بررسی مزیت های تحول دیجیتال در صنعت بانکداری

تحول دیجیتال در صنعت بانکداری تنها یک تغییر بزرگ در این صنعت نیست. این مسئله بسیار فراتر از حرکت از دنیای سنتی به دنیای دیجیتال است. کل مفهوم تحول دیجیتال در بانکداری به معنای فرایندی حیاتی از نحوه تجزیه و تحلیل داده‌ها، تعامل و جلب رضایت مشتریان در بانک‌ها و سازمان‌ و موسسات مالی است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک ، رویکرد دیجیتالی‌شدن در صنعت بانکداری با درک رفتار، ترجیحات و خواسته‌های مشتریان آغاز می‌شود. در نتیجه بخش بانکی از محصول محوری به مشتری محوری تبدیل می‌شوند و این موضوع می‌تواند فرایند سوددهی آنها را چندبرابر کند.

تحول دیجیتال به چه معناست؟

در ابتدا با تعریف تحول دیجیتال آشنا می‌شویم. تحول دیجیتال یا دیجیتالی شدن یک تغییر اساسی در نحوه ارائه ارزش یک سازمان به مشتریان خود است. به عبارت دیگر می‌توان گفت که تحول دیجیتال نشان‌دهنده بازنگری در مورد نحوه استفاده سازمان از فناوری‌ها، افراد و فرایندها در یک مدل جدید کسب و کار است که جریان‌های درآمدی جدیدی را ایجاد کرده و خدمات و محصولات بهتری را به مشتریان ارائه می‌دهد. برای بسیاری از شرکت‌هایی که کالاها و محصولات سنتی می‌سازند این تحول به معنای ساخت محصولات دیجیتالی است.

تحول دیجیتال در صنعت بانکداری

آشنایی با انقلاب چهارم صنعتی در صنایع مختلف باعث نزدیک شدن هرچه بیشتر آن‌ها با دنیای دیجیتال شد. صنعت بانکداری نیز از این موضوع استثنا نبود. تحول دیجیتال در بانکداری در واقع به معنای تغییر عملیاتی و فرهنگی در یک سازمان بانکی در راستای ادغام فناوری دیجیتال در تمام حوزه‌های بانکی، بهینه‌سازی عملیات و ارائه ارزش به مشتریان است. اگر تحول دیجیتال در صنعت بانکداری با موفقیت اجرا شود می‌تواند توانایی بانک را برای رقابت در یک بازار رقابتی به طور فزاینده‌ای بهبود ببخشد. با وجود این‌که اصلی‌ترین عنصر تحول دیجیتال تکنولوژی‌های استفاده شده در آن است؛ ولی نباید این تکنولوژی‌ها را یک چوب جادویی در نظر گرفت که به‌تنهایی می‌توانند تحول دیجیتال را برای صنعت بانکداری به ارمغان بیاورند.

بانک‌هایی که می‌توانند استراتژی‌های دیجیتال خود را با موفقیت پیاده‌سازی کنند می‌توانند از مزایای فوق‌العاده آن نیز بهره‌مند شوند. با این وجود نباید فراموش کرد که بسیاری از تحولات دیجیتال با شکست مواجه می‌شوند؛ چراکه تکنولوژی مورداستفاده در آنها به‌عنوان تنها گزینه یا راه‌حل در این زمینه در نظر گرفته می‌شود. بانک‌ها نه‌تنها باید به انتخاب فناوری خود اهمیت دهند؛ بلکه باید در خصوص نحوه استفاده از این تکنولوژی‌ها نیز فکر کنند. آنها باید به چالش‌های فرهنگی و ذهنیتی که ممکن است برای کارکنان به وجود بیاید فکر کرده و راهکارهایی را در این زمینه نیز ارائه دهند.

