ریال دیجیتال بانک مرکزی با ماهیتی از نوع اسکناس و سکه

معاون تحقیق و توسعه اداره نظام های پرداخت بانک مرکزی هدف این بانک از انتشار ریال دیجیتال را ریل گذاری برای اقتصاد دیجیتال اعلام کرد و گفت: پول دیجیتال بانک مرکزی ماهیتی از نوع پولی مشابه اسکناس و سکه است که کاملا دیجیتالی ارائه و تحت