رونق خودپردازها ( ATM ) در زمان اختلالات اینترنتی چند روز اخیر

یکی از فعالان حوزه بانکداری و پرداخت از رشد تراکنش های ATM در چند روز اخیر خبر داد و گفت: اختلال در سرویس اینترنت در چند روز گذشته، کاربران را ناخواسته به مسیری هدایت کرد که برداشت وجه از خودپرداز استفاده کنند ، مسیری به مرور و با گذر زمان رو به کاهش بود.

عبدالحمید منصوری، کارشناس خبره فناوری اطلاعات حوزه بانکی در گفتگو با پایگاه خبری بانکداری الکترونیک عنوان کرد: زمانی  که رویه ها و مقررات وجود ندارد و یا  دارای قوام و ثبات نمی باشند، سرمایه گذاران در حوزه “فین تک”  با چالش بزرگی مواجه میشود،اصولا کسب و کار های حوزه مالی محافظه کار هستند و نیار با ثبات در مقررات و رویه ها دارند. علاوه بر ثبات مقررات ورویه ، زیرساخت پایدار و مطمئن نیز الزام است که اینترنت یکی از آنها میباشد.اعمال محدودیت های متعدد از جمله اختلالات اینترنتی ، طاقت فعالان عرصه “فین تک” را سلب کرده است. در واقع سرمایه گذاران و فعالان تا یک حدی می توانند با این قضیه کنار بیایند و قطعا تدوام محدودیت ها منجر به کناره گیری این افراد از عرصه “فین تک” خواهد شد.

وی حاصل اختلال های اینترنت در جند روز اخیر به ویژه زمان برگزاری کنکور را هدایت شدن کاربران بانکی به سرویس های ناخواسته عنوان کرد و گفت: زیرساخت فین تک ها با تبادل داده ها در بستر اینترنت فراهم می شود. اختلال زیاد ( قطعی ) چند ساعته اینترنت که در چند روزه گذشته شاهد آن بودیم، بسیاری از کسب و کارها را با چالش رو به رو کرده بود. این در حالی است که همزمان با کاهش تراکنش های اینترنتی، فعالین  برخی کسب و کارها از طریق برداشت وجه از خودپرداز(ATM)  رونق پیدا کرد. اما این افزایش ناپایدار است و نمی توان انتظار داشت این مساله به این طریق تداوم یابد چرا که ادامه این مسیر قطعا نابودی فین تک ها و درگاه های پرداختی را به دنبال خواهد داشت. این در حالی است که برداشت از ATM ها به مرور رو به کاهش بود.

 

اینترنت ناپایدار منجر به کوچ فین تک ها می شود

 

منصوری تصریح کرد: فین تک ها به شفافیت مقررات نیاز دارند از طرفی چون اکثریت سرویس های کنونی بر مبنای اینترنت است؛ بنابراین یکی از مطالبات جدی این صنعت، اینترنت پایدار است. اگر این دو مساله رعایت شود فین تک ها رشد خواهند کرد در غیر این صورت کسانی که مولد این صنعت هستند در جایی که بستر رشد و زیرساخت های لازم برایشان فراهم شود، کوچ می کنند.

وی در ادامه افزود: وقتی نظام بانکی و مالی کشور چالش داشته باشد به تبع فین تک ها نیز درگیر این چالش ها خواهند شد. نظام بانکی کشور از حیث مقررات چالش های زیادی دارد. فین تک ها به دلیل چابکی و سرعت بالا وارد نظام بانکی کشور شدند اما وقتی مقررات با روند فین تک ها بیگانه باشد شاهد تضعیف فین تک ها  و نیز کاهش سرعت معادلات بانکی می شویم.

 

رگولاتور؛ حلال مشکلات یا سدی پیش روی فین تک ها

 

منصوری گفت: برخلاف تصور برخی افراد، در رگولاتوری رفتار سلیقه ای وجود ندارد هر مدیری که در رگولاتوری ورود پیدا می کند بایستی بر اساس مصوبات عمل کند در کنار رگولاتوری ، بازوهای نظارتی بررسی می کنند که روند فین تک ها آیا بر اساس مقررات مصوب شده پیش می رود یا خیر؟

وی اضافه کرد: به هر حال چندین سال است که فین تک های ما درگیر چالش های متعددی هستند و جوانانی که در این حوزه با ارائه ایده های فناورانه وارد می شوند به مشکلات نظارتی برخورد می کند و از پس حل مشکلات پیش رویشان برنمی آیند.

منصوری تاکید داشت: یکی از اساسی ترین مشکلات ما در حوزه بانکی آن است که واحد سیاست گذار در مقام اجرا حاضر می شود و یا بازوهای اجرایی در قالب سازمان یا شرکت ایجاد میکند. در واقع بانک مرکزی بایستی سیاست گذاری ؛ نظارت انجام دهد و در برخی از موارد سندباکس ایجاد کند و مدل سازی کند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

52  +    =  56