‌آمد ثابت قرار می‌گیرد، این صندوق‌ها به طور معمول بازدهی بالاتری از صندوق‌های درآمد ثابت داشته و نوسان‌های بالای صندوق‌های سهامی را ندارد. برای مثال صندوق مختلط زیتون بازدهی ۴۹.۸ درصدی یکساله را محقق کرده که چیزی حدود دو برابر بازدهی صندوق‌های درآمد ثابت است.

 

نقدشوندگی صندوق‌های مختلطی که بازارگردان فعال دارند مانند صندوق مختلط زیتون نیز بسیار بالاست و خرید و فروش واحد‌های این صندوق‌ها به سرعت انجام می‌شود.

 

نقدشوندگی و پوشش ریسک تورم مهمترین مزیت صندوق مختلط زیتون

 

بنابراین صندوق‌های مختلط به واسطه ریسک کنترل شده و بازدهی بالاتر از صندوق‌های درآمد ثابت و سپرده بانکی می‌تواند گزینه مطلوبی برای سرمایه‌گذاری شرکت‌های بیمه باشد. با این وجود عملکرد تمامی صندوق‌های مختلط بازارسرمایه مشابه یکدیگر نیست و معدود صندوق‌های مختلط بازار‌سرمایه ویژگی‌های یاد شده را دارند.

 

صندوق مختلط زیتون از صندوق‌های تحت مدیریت مشاور سرمایه‌گذاری ترنج است که در حال حاضر بهترین صندوق مختلط بازارسرمایه ایران از نظر بازدهی و حجم دارایی تحت مدیریت است. این صندوق در عملکرد یکساله بازدهی ۴۹.۸ درصدی کسب کرده و حدود ۵۰ هزار میلیارد ریال دارایی تحت مدیریت دارد.

 

نمودار زیر از سایت فیپیران؛ مرکز پردازش اطلاعات مالی ایران استخراج شده است، که بازدهی و حجم دارایی تحت مدیریت صندوق‌های مختلط بازارسرمایه ایران(منتهی به نیمه اسفند ۱۴۰۱) را نشان می‌دهد، صندوق مختلط زیتون در جایگاه نخست قرار دارد:

 

 

نمودار زیر نیز مقایسه بازدهی سالانه صندوق‌های درآمد ثابت و مختلط است، که صندوق زیتون رتبه نخست را دارد:

 

در کنار بازدهی ۵۱ درصدی آنچه سرمایه‌گذاری در صندوق زیتون را برای شرکت‌های بیمه‌ای جذاب می‌کند، بازارگردانی فعال صندوق است که این امکان را به شرکت‌ها می‌دهد که در لحظه بتوانند سرمایه خود را نقد کنند. در نتیجه پیشنهاد می شود آن دسته از شرکت‌های بیمه ای و صندوق های بازنشستگی که بخشی از منابع خود را در صندوق‌های درآمد ثابت سرمایه‌گذاری کرده‌اند، صندوق مختلط زیتون به عنوان گزینه جایگزین با بازده انتظاری بالاتر مدنظر داشته باشند.

 

علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به صفحه صندوق مختلط زیتون مراجعه کنند و یا با شماره‌های ۷۹۳۲۶-۰۲۱ تماس حاصل نمایند.

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

40  +    =  48