راه‌کار کاهش قیمت دلار از سوی رئیس شورای فقهی بانک مرکزی

غلامرضا مصباحی‌مقدم جهش قیمت ارز در بازار آزاد را ناشی از جنگ ارزی آمریکا علیه ایران برشمرد و تاکید کرد: برای خروج از این موقعیت باید تدبیر جدی برای جلوگیری از عرضه ارز در بازار آزاد اتخاذ شود.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از ایسنا رئیس شورای فقهی بانک مرکزی اظهار کرد: نرخ ارز آنچنان که بانک مرکزی دنبال می‌کند با مولفه‌های اقتصاد ایران سازگاری دارد و اگر جلوی رشد نرخ ارز را متناسب با تورم داخلی منهای تورم بین‌المللی بگیریم، سرکوب ارزی است و نتیجه آن کاهش جدی صادرات خواهد بود.

وی تاکید کرد: بنابراین از سوی دولت نباید فشاری برای پایین نگه داشتن نرخ ارز داشته باشد چرا که هر گاه فشار وارد شده، در مقطعی به صورت جهشی نه تنها عقب ماندگی رشد خود را جبران کرده که بسیار هم بالاتر رفته است در حالی که اگر به صورت روزانه متناسب با تورم داخلی، منهای تورم خارجی اصلاح شود، معقول و متناسب با شرایط اقتصادی رشد خواهد داشت.

وی در عین حال گفت: اما آنچه در بازار آزاد اتفاق می‌افتد و البته غیر قانونی است، تحت تاثیر وضعیت روانی جامعه و فشار جنگ خارجی رخ می‌دهد و متناسب با شرایط و مولفه‌های اقتصادی نیست.

مصباحی مقدم با بیان اینکه با جنگ روانی در زمینه قیمت ارز مواجهیم، اظهار کرد: آمریکا ایران را از لحاظ ارزی تحریم کرده و با فشار به کشورهای طرف قرارداد اجازه انتقال دلار را نمی‌دهد؛ برای نمونه وصول مطالبات ما از عراق با تاخیر مواجه می‌شود چون آنها به دنبال روشی هستند که آمریکا با آن مخالفت نکند. مشابه این فشار بر ترکیه و امارات متحده عربی وارد می‌شود تا جلوی انتقال ارز به ایران را بگیرند و از طرفی به واسطه عوامل خود به دنبال جذب ارزهای داخل ایران و خروج ارز هستند.

وی هدف از این جنگ روانی را بالا بردن انتظارات تورمی برشمرد و افزود: در واقع با روان ملت ایران بازی می‌کنند و طبعاً قیمت‌ها تحت تاثیر قیمت ارز بالا می‌رود.

رئیس شورای فقهی بانک مرکزی تاکید کرد: بانک مرکزی به جز ارز نیمایی که تامین‌کننده واردات مواد اولیه ضروری و مورد نیاز جامعه است، باید اجازه مبادله سایر ارزها را در بازار آزاد ندهد.

وی تصریح کرد: از آنجا که وضعیت ایجاد شده، وضعیتی امنیتی است نیازمند برخورد امنیتی با بازیگران عرصه ارز، دلالان داخلی و عوامل خارجی بروز این شرایط هستیم و اگر این برخورد انجام نشود و جلوی بازی ارزی که ایجاد کرده‌اند، گرفته نشود اقتصاد ایران دستخوش تلاطم می‌شود، همچنان که این اتفاق اکنون هم رخ داده و موجب ایجاد نارضایتی در مردم شده است.

مصباحی مقدم اظهار کرد: آنها به نحوی اقتصاد ایران را “دلاریزه” کرده‌اند و برای خروج از این موقعیت باید تدبیر جدی برای جلوگیری از عرضه ارز در بازار آزاد اتخاذ شود.

وی با اشاره به تجربه دیگر کشورها برای مصون ماندن از نوسانات ارز، یادآور شد: در کشورهایی مثل اروپا، شرق آسیا و شمال آفریقا، آفریقای جنوبی، ترکیه و… نمی‌بینیم که بازار آزاد ارز داشته باشند. باید هر تدبیری اندیشیده و مانع مبادلات غیر قانونی ارز شده‌اند، همان تدبیر در ایران هم اعمال شود تا بازی با روان ملت ایران که ناشی از فضای مدیریت آمریکا و کشورهای معاند با جمهوری اسلامی است، مهار شود.

وی با تاکید بر اینکه هدف از این بازی ارزی، بر هم ریختن اوضاع داخلی ایران است، گفت: ما نیازمندی‌های ارزی روشنی داریم که توسط بانک مرکزی در ۴۰ عنوان مشخص شده است و تخصیص ارز برای این موارد قابل قبول است اما تامین ارز برای قاچاق و خروج سرمایه قابل قبول نیست؛ بنابراین باید از مبادله ارز در بازار آزاد که تنها چند صد یا چند هزار دلال از آن منتفع شده و نوسانگیری می‌کنند، جلوگیری شود.

رئیس شورای فقهی بانک مرکزی در پایان با تاکید بر اینکه باید از اختصاص ارز به تقاضاهای نامشروع ارزی جلوگیری شود، گفت: در این مورد اگر نیاز به قانون‌گذاری جدید وجود دارد، باید برای آن به سرعت چاره‌اندیشی شود و اگر ظرفیت‌های قانونی وجود دارد، باید استفاده شود تا معیشت و روان مردم از این بازی ارزی مصون بماند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

4  ×    =  32