جنجال فعالان کارگری و شورای عالی کار/ حداقل دستمزد ۱۴۰۲ باید ۱۰ میلیون تومان باشد

در آستانه تشکیل جلسات دستمزد 1402 کارگران، گمانه‌زنی‌ها بالا گرفته است. فعالان کارگری معتقدند که با توجه به تورم سال آینده، دستمزد باید افزایش منطقی داشته باشد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک ،در حالی که هفته گذشته شورای‌عالی کار با تشکیل کمیته دستمزد 1402 موافقت کرد، کماکان حواشی حول مبلغ دستمزد کارگران ادامه دارد.

بعد از اظهار نظر یک نماینده مجلس درباره احتمال افزایش 20 درصدی دستمزد کارگران به مانند حقوق کارمندان، واکنش‌ها به این موضوع بالا گرفت. فعالان کارگری تصمیم‌گیری درباره مزد کارگری را مربوط به شورای عالی کار و خارج از حیطه اختیارات مجلس می‌دانند. حتی کار به نامه‌نگاری هم رسید و برخی فعالان کارگری در نامه‌ای خطاب به رئیس کمیسیون تلفیق مجلس نسبت به افزایش 20 درصدی دستمزد واکنش نشان دادند. حمید حاج‌اسماعیلی- کارشناس حوزه کار هم بر این باور است که دستمزد کارگران در سال آینده باید فراتر از 57 درصد و حداقل 10 میلیون تومان تعیین شود.

تعیین دستمزد امسال سخت‌تر است

حمید حاج‌اسماعیلی، کارشناس حوزه کار با بیان این مطلب که امسال تعیین دستمزد نسبت به سال‌های قبل به مراتب سخت‌تر است، به تجارت‌نیوز، گفت: دلیل این موضوع هم به پیش‌بینی روند تصاعدی تورم در سال آینده مربوط می‌شود؛ هم به دلیل اتفاقاتی که در عرصه سیاست رخ داده و هم شرایط اقتصادی کنونی.

وی افزود: یکی از علائم مشهود فقدان مدیریت وضعیت کنونی هم، نرخ دلار است که چندی پیش در پله چهارم کانال 40 هزار تومانی هم قرار گرفت و در آستانه پایان سال هم نرخ کماکان بالاست. پیش‌بینی مرکز پژوهش‌های مجلس و صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی هم نشان از تورم بالای 40 درصد برای سال آینده دارد. بنابراین، روند افزایشی قیمت‌ها همچنان ادامه دارد.

روند افزایشی قیمت کالاها و تورم ادامه دارد

حاج‌اسماعیلی اضافه کرد: خودِ دولت هم بر اساس هدفگذاری‌ که تعیین کرده، رقم 28 هزار و 500 تومان را برای نرخ دلار در نظر گرفته است. این رقم چند برابر ارز 4200 تومانی برای کالاهای اساسی است؛ موضوعاتی که بر روند افزایشی بهای کالاها و خدمات و روند تصاعدی تورم مهر تایید می‌زند.

دغدغه اصلی فعالان کارگری چیست؟

وی با اشاره به افزایش 20 درصدی حقوق در لایحه بودجه 1402، خاطرنشان کرد: تصمیمی که دولت درباره افزایش حقوق کارکنان و بازنشستگان به میزان 20 درصد در لایحه بودجه 1402 گرفته است، نشانگر این است که ما با یک چالش اساسی در کشور برای تعیین دستمزد روبه‌رو هستیم. مقاومت دولت برای افزایش نیافتن دستمزد به صورت منطقی یکی از دغدغه‌های فعالان کارگری تا پایان سال خواهد بود. اما پیش‌بینی می‌کنم دولت نمی‌تواند با توجه به شرایط فعلی مانع افزایش دستمزد برای کارگران و بازنشستگان تامین اجتماعی شود.

به احتمال زیاد دولت رقم 20 درصد را افزایش خواهد داد. چرا که ما نمی‌توانیم دستمزدی کمتر از 10 میلیون تومان برای کارگران در سال آینده تعیین کنیم و این واقعیتی است که انکارناپذیر است و دولت باید انعطاف لازم را در این بخش از خود نشان دهد.

دستمزد افزایشی بالاتر از 57 درصد داشته باشد

این فعال کارگری تاکید کرد: کارگران هم باید آگاه باشند و با یک کار منطقی دولت را مجاب کنند که دستمزد را متناسب با شرایط اقتصادی افزایش دهد. من حتی لازم می‌دانم که رقم دستمزد افزایشی بالاتر از 57 درصد و حداقل 10 میلیون تومان باشد. دولت هم باید با این موضوع به صورت شفاف عمل کند، چون فکر می‌کنم اگر رقمی کمتر از 10 میلیون تومان برای مزد کارگری تعیین شود، مشکلات بیشتر خواهد شد.

منبع: تجارت نیوز

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  1  =  7