بررسی تفاوت های پرداخت سازی با پرداخت یاری

امروزه، با توجه به گسترش اینترنت و شکل‌گیری اکثر کسب و کارها بر بستر آن، افراد زیادی تصمیم به راه‌اندازی و شروع یک کسب و کار آنلاین گرفته‌اند. در چنین شرایطی، مفاهیمی وجود دارند نقش کلیدی در این زمینه ایفا می‌کنند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک ، برخی از این مفاهیم عبارتند از پرداخت‌های آنلاین، درگاه پرداخت، پرداخت یاری و پرداخت سازی. پرداخت یاری و پرداخت سازی دو سیستمی هستند که تحت نظر شرکت شاپرک فعالیت می‌کنند. در این مطلب قصد داریم تا به توضیح پرداخت یاری، پرداخت سازی و مقایسه پرداخت یاری و پرداخت سازی بپردازیم.

پرداخت یاری چیست؟

همان طور که در ابتدا نیز به آن اشاره شد، امروزه افراد زیادی تصمیم به شروع یک کسب و کار اینترنتی گرفته‌اند. هر کسب و کاری که قصد فعالیت آنلاین در بستر اینترنت و کسب درآمد را دارد، نیازمند ابزار پرداختی است که با استفاده از آن بتواند نقل و انتقالات مالی را انجام دهد. ابزار پرداختی در واقع همان درگاه پرداخت اینترنتی هستند که با استفاده از آن مشتریان بتوانند هزینه و مبلغ مربوط به خرید و یا دریافت خدمات خود از فروشگاه آنلاین را به حساب فروشگاه پرداخت کنند.

ارائه چنین ابزار و سرویسی توسط شرکت‌های پرداخت‌یار انجام می‌شود که یک یاری‌دهنده در زمینه خدمات پرداخت هستند. این نهادهای یاری دهنده، تحت عنوان یک فرد حقوقی، تحت نظر بانک مرکزی و شرکت شاپرک ایجاد شده و فعالیت می‌کنند و به ارائه سرویس‌های پرداختی مورد نیاز کسب و کارها من جمله درگاه پرداخت اینترنتی و همچنین نظارت بر عملکرد آن‌ها می‌پردازند تا کسب و کارها و مشتریان به پرداخت‌هایی سریع‌ و ایمن دسترسی داشته باشند.

سیستم پرداخت یار ‌در اموراتی چون پرداخت‌های الکترونیک به مشتریان یاری رسانده و روند انتقال وجوه را تسهیل می‌بخشد. علاوه بر سهولت تراکنش، امنیت مورد مهم دیگری در تراکنش‌ها است که مورد توجه مشتریان و فروشندگان قرار می‌گیرد. سامانه پرداخت یاری در این زمینه نیز عملکرد مناسب و یاری دهنده‌ای داشته و امنیت تراکنش‌ها را فراهم می‌کند.

به طور کلی، سرویس پرداخت یاری، با ارائه درگاه‌های پرداخت واسط، به کسب و کارهای کوچک و بزرگ کمک می‌کند تا کسب و کار خود را سریع‌تر راه اندازی، به ابزارهای پرداختی مجهز، فروش انلاین خود را آغاز و سود کسب کنند. لیست پرداخت یارهای دارای مجوز و معتبر در سایت شاپرک قابل رویت است.

پرداخت سازی چیست؟

لازم به تاکید دوباره است که امروزه تعداد کسب و کارهای اینترنتی افزایش زیادی داشته و در پلتفرم‌های مختلفی علی‌الخصوص اینستاگرام، مشاغل زیادی شروع به فروش محصولات خود و ارائه خدمات کرده‌اند. به همین دلیل سیستمی مورد نیاز است تا بتواند تراکنش‌ها و نقل و انتقالات مالی تمام این کسب و کارها را مدیریت کرده و سرعت ببخشد. همان طور که می‌دانید رایج‌ترین نوع نقل و انتقال وجه، شیوه کارت به کار است.

در واقع سیستم پرداخت سازی شرایط انتقال وجوه با استفاده از کارت به کارت را ایجاد و امکان پذیر کرده و بستری فراهم می‌کند تا کاربران بتوانند به راحتی و ایمن کارت به کارت کنند. این شیوه انتقال وجه مناسب‌ترین شیوه انتقال وجوه برای کسب و کارهایی است که در بستر شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام فعالیت می‌کنند. چرا که در این صورت می‌توانند بدون این که وب‌سایتی داشته باشند، ارائه خدمات کرده و نقل و انتقالات مالی را به صورت اینترنتی انجام دهند.

