تامین ارز با “ناخدا”

بانک مرکزی از سامانه جدید برای مبادلات ارزی رونمایی خواهد کرد؛

«سامانه ناخدا» نام سامانه جدید بانک مرکزی است که طبق گفته رئیس‌ کل بانک مرکزی، قرار است به‌زودی از آن رونمایی شود و در این سامانه نیازهای ارزی مبتنی بر مستندات تأمین خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک ، تقریباً یک ماه از ریاست محمدرضا فرزین بر بانک مرکزی می‌گذرد و او در اولین صحبت‌های خود در این سمت، تثبیت نرخ هر دلار در سامانه نیما روی ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان را وعده داد.

فرزین در زمانی به این سمت منصوب شد که صعود دلار ترمز بریده بود و دلار ۴۰ هزار تومانی در بازار جولان می‌داد؛ اما با گذشت نزدیک به یک ماه از ریاست او، سیاست‌هایش نه‌تنها تأثیری بر کاهش قیمت‌ها در بازار ارز نداشته؛ بلکه دلار این روزها به ۴۵ هزار تومان نیز نزدیک شده است.

در این‌ بین، رئیس‌ کل بانک مرکزی در تازه‌ترین صحبت‌های خود، دوباره از راه‌اندازی بازار مبادله ارز و طلا خبر داده و زمان آن را تا دو هفته دیگر اعلام کرده است.

فرزین در مورد بازار مبادله ارز و طلا گفت: «در این بازار علاوه بر اسکناس، بازار حواله را نیز راه‌اندازی می‌کنیم و به دلیل اینکه طلا نیز در این بازار مبادله می‌شود، سکه هم در این بازار وجود دارد. همچنین از ابزارهای لازم برای بازار ارز از قبیل ابزار سواپ استفاده خواهیم کرد.»

او با اشاره به اینکه افق بلندمدتی برای بازار مبادله در نظر گرفته شده، تأکید کرد: «در حال حاضر فضا هیجانی است و به این دلیل سعی می‌کنیم در این بازار همه نیازها را برطرف کنیم و پس از آن از سایر ابزارهایی که در بازارهای ارز دنیا از آن استفاده می‌شود، بهره خواهیم برد. در این بازار به دنبال راه‌هایی هستیم تا از ابزارهایی مثل سواپ، فوروارد و فیچر استفاده شود. اما این اقدامات موکول به آینده می‌شود و در حال حاضر به دنبال ایجاد ثبات در بازار هستیم.»

البته، فرزین در صحبت‌های خود از رونمایی سامانه «ناخدا» نیز خبر داد و آن را این‌گونه معرفی کرد که در این سامانه نیازهای ارزی اعم از نیازهای درمانی و دانشجویان بر اساس مستندات تأمین خواهد شد.

او در این‌ رابطه اظهار کرد: «مثلاً افرادی که فرزند آنها خارج از کشور دانشجو است، افرادی که بیماری در خارج کشور دارند، آژانس‌های گردشگری و سایر موارد نیازهای ارزی خود را در این بازار که نرخ و تابلو مخصوص به خود را خواهد داشت، تأمین خواهند کرد.»

علاوه بر این، مصطفی قمری وفا، مدیر روابط‌ عمومی بانک مرکزی در این باره توضیح داد: «در این بازار، نه‌تنها اسکناس‌ به‌صورت ارز عرضه می‌شود؛ بلکه نیازهای ارزی غیربازرگانی نیز از طریق سامانه‌ نظام مدیریت خدمات ارز ایران (ناخدا) که شامل مصارف ارزی ۳۸گانه خدماتی است تأمین خواهد شد.»

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

1  +  6  =