متا مدل زبان جدیدی را بر اساس هوش مصنوعی ارائه می کند

شرکت متا پلتفرم اعلام کرد که در حال انتشار یک مدل زبان بزرگ جدید مبتنی بر هوش مصنوعی با هدف جامعه تحقیقاتی است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از رویترز، از اواخر سال گذشته میلادی با راه‌اندازی ChatGPT  توسط شرکت OpenAI با پشتیبانی مایکروسافت، نبرد برای تسلط بر فضای فناوری هوش مصنوعی  آغاز شد و شرکت‌های بزرگ فناوری مانند آلفابت و بایدو چینی را برانگیخت تا پیشنهادات خود را ارائه داده و بسازند.

اکنون شرکت متا نیز اعلام کرده که در حال ساخت مدل زبانی مبتنی بر هوش مصنوعی است. در وبلاگی گفته شده که این مدل زبانی، تحت مجوز غیرتجاری برای محققان و نهادهای وابسته به دولت، جامعه مدنی و دانشگاه در دسترس خواهد بود. این مدل که متا گفته به قدرت محاسباتی به مراتب کمتر نیاز دارد، بر روی 20 زبان آموزش داده شده است.

مدل های زبانی بزرگ، از جمله موردی که چت بات chatGPT از طریق آن کار می کند، در واقع سیستم هایی هستند که زبان طبیعی را پردازش می کنند و با استفاده از حجم عظیمی از متن آموزش می بینند. بدین ترتیب این مدل ها می توانند به سوالات شما پاسخ داده و یا متن جدیدی تولید کنند.

گیل لوریا، تحلیلگر ارشد نرم افزار در شرکت D.A. Davidson اظهار کرد که به نظر می رسد اعلان متا گامی برای آزمایش قابلیت های هوش مصنوعی مولد آنها باشد تا بتوانند در آینده آن را در محصولات خود پیاده کنند.

هوش مصنوعی مولد یک برنامه جدید از هوش مصنوعی است که متا کمتر در آن تجربه دارد، اما به وضوح برای آینده کسب و کار آنها مهم است.

شرکت مایکروسافت، بایدو و گوگل آلفابت، موتورهای زبان AI پیشرفته مربوطه خود را در محصولات انبوه تر مانند جستجو ترکیب می کنند.

متا در ماه می سال گذشته، مدل زبان بزرگ OPT-175B را منتشر کرد. بعداً مدلی به نام Galactica را راه‌اندازی کرد که می‌گفت می‌توانست مقالات علمی بنویسد و مسائل ریاضی را حل کند، اما نسخه آزمایشی آن حذف شد زیرا مهملات واقع‌نما تولید می‌کرد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

82  +    =  90