رشد دلار متوقف شد؟

قیمت دلار که بهمن‌ماه را افزایشی آغاز کرده بود، چند روزی است که در کانال فعلی در جا می‌زند. کارشناسان بازارسازی و مخابره اخبار سیاسی را عاملی برای این ثبات قیمت می‌دانند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، قیمت دلار مطابق با چند روز گذشته در کانال فعلی خود ثابت مانده و امروز نوساناتی محدود و افزایشی را پشت سر می‌گذارد.

این ثبات قیمت را می‌توان ناشی از سیاست‌های تثبیتی بازار در بازار ارز دانست. با تغییر رئیس بانک مرکزی دولت سعی در بازارسازی و کنترل نرخ ارز دارد.

قیمت دلار در بازارهای همسایه

قیمت دلار در بازارهای همسایه نیز همسو با قیمت دلار در بازار آزاد میزان محدودی افزایش قیمت را تجربه کرده‌اند. اکنون دلار در بازار هرات 43 هزار و 840 تومان تعیین شده و نرخ این ارز در بازار سلیمانیه هم 44 هزار 750 تومان قیمت خورده است.

قیمت درهم نیز کمی افزایش قیمت را تجربه کرده و همین موضوع می‌تواند سیگنال دیگری برای دلار داخلی باشد. اکنون درهم 12 هزار 300 تومان قیمت دارد و قیمت دلار درهم نیز 45 هزار و 141 تومان برآورد می‌شود.

قیمت دلار در نرخ‌های مختلف

در حال حاضر قیمت دلار در بازار متشکل ارزی 43 هزار 196 تومان ثبت شده و قیمت خرید دلار صرافی ملی نیز 43 هزار و 628  تومان تعیین شده است. نرخ اسکناس آمریکایی در این بازارها نیز نوسانات محدودی را تجربه کرده‌اند.

تورم و خروج نقدینگی از مشکلات اساسی محسوب می‌شود که در حال حاضر دلار با آن مواجه است. در صورت حل نشدن این دو احتمالا ثبات قیمت دلار در کانال فعلی منشا دستوری دارد.

برخی دیگر از کارشناسان صحبت‌های رابرت مالی را عامل ثبات قیمت فعلی دلار می‌دانند. نماینده آمریکا در امور ایران در تازه‌‌ترین اظهارات خود عنوان کرد که آمریکا به دنبال تغییر حکومت در ایران نیست و این کشور تجارب ناراحت‌کننده‌ای در این زمینه در خاورمیانه داشته است.

او گفت: آماده تداوم مذاکرات غیرمستقیم با ایران هستیم و آمریکا به دنبال نوشتن متن ترحیم برجام نیست. مالی بیان کرد: آمریکا تمایلی ندارد که مرده یا زنده بودن برجام را اعلام کند و گزینه نظامی دشوار و خطرناک است؛ رئیس جمهور آمریکا تنها در صورت لزوم به آن متوسل خواهد شد.

هر سیگنال مثبت برجامی تغییراتی را بر بازار دلار در داخل کشور اعمال می‌کند. از سوی دیگر برخی معامله‌گران سفر وزیر خارجه قطر را با هدف میانجی‌گری و کمک به از سرگیری مذاکرات به تهران تفسیر کردند. نقشی که قبلا هم قطر تلاش داشت در کنار عمان ایفا کند.

منبع: تجارت نیوز

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

7  ×    =  49