عبور نرخ بهره بین بانکی از سقف سه ساله

نرخ سود بین بانکی در هفته منتهی به 26 بهمن ماه به 22.53 درصد رسیده و رکورد خود را در بازه دوساله ارتقا داده است. این رقم از سقف پیشین بانک مرکزی بالاتر بوده و این نهاد کوریدور جدیدی را در خصوص نرخ بهره تعریف کرده است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل ازاکوایران، روند نرخ سود بین بانکی در کشور صعودی شده و بالاتر از آذر دوسال پیش قرار گرفته است.

طبق داده های بانک مرکزی نرخ بهره بین بانکی در هفته های بهمن ماه روند افزایشی اکیدی داشته و هر هفته رشدی محسوس را ثبت کرده است. در این هفته نیز نرخ بهره بین بانکی از هفته قبل 0.75 واحد درصد بالاتر آمده و رکورد ثبت شده در نیمه بهمن ماه را ارتقا داد.

رکوردزنی نرخ بهره بین بانکی در آخر بهمن

در بازار بین بانکی، نرخ سود از معاملات میان بانک ها به دست می آید. در این بازار بانک های دارای کسری می توانند نیازهای نقدینگی خود را از طریق بده بستان با بانک های دارای مازاد برطرف کنند.

بانک مرکزی دامنه نرخ سود را در این بازار هر چند وقت یک بار تعیین می کند که به نوعی نرخ بهره بین بانکی در این کوریدور نوسان می کند. با بالا بردن نرخ سود سپرده های بانکی در اوایل این ماه از سوی بانک مرکزی، کف و سقف نرخ سود بین بانکی نیز تغییر کرده و دامنه ای جدید را رقم زده است.

از سه سال پیش تاکنون دامنه نرخ سود از 14 تا 22 درصد بوده و از میانه بهمن ماه امسال به بعد جهش قابل توجهی پیدا کرده است. طبق داده های بانک مرکزی دامنه جدید نرخ بهره بین بانکی در هفته منتهی به 25 بهمن امسال، از 17 تا 24 درصد ثبت شده است.

این اتفاق موجب شده تا بانک ها در بازار بین بانکی با نرخ سود بالاتری از یکدیگر استقراض پول کنند. در همین خصوص براساس آخرین آمار منتشر شده در تاریخ 26 بهمن ماه امسال، نرخ سود بین بانکی برابر با 22.53 درصد به دست آمده و از سقف سه سال گذشته بالاتر بوده است.

بررسی های آماری نشان می دهد این بیشترین میزان نرخ بهره بین بانکی از آذر 1399 تاکنون بوده است. برخی از تحلیل گران معتقدند بالا رفتن نرخ سود در بازار بین بانکی می تواند علامتی از کاهش تورم در کشور به همراه داشته باشد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

28  −    =  22