بانک کشاورزی روی ریل بهبود

نگاهی به عملکرد مقایسه ای شش ماهه نشان می دهد

افزایش سهم از بازار در کنار بهبود سوددهی عملیات تسهیلات دهی و سپرده گیری بانک کشاورزی نشان از آن دارد که هم سرعت و هم کیفیت گردش وجوه در این بانک در شش ماهه نخست سال جاری به صورت قابل قبولی بهبود یافته است. این موضوعات نشان از آن دارد که عملیات بانکداری در بانک کشاورزی (بر خلاف بسیاری از بانک ها دولتی) در ریل مناسب و درستی قرار دارد که می تواند تداوم این مسیر موجبات بهبود سودآوری و جبران زیان انباشته را در پی داشته باشد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، بانک کشاورزی یکی از بانک های دولتی است که پس از پیروزی انقلاب از ادغام دو بانک توسعه کشاورزی و تعاون کشاورزی تشکیل شده است. به واسطه دولتی بودن صورت های مالی بانک در سالهای گذشته منتشر نمی شد اما به لطف سیاست های وزیر اقتصاد دولت سیزدهم صورت های مالی دو سال اخیر همچنین شش ماهه نخست سال جاری در سامانه کدال در معرض ارزیابی همگان قرار دارد.

نگاهی به ترازنامه بانک و همچنین در نظر داشتن عملکرد کلی نظام بانکی در شش ماهه ابتدایی نکات قابل توجهی را به دست می دهد که شاید در نگاه نخست چندان قابل مشاهده نباشد. یکی از وجوه موفقیت بانک کشاورزی در شش ماهه نخست سال جاری افزایش سهم بانک از مانده کل تسهیلات اعطایی و همچنین سپرده های دریافتی نظام بانکی است که نشان دهنده افزایش قابل توجه سهم از بازار و فضای رقابتی حاکم بر نظام بانکداری کشور است.

مانده تسهیلات اعطایی بانک کشاورزی در پایان شهریور ماه سال جاری به رقم 206 همت رسیده که نسبت به ابتدای سال جاری با رشد حدود 29 درصدی همراه شده است. نکته قابل توجه در این زمینه آن که بر اساس آمار اعلام شده از سوی بانک مرکزی، افزایش مانده تسهیلات کل نظام بانکی تنها 12 درصد بوده است. با تکیه بر این داده ها، سهم بانک از کل مانده تسهیلات در کشور از 3.8 درصد در پایان اسفند ماه سال قبل به 4.4 درصد در پایان شهریور ماه سال جاری رسیده است.

بررسی جزئی تر در عملکرد بانک در حوزه اعطای تسهیلات نشان می دهد نسبت تسهیلات جاری به کل تسهیلات در پایان اسنفد ماه سال قبل حدود 89 درصد بوده این در حالی است که این نسبت در پایان شهریور ماه سال جاری به حدود 93 درصد رسیده است. این موضوع نشان دهنده کاهش ریسک نکول در تسهیلات اعطایی بانک در شش ماهه ابتدایی سال جاری است. نکته قابل ذکر دیگر در این زمینه عدم شناساسی ذخیره مطالبات سوخت شده 12 ماهه سال 1400 و همچنین در شش ماهه ابتدایی سال جاری است.

در سمت چپ ترازنامه نیز مهم ترین قلم به مانده سپرده مشتریان مربوط است. بر اساس صورت های مالی شش ماهه، مانده سپرده ها در بانک کشاورزی در پایان شهریور ماه سال جاری مبلغ 255 همت بوده که نسبت به مانده ابتدای سال رشد حدود 21 درصدی را نشان می دهد. این در حالی است که بر اساس آمار اعلامی از سوی بانک مرکزی مانده سپرده ها در کل نظام بانکی کشور رشد حدود 15 درصدی داشته است. بر اساس این آمار، سهم بانک کشاورزی از مانده سپرده های بانکی کشور از 3.8 درصد در پایان سال 1400 به 4 درصد در پایان شهریور ماه سال جاری رسیده است.

افزایش سهم از بازار در کنار بهبود سوددهی عملیات تسهیلات دهی و سپرده گیری بانک نشان از آن دارد که هم سرعت و هم کیفیت گردش وجوه در بانک کشاورزی در شش ماهه نخست سال جاری به صورت قابل قبولی بهبود یافته است. این موضوعات نشان از آن دارد که عملیات بانکداری در بانک کشاورزی (بر خلاف بسیاری از بانک ها دولتی) در ریل مناسب و درستی قرار دارد که می تواند تداوم این مسیر موجبات بهبود سودآوری و جبران زیان انباشته را در پی داشته باشد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

41  +    =  46