جهل ناصرالدین شاه و مسیر توسعه ایران/ رابطه هلدینگ های مالی و معاونت فناوری بانک ها/احتمال تغییر مدل کارمزد در صنعت پرداخت

پنجاه و نهمین شماره از نشریه بانکداری آینده منتشر شد

پنجاه و نهمین شماره از نشریه بانکداری آینده در قالب پنج پرونده با موضوعات مختلف و محوریت « بانکداری در سال 2023 » با سردبیری محمود فراهانی در 108 صفحه منتشر شد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، در شماره دی ماه بانکداری آینده، پنج موضوع در قالب پنج پرونده مورد بررسی و مرور قرار گرفته است. وضعیت اقتصادی ایران و جهان در سال 2023، ریسک های بانکداری در زمان ما، نگاهی به رابطه هلدینگ های مالی و معاونت فناوری بانک ها، رمزپول های دیجیتال مرکزی در زیست بوم مالی جهان و نگاهی به زیست بوم صنعت پرداخت در کشور و مقایسه آن از منظر مدل کسب و کار و ابزار در جهان.

بخش سرمقاله

در بخش سرمقاله سه موضوع با عناوین « ایران 2023 » به قلم محمود فراهانی، سردبیر ماهنامه، « بانکداری در سال 2023؛ مواجهه با چالش ها » به قلم فرشید فرخ نژاد، مدیرعامل بانک کشاورزی، و « مروری بر سند ریال دیجیتال؛ مولفه های یک طراحی» به قلم سیدمحمدهادی سلطان العلمایی، رئیس دایره تحلیل بازار بین بانکی بانک مرکزی مورد بررسی قرار گرفته است. مولفان در این مقالات سعی کرده اند وجوه مختلفی از بانکداری و وضعیت حاکم را تحلیل کنند.

2023 و روایت فراز و فرود توسعه در ایران

همچنین معرفی 100 بانک برتر جهان

اولین پرونده این شماره به موضوع مسیرهای پیش روی اقتصاد و اجتماع در ایران و جهان در سال 2023 اختصاص یافته است. همچنین تصویر روی جلد با تیتر« جهل ناصرالدین شاه » نیز تحت تاثیر این موضوع انتخاب شده است.

بانکداری تجاری و توسعه ای در ایران بی توجه به ماموریت های خود مسیری را طی نموده است که طبیعتا به عنوان یک قطعه مکمل اقتصاد به نحو مطلوب ایفای نقش نکرده است. عوامل مختلفی در این بین دخیل بوده اند که تحریم یکی از این عوامل بوده اما تمام آن نیست. لذا در حال حاضر تنها می توانیم به گذشته نگاه کنیم و به فرصت های سوخته.

علی اشرف افخمی از فرصت های سوخته و فراز و فرودهایی درباره صنعت بانکداری، اقتصاد و اجتماع می گوید که به سان واگن های مستهلک زواردرفته به دنبال لکوموتیو دودگرفته و چرخ شکسته، بر ریلی لرزان، کج ومژ و بی زیرساخت روان هستند و هر دم ممکن است که اتفاقی دیگر افتد؛ از آن دست اتفاقاتی که نامگذاریش را باید تاریخ انجام دهد. افخمی معتقد است جهل ناصر الدین شاه با حذف نخبگانی چون امیرکبیر مانع توسعه کشور شد و زمینه فرصت سوزی های فراوان فراهم گردید.

در ادامه و در گزارشی به بررسی آخرین وضعیت مطالبات بانکها از دولت پرداخته شده است و همچنین در سه گزارش جداگانه به مروری بر رویدادهای مهم در سال 2022، پیش بینی های s&p درباره دوام تاب آوری تا پایان 2023 و معرفی 100 بانک برتر دنیا در سال 2022 پرداخته شده است.

صنعت بانکداری به کدام سو می رود

پرونده دوم به بررسی سه ریسک مهم در عرصه بانکداری (ریسک اعتباری، نقدینگی و بازار) از زبان سيدکاظم چاوشی صاحب نظر مالی پرداخته است. در سال 1401 و با توجه به وضعیت کنونی اقتصاد که چندان تولید در آن امکان تداوم ندارد بانکداران به ناچار باید راه های دیگری برای مدیریت سه ریسک در نظر بگیرند.

فقدان توانایی سیاست گذار پولی از اهرم نرخ بهره عملا بانکها را در معرض شدید ریسک اعتباری و لاجرم نقدینگی قرار داده است. توسعه بازارهای کاذب ارز و طلا و خودرو و تا حدی مسکن باعث رشد ضریب ریسک بازار شده است. در گفتگو با سيدکاظم چاوشی نایب رئیس هیات مدیره بانک ملت به بررسی مثلث ریسک پرداخته ایم.

همچنین حسن خضوعی؛ تحلیلگر آماری در دو گزارش مجزا به بررسی ریسک نقدینگی و اعتباری بانک ها در شش ماهه نخست سال 1401 پرداخته است. جمع بندی این پرونده نیز گزارشی از اقتصاد شکننده بازارها و بانک ها در جهان در سال 2023 بوده است.

نگاهی به تشکیل هلدینگ های فناوری مالی بانک ها

هلدینگ های فناوری مالی چه نوع رابطه ای باید با معاونت فناوری بانک ها داشته باشند؟ در اکوسیستم بانکداری شاهد سه نوع هلدینگ هستیم یکی هلدینگ های فناوری که کاملا ذیل یک بانک تشکیل می شود و تابع سیاست های بانک است.