البته لازم به ذکر است در کسب و کارهای مبتنی بر شبکه‌های اجتماعی علاوه بر این روش، گزینه دیگری نیز برای پرداخت وجود دارد و آن فرم پرداخت یا لینک پرداخت است. فرم پرداخت شیوه‌ای جدید برای پراخت است که در آن، کسب و کارها فرمی اختصاصی برای خود ساخته و دریافت می‌کنند که به هنگام ارائه خدمات یا فروش محصولات خود، آن را به مشتریان می‌دهند تا مبلغ مربوطه را از طریق آن لینک پرداخت کنند.

ابزار پذیرش در این شیوه انتقال وجه، به یکی از بانک‌های مبدا و یا مقصد تراکنش انتقال وجه تعلق دارد. علاوه بر آن، شبکه‌ی شاپرک نیز بر این سرویس‌ها نظارت می‌کند. از معروف‌ترین و شناخته‌شده‌ترین پرداخت سازها می‌توان به اپلیکیشن‌هایی چون آسان پرداخت یا همان آپ اشاره کرد که به کاربران خدمات پرداختی ارائه می‌کند.

در ایران علاوه بر پرداخت ساز آپ، ۱۲ شرکت دیگر نیز به صورت رسمی در این زمینه ‌فعالیت می‌کنند که به عنوان نمونه می‌توان به شرکت‌های به پرداخت ملت، شرکت پرداخت الکترونیک پاسارگاد و شرکت پرداخت الکترونیک سامان اشاره کرد. در این شیوه از پرداخت، تنها مولفه‌ی مورد نیاز داشتن کارت بانکی و وارد کردن اطلاعات آن است و احتیاج به انجام هیچ گونه اقدامات و ارائه مدارک خاص نیست.

مقایسه پرداخت یاری و پرداخت سازی

پس از معرفی پرداخت یاری و پرداخت سازی و توضیح عملکرد هر یک، در این بخش به مقایسه پرداخت یاری و پرداخت سازی می‌پردازیم.

سرویس‌های پرداخت یاری در زمینه سازماندهی و ارائه درگاه پرداخت اینترنتی فعالیت می‌کنند اما پرداخت‌ساز‌ها در قالب بستر و پلتفرم‌هایی برای انجام تراکنش‌ها هستند.

اگرچه بر هر دو سرویس سامانه شاپرک نظارت دارد، اما به دلیل مرتبط بودن پرداخت‌ یارها به بانک مرکزی، میزان امنیت و ایمنی تراکنش‌ها در آن‌ها بیشتر از پرداخت سازها است.

در سرویس‌های پرداخت یار، میزان درصد سود کارمزد حاصل از انجام تراکنش‌ها کم‌تر از پرداخت سازها است.

اگرچه هر دو سیستم تحت نظارت شاپرک هستند، اما شاپرک بر روی پرداخت یارها و درگاه‌های پرداخت اینترنتی واسط نظارت بیشتری دارد.

در پرداخت یارها برای هر یک پذیرنده‌ها (کسب و کارهایی که درگاه پرداخت ثبت شده‌ای را دارا هستند)، کد پذیرندگی ارائه می‌شود.

از آنجا که پرداخت یار‌ها مخصوص افرادی هستند که قصد راه اندازی کسب و کاری را دارند و به این منظور درگاه پرداختی را به نام خود یا کسب و کارشان دریافت می‌کنند، برخلاف پرداخت سازها که کاربران برای انجام تراکنش تنها به کارت بانکی و ارائه اطلاعات آن نیاز دارند، پذیرندگان می‌بایست مجوزهای لازم را از بانک مرکزی و سامانه شاپرک دریافت کنند.

برخلاف پرداخت یار که ممکن است فرآیند پرداخت در آن تا حدی کند باشد، این فرآیند در پرداخت ساز‌ها تا حدودی سریع‌تر است.

در حالی که پرداخت سازها برای ارائه خدمات در بستر اپلیکیشن‌ها حتما باید با یکی از بانک‌های مبدا یا مقصد تراکنش اقدام به انعقاد قرارداد کنند، شرکت‌های پرداخت یار باید مجوز فعالیت خود را از طریق بانک مرکزی دریافت کنند.

جمع بندی

ابزار‌های پرداخت اینترنتی مانند درگاه‌های پرداخت از بهترین ابزارهایی هستند که تراکنش‌ها و نقل و انتقالات مالی بر بستر آن‌ها انجام شده و فرآیند انتقال وجه را تسهیل بخشیده‌اند. در فرآیند پرداخت‌های مالی، سرویس‌‌هایی وجود دارند که نقش اصلی و اساسی ایفا می‌کنند و ساده‌سازی و مدیریت مسایلی چون مشکلات امنیتی، سرعت و غیره را بر عهده دارند. همان طور که در مقاله نیز به آن پرداخته شد، این سرویس‌ها پرداخت‌یارها و پرداخت‌ ساز‌ها هستند که نقش کلیدی را در پروسه نقل و انتقالات وجوه ایفا می‌کنند.

منبع: پی فا

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

33  +    =  35