شرط اجرای کامل طرح کالا برگ تجهیز ۵۰ هزار کارتخوان به بارکدخوان شد

مجریان طرح کالابرگ الکترونیکی از آمادگی سوییچ مرکزی شبکه ملی اعتبار (شما) برای اعتبارسنجی و احراز هویت کاربران در تعیین اعتبار و همچنین اتصال PSPهای کشور به‌ عنوان اپراتور شبکه پرداخت به این سوییچ خبر می‌دهند. به گفته آنها شرط اجرای کامل این طرح تا پایان سال تجهیز ۵۰ هزار کارتخوان در کشور به بارکدخوان است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک ، به گفته محسن نیک‌نفس، مدیر محتوایی طرح کالابرگ الکترونیکی، شبکه ملی اعتبار(شما) سازوکاری برای اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی ایجاد کرده که از این طریق می‌توان هم شبکه اعتباری داشت و هم با اتصال PSPهای کشور شبکه پرداخت را با این طرح هماهنگ کرد.

صولت مرتضوی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، کمی قبل طرح کالابرگ را اختیاری دانسته بود. نیک‌نفس نیز بر این گزاره صحه می‌گذارد و می‌گوید: در طرح کالابرگ اعتبار یارانه از یک ماه قبل قابل استفاده است و دولت نیز تامین تفاوت قیمتی ده گروه کالایی مشخص شده را بر عهده گرفته است.

در ادامه احسان مطهری، مدیر سامانه کالابرگ الکترونیکی، مبنای اجرایی این طرح را تعریف حساب‌های مختلف برای افراد بر اساس کد ملی می‌داند و می‌گوید: قابلیت مرکزی سوییچ مرکزی شبکه ملی اعتبار تعریف و تفکیک حساب و همچنین تعریف کالاها، میزان و مبلغ آنها و نیز خدمات دیگر بر مبنای کد ملی افراد است.

او قابلیت دیگر سامانه کالابرگ الکترونیکی را ایجاد شبکه اعتباری و اتصال به شبکه پرداختی کشور اعلام می‌کند و از نبود محدودیت روی نوع کالاها در شبکه ملی اعتبار می‌گوید. مطهری توضیح می‌دهد: کارت جدیدی برای اجرای این طرح اضافه نکردیم و روند اجرایی این طرح را با کارت‌های بانکی فعلی پیش بردیم. در فاز اول قرار است هر کارت بانکی‌ای که متعلق به سرپرست خانوار است بر بستر شبکه ملی اعتبار و شبکه پرداخت کشور از طریق PSPهای کشور اعتبارسنجی و احراز هویت شود و در نهایت اعتبار کالابرگ برای آنها تعریف شود.

مطهری می‌گوید: چهارده PSP کشور برای اجرای این طرح اعلام آمادگی کرده‌اند و در حال حاضر در هرمزگان شش PSP فعال‌اند و بقیه PSPها نیز در حال اتصال به سوییچ مرکزی هستند.

مدیر سامانه کالابرگ الکترونیکی درباره اشکال دیگر دسترسی به شبکه ملی اعتبار اضافه می‌کند: از یک طرف دسترسی از طریق USSD نیز ممکن است و از طرف دیگر همچنین اپلیکشین موبایلی هم برای این شبکه اعتباری ساخته شده و اکنون در دسترس کاربران است.

هادی کاشف مدیر فنی سامانه کالابرگ الکترونیکی درباره سازوکاری که از طریق آن احزار هویت کاربران صورت می‌گیرد توضیح می‌دهد: احراز هویت نیز از طریق کارت‌های بانکی و API که بانک مرکزی و شاپرک در اختیار ما قرار داده انجام می‌شود. ما نیز این API را در اختیار PSPها قرار دادیم تا با تطبیق کد ملی با کارت بانکی ارائه‌شده از سوی فرد احراز هویت و اعتبارسنجی از طریق ما انجام و دوباره برای PSPها برگشت داده شود.

مدیر فنی سامانه کالابرگ مدت‌زمان پیاده‌سازی این طرح را سه ماه اعلام می‌کند و معتقد است با تجهیز ۵۰ هزار کارتخوان به بارکدخوان، طرح کالابرگ قابلیت ملی شدن پیدا می‌کند و تا پایان سال به اجرا درمی‌آید.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  −  1  =  3