در تحول دیجیتال در صنعت بانکداری از چه تکنولوژی‌هایی استفاده می‌شود؟

از جمله مهم‌ترین تکنولوژی‌ها و ابزارهایی که در هوشمندسازی بانک‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • هوش مصنوعی و یادگیری ماشین: هوش مصنوعی در بانکداری کاربردهایی مانند دستیار آنلاین و ربات‌های مخصوص چت را دارا است که می‌تواند بسیاری از مشکلات کاربران و مشتریان بانک‌ها را برطرف کند. از طرف دیگر از هوش مصنوعی و یادگیری ماشین می‌توان به‌منظور تحلیل و مدیریت داده‌ها، بالابردن امنیت داده‌های بانکی و بهبود تجربه مشتریان در یک بانک نیز استفاده کرد.
  • اینترنت اشیا: ترکیب اینترنت اشیا با تجزیه و تحلیل لحظه‌ای داده‌ها می‌تواند در بانک‌ها بسیار مفید باشد و تجربه مشتریان را بهبود دهد. به لطف اینترنت اشیا و اتصال هوشمند تمامی دستگاه‌های بانکی به یکدیگر مشتریان می‌توانند به‌صورت یکپارچه و در عرض چند ثانیه پرداخت‌های خود را انجام دهند. از طرف دیگر فرایندهای مجوزدهی با استفاده از حسگرهای بیومتریک در بانک‌ها می‌تواند اکوسیستم مالی را در این سازمان‌ها ارتقا دهد.
  • بلاک‌چین: هر بحثی درباره تحول دیجیتال در صنعت بانکداری بدون صحبت درباره بلاک‌چین یک صحبت ناقص است. ادغام بلاک‌چین در بخش مالی منجر به تراکنش‌های داده‌ای امن، دقت بالاتر و البته یک رابطه بسیار پیشرفته خواهد شد. مشتریان مدرن به‌شدت به راهکارهای مبتنی بر بلاک‌چین اعتماد دارند و معتقدند که تراکنش‌ها و سایر عملیات بانکی با استفاده از این تکنولوژی شفاف‌تر و راحت‌تر می‌شود. در واقع ادغام بلاک‌چین و اینترنت اشیا یکی از بزرگ‌ترین روندهای فناوری و تکنولوژی در بانکداری دیجیتال بوده است.
  • محاسبات ابری: محاسبات و رایانش ابری جز محبوب‌ترین تکنولوژی‌های مورداستفاده در تحول دیجیتال بانک‌ها و بخش‌های مالی سازمان‌ها به شمار می‌آید. این خدمات و سرویس‌ها منجر به بهبود عملیات، بهره‌وری بهتر و تحویل فوری محصولات و خدمات بخش‌های بانکی می‌شود. با ادغام رایانش ابری با سایر تکنولوژی‌ها می‌توان به یک روش جامع و جذاب برای به‌اشتراک‌گذاری داده‌ها و بهبود تجربه کلی مشتریان کمک کرد.
  • تحلیل داده‌های حجیم: امروزه داده‌های حجیم بخش عمده‌ای از داده‌ها و اطلاعات بانکی و سازمان‌های مالی را تشکیل می‌دهند. تجزیه و تحلیل این داده‌ها می‌تواند به افزایش وفاداری مشتریان در یک بانک کمک کرده و راهکارها و چشم‌اندازهای جدید و مدرنی را به مدیریت بانک‌ها ارائه دهد.

تحول دیجیتال در صنعت بانکداری چه مزایایی دارد؟

از جمله مهم‌ترین مزایای تحول دیجیتال در صنعت بانکداری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سرمایه‌گذاری دیجیتال: شفافیت داده‌ها و روش‌های جایگزینی که در صنعت بانکداری ارائه می‌شود می‌توانند به تراکنش‌های آسان‌تر و سریع‌تر منجر شده و شرایط بهتری را برای دیجیتالی‌شدن روند سرمایه‌گذاری ارائه دهند.
  • سازگاری بیشتر: دیجیتالی‌شدن بانکداری باعث می‌شود تا این سیستم‌ها به شکل راحت‌تری از سیستم‌های جدید پیروی کنند. قابلیت‌هایی مانند حسابرسی خودکار، بررسی خودکار گزارش‌ها و اسناد و … همگی از جمله مزایای مهمی هستند که تحول دیجیتال می‌تواند به همراه بیاورد.
  • جذب آسان‌تر مشتریان جدید: همان‌طور که مشتریان به خدمات جدید نیاز دارند کسب‌وکارها نیز به مشتریان خود نیاز پیدا خواهند کرد. تحول دیجیتال با توجه به مدل‌های تجاری جدیدی که ارائه می‌دهد می‌تواند به جذب مشتریان جدید کمک شایانی کند.
  • نوآوری و سازگاری تجاری: ظهور کانال‌های اجتماعی جدید، درگاه‌های جدید و برنامه‌های بانکداری تلفن همراه همگی نیازمند دیجیتالی‌شدن بانک‌ها و موسسات مالی هستند که از این طریق بانک‌ها می‌توانند از این فرصت‌ها استفاده کرده و از مزایای آنها بهره‌مند شوند.
  • بهبود امنیت: امنیت داده‌های مشتریان در تحول دیجیتال از اهمیت بالایی برخوردار است که امروزه با توجه به فرایند دیجیتالی‌شدن می‌توان انتظار داشت که این امنیت در بانک‌ها به میزان زیادی افزایش پیدا کند.

خلاصه مطلب

تحول دیجیتال در صنعت بانکداری باعث شده تا تکنولوژی‌های جدیدی در این صنعت مورداستفاده قرار گیرند و بخش‌های مختلف صنعت بانکداری را تحت تاثیر خود قرار دهند. از جمله مهم‌ترین مزایایی هوشمند سازی صنعت بانکداری دارد می‌توان به بهبود امنیت، سازگاری بهتر، سرمایه‌گذاری ساده‌تر و جذب مشتریان جدید اشاره کرد. در تحول دیجیتال در این صنعت معمولا از تکنولوژی‌هایی مانند هوش مصنوعی، رایانش ابری، اینترنت اشیا و مواردی از این قبیل نیز استفاده می‌شود.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

67  −  61  =