نوعی دیگری از هلدینگ ها مستقل از بانک ها هستند و برخی نیز سهامدار بانک دارند اما تمام سهام متعلق به یک بانک نیست. در عین حال برخی بانک های کوچک هم هستند که به تشکیل هلدینگ دست زده اند در حالی که چندان ضرورتی برای این کار نداشته اند و می توانستند از ظرفیت های هلدینگ هایی که سهامدار بانک ندارند استفاده کنند.

در میزگردی با همین موضوع، کیفیت رابطه معاونت فناوری و هلدینگ مالی   بانک ها با حضور رسول لطفی آذر؛ معاون فناوری اطلاعات بانک ملت، علیرضا ماهیار؛ معاون فناوری اطلاعات بانک ملی ایران و نوش آفرین مومن واقفی؛ معاون فناوری اطلاعات بانک دی بررسی شده است.

همچنین در گزارشی به معرفی و بررسی عملکرد مقایسه ای مهم ترین هلدینگ های فناوری بانک ها پرداخته شده است. تعیین استراتژی های موسسات مالی با تاکید بر تجارب به روایت بازل نیز گزارش بعدی این پرونده بوده و در آخر به معرفی 50 زن موفق در حوزه فناوری و تکنولوژی از نگاه آی بی ام پرداخته ایم.

ریال دیجیتال روی میز بررسی

رگولاتورهای پولی در عصر جدید باید خلاق باشند تا بتوانند همسو با فناوری توسعه یابند یکی از این مسیرها رمز پول دیجیتال است که در ایران در قامت ریال دیجیتال پا به عرصه وجود نهاده است. باید دید که رگولاتور و بانکها در هماهنگی با هم چه جهانی را خلق خواهند کرد.

در پرونده چهارم از این نشریه، در میزگردی امیر شکری؛ رئیس سازمان تولید اسکناس و مسکوک، محمدرضا مانی یکتا؛ معاون اداره نظام های پرداخت بانک مرکزی، حسین یعقوبی، رئیس واحد بلاکچین و فناوری های نوین امنیت شرکت خدمات انفورماتیک، رستم شاه گشتاسبی؛ رئیس اداره کل زیرساخت بانک ملت و مهدی بايندر؛ نماینده پروژه ریال دیجیتال بانک ملی حضور پیدا کردند تا به شکل واضح تری چالش های پیش روی ریال دیجیتال را بررسی کنند.

همچنین در گزارشی به برنامه های توسعه ارزهای دیجیتال رسمی در جهان پرداخته شده است. در انتهای این پرونده نیز تاثیرات اقتصادی، انگیزه ها و تحقیقات پیشگام در حوزه CBDC مورد بررسی قرار گرفته است.

جزیره پیمنت

پرونده آخر این شماره از نشریه بانکداری آینده نیز نگاهی به صنعت پرداخت در کشور داشته و مقایسه آن با جهان از منظر مدل کسب و کارها و البته در سطح ابزار، و نقش شاپرک به عنوان سازمانی چند وجهی و بازوی نظارتی نهاد ناظر بر این صنعت پرداخت است.

شاپرک فقط یک شرکت نیست نقشی که این سازمان دارد چند وجهی است. بازوی نظارتی ناظر بر صنعت پرداخت است. مشاوره به ناظر می دهد. به نمایندگی از بانک مرکزی بر صنعت پرداخت نظارت می کند. در عین حال تلاش می کند صنعت پرداخت را راهبری کند. به انتظارات شرکت های پرداخت پاسخ می دهد. از مغازه ای گم شده در کویر لوت تا فروشگاه های زنجیره ای باید پاسخگو باشد. به مالیاتی، پولشویی، تخلف و.. باید جواب دهد. همه اینها باعث شده که شاپرک فراتر از یک شرکت رفتار و خود را به گونه ای سازماندهی کند که از پس ماموریت های محوله بر آید. در گفت وگو با کاظم دهقان دقیقا به همین پیچ و خم ها پرداخته شده است.

همچنین در گزارشی، ترکیب سهامداران شرکت های پرداخت در کشور مورد بررسی قرار گرفته است. در نهایت پرونده آخر این شماره از نشریه با دو گزارش درباره آخرین روندهای صنعت پرداخت در 2023 با تاکید بر نوآوری و همچنین روند پرداخت در سال 2023 به پایان رسیده است.

درباره ماهنامه

ماهنامه بانکداری آینده به صاحب امتیاز و مدیرمسئول و سردبیری محمود فراهانی منتشر می شود و نویسندگان این شماره را حسن خضوعی، حسین عابدی، مسعود اسکندری، عاطفه هاشمی و نیلوفر ادیب نیا تشکیل می دهند.

مهدی قربانی تبار مدیر هنری و حسین غیوری نیز دبیر اجرایی است. مسئولیت عکاسی و تصویربردای نیز بر عهده سعید عامری و زهرا رمضانی قرار دارد.

ویراستاری ماهنامه را فاطمه غریبی ابر و ویرایش تصاویر را علیرضا تاجیک عهده دار هستند.

مسئول روابط عمومی، بازرگانی و امور مشترکین نیز لادن قناد با شماره 88644303 است.

نشانی سایت: ebinews.com

ایمیل: bankdariayande@gmail.com

شماره 88644304 نیز جهت سفارش محتوا، آگهی رپورتاژ، تبلیغات و همچنین اشتراک ماهنامه پیش بینی شده است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ×  4  =  32