صد بانک برتر دنیا در سال ۲۰۲۲ کدامند؟

بر اساس گزارش S&P Global Market Intelligence، 26 بانک از 37 وام دهنده اروپایی در فهرست 100 بانک بزرگ جهان در پایان سال 2021 بین یک تا 9 پله سقوط نسبت به سال قبل داشته اند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک ، بانک های اروپایی در سال 2021 بخشی از تسلط خود را در رتبه بندی میزان دارایی های جهانی از دست دادند، در حالی که وام دهندگان بزرگ چینی برتری خود را به عنوان بزرگترین موسسات مالی جهان حفظ کردند.

مجموع دارایی ‌های تمام بانک ‌های اروپایی در این فهرست با کاهش 16/2 درصدی به 890/36 هزار میلیارد دلار در سال 2022 رسید در حالی که در سال 2021، 707/37 هزار میلیارد دلار بوده است.

برخی از وام دهندگان اروپایی پس از کاهش فعالیت های دولتی خود در بحبوحه رقابت میان وام دهندگان بزرگ ایالات متحده، شاهد کاهش ترازنامه خود بودند. به عنوان مثال، بانک اسپانیایی Banco Bilbao Vizcaya Argentaria SA، پس از انجام یک معامله با 639 شعبه در ایالات متحده با حدود 103 میلیارد دلار دارایی، یک پله سقوط کرد و به رتبه 47 رسید. با این حال، HSBC Holdings PLC موقعیت و اندازه دارایی خود را حفظ کرد زیرا محور آن در کسب و کار مدیریت ثروت آسیا به جبران تأثیر فروش عملیات بانکداری خرد خود در ایالات متحده و فرانسه کمک کرد.

افزایش مجدد عفونت‌ های ناشی از کووید-19در چندین بخش از جهان و تأثیر درگیری روسیه و اوکراین احتمالاً در سال جاری بر اقتصاد جهانی موثر واقع خواهد شد. پیش ‌بینی می‌ شد که رشد از سال 2021 کاهش یابد، چرا که تولید در اکثر کشورها پس از همه‌ گیری بهبود یافت. انتظار می ‌رود این دو عامل عادی‌ سازی سیاست ‌های پولی را پیچیده ‌تر کنند، زیرا بانک ‌های مرکزی جهانی محتاط هستند که به بهبود اقتصادی آسیبی وارد نکنند و در عین حال با تورم بالا مواجه هستند.

با ورود به سال 2022، BNP Paribas SA که رتبه آن در سال 2021، 7 بود به رتبه 9 در سال 2022 تنزل پیدا کرد، پس از تکمیل فروش خرد در ایالات متحده در سال جاری با حدود 105 میلیارد دلار دارایی، می تواند قرارداد کل دارایی های خود را بیشتر در نظر بگیرد. Banco Santander SA که از رتبه 16 در سال 2021 به رتبه 19 سقوط کرد، اقداماتی را برای ساده کردن واحد خرده فروشی خود در ایالات متحده طی سال جاری از جمله خروج از وام های رهنی و مسکن و وام های تجاری و صنعتی ترسیم کرده است.

همچنین بهبود اقتصادی خوش خیم در سراسر اتحادیه اروپا به ترازنامه برخی از بانک ها به ویژه در فرانسه و ایتالیا منجر شد. رتبه Groupe BPCE، Société Générale SA، Intesa Sanpaolo SpA و UniCredit SpA بین یک تا پنج رتبه در سال 2021 کاهش یافتند.

حفظ جایگاه های برتر توسط بانک های چینی

در همین حال، بانک‌ های بزرگ چینی با افزایش ترازنامه، چهار جایگاه برتر خود را حفظ کردند و برتری خود را نسبت به اکثر بانک ‌های دیگر در جهان افزایش دادند.

بانک صنعتی و تجاری چین با مسئولیت محدود، بانک ساختمانی چین، بانک کشاورزی چین با مسئولیت محدود و بانک چین با مسئولیت محدود شاهد رشد دارایی های به میزان 2/10 درصد و به مبلغ 081/19 هزار میلیارد دلار در سال 2022 بوده است در حالی که در سال 2021 این میزان 321/17 هزار میلیارد دلار بود.

ناتان استووال، تحلیلگر ارشد در Market Intelligence اظهار داشت: «پکن بانک ‌ها را تحت فشار قرار داده است تا به پروژه‌ های زیرساختی و کسب ‌و کارهای کوچک وام بیشتری بدهند، در حالی که نرخ‌ های بهره کلیدی را کاهش داده تا نقدینگی بیشتری برای وام ‌دهی آزاد شود. هدف این سیاست تسریع بهبود اقتصادی بود که در نیمه دوم سال 2021 در بحبوحه موجی از نکول اوراق قرضه توسط توسعه دهندگان املاک شروع به کاهش کرد.»

بهبود رتبه بانک های ایالات متحده

بانک‌ های بزرگ ایالات متحده مانند JPMorgan Chase & Co.، Bank of America Corp و The Goldman Sachs Group Inc در سال 2021 شاهد رشد ترازنامه ‌های خود بودند که رتبه‌ بندی میزان دارایی‌ های خود را بالاتر بردند. JPMorgan و Bank of America به ترتیب با یک و دو پله صعود به رتبه های 5 و 7 رسیدند.

رشد دارایی ‌ها ناشی از تلاش‌ های دولت به جهت تحریک اقتصاد آسیب‌ دیده از همه ‌گیری بود. از جمله این محرک ها می توان به گسترش بالای ترازنامه فدرال رزرو در نتیجه تسهیل کمی، و ترجیح بخش خصوصی برای نگهداری مقادیر زیادی از نقدینگی اشاره کرد.

استوال گفت: «عدم وجود محرک ‌های دولتی و تلاش‌ های فدرال رزرو به منظور مبارزه با تورم بالا، از جمله از طریق کاهش ترازنامه 9 هزار میلیارد دلاری، منجر به کندی رشد ترازنامه در آینده خواهد شد.»

مترجم: مسعود اسکندری

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

72  −  65  =