پیشرفت اقتصاد دیجیتال در گرو رفع موانع و ارائه تسهیلات

رئیس فراکسیون اقتصاد دیجیتال مجلس گفت: اگر موانع اقتصاد دیجیتال برداشته شود و به فعالان آن تسهیلاتی اختصاص یابد، می‌توانیم در آینده از میزان پیشرفت این حوزه سخن بگوییم.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک ، جمعی از فعالان صنعت فناوری اطلاعات با مجتبی رضاخواه‌ رئیس فراکسیون اقتصاد دیجیتال، سید نظام‌الدین موسوی‌ سخنگوی هیات رئیسه مجلس، سید محسن دهنوی عضو هیات رئیسه مجلس و علی‌محمد قلی‌ها معاون اجرایی مجلس شورای اسلامی دیدار و گفت‌وگو کردند. بدر این نشست، حسین اسلامی، رئیس هیات‌مدیره این سازمان با تاکید بر شعار سال که توسط مقام معظم رهبری «تولید؛ دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین» تعیین شده است، به برخی موضوعات مهم از جمله تصویب قانون جهش تولید دانش‌بنیان، دیدار فعالان صنعت فناوری اطلاعات با رهبری و نگاه مثبت ایشان به این حوزه در سال جاری، ورود تپسی به بورس و تشکیل کارگروه ویژه اقتصاد دیجیتال از سوی دولت اشاره کرد.

او با اشاره به مصوبه شورای عالی امنیت ملی و فیلتر دو پلتفرم اینستاگرام و واتس‌اپ تاکید کرد: «ادامه این مسیر کمکی به وضعیت کشور نخواهد کرد. این محدودیت‌ها ارتباطات خارجی را با مشکلات جدی مواجه کرده و کسب‌وکارها در روابط بین‌المللی خود با چالش‌های زیادی روبه‌رو هستند.» اسلامی با بیان اینکه در شرایط فعلی رفع فیلتر پلتفرم واتس‌اپ و یوتیوب گشایش زیادی ایجاد خواهد کرد و سیگنال روشنی برای جامعه خواهد داشت، افزود: «باید به زیرساخت‌های HR نیز توجه ویژه‌ای داشته باشیم. حکم جلب برای مدیر یک پلتفرم پذیرفته نیست و حتی در صورت بروز تخلف، چرا برخوردهای تادیبی دیگری صورت نمی‌گیرد؟» موضوع دیگر مورد اشاره اسلامی، قیمت‌گذاری توسط بخش خصوصی بود: «مجموعه‌ها و کسب‌وکارهای فعال صنف می‌توانند تعرفه‌گذاری مناسبی ارائه دهند و معتقدم در حوزه اقتصاد دیجیتال، صنف بهترین رگولاتور خواهد بود.»

مجتبی رضاخواه، رئیس فراکسیون اقتصاد دیجیتال مجلس هم با اشاره به اهمیت توسعه اقتصاد دیجیتال در مجلس شورای اسلامی و تشکیل فراکسیون مربوط به آن گفت: «به دنبال رفع موانع پیش‌روی توسعه اقتصاد دیجیتال و ایجاد تسهیلات برای فعالیت بهتر بازیگران این بخش هستیم. اگر موانع این حوزه برداشته شود و به فعالان آن تسهیلاتی اختصاص یابد، می‌توانیم در آینده از میزان پیشرفت این بخش سخن بگوییم.» رضاخواه در مورد ضرورت ارزیابی دارایی‌های نامشهود که در این نشست توسط برخی سایرین به آن اشاره شد نیز گفت: «بازیگران اصلی حوزه اقتصاد دیجیتال و شرکت‌هایی که در این حوزه به خوبی فعالیت می‌کنند، در ارزیابی دارایی‌های نامشهود با چالش‌هایی روبه‌رو هستند و به همین دلیل این شرکت‌ها نمی‌توانند وارد بورس شوند. به دنبال ورود به این حوزه هستیم، زیرا اگر دارایی نامشهود این شرکت‌ها ارزیابی شود، مردم می‌توانند سهام آنها را خریداری کنند و موانع سرمایه‌گذاری در این حوزه برداشته می‌شود.» وجود تعدد و تنوع نهادهای تصمیم‌گیر، ضرورت ارزش‌گذاری دارایی‌های نامشهود شرکت‌های فعال در حوزه اقتصاد دیجیتال، ایجاد بستر مناسب برای سرمایه‌گذاری و هدف‌گذاری در این حوزه و لزوم معافیت مالیاتی شرکت‌های این بخش از دیگر موضوعاتی بود که توسط حاضران در نشست فراکسیون اقتصاد دیجیتال مجلس شورای اسلامی مطرح شد. گفتنی است در این نشست علاوه بر نمایندگان سازمان نظام صنفی رایانه‎ای استان تهران، نمایندگان برخی از شرکت‌های خصوصی از جمله اسنپ، ایرانسل، معاون فناوری اطلاعات بانک ملی، نمایندگان سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی‌(ساترا)، علی‌اصغر قائمی، عضو شورای شهر و… حضور داشتند.

منبع: دنیای اقتصاد

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  4  =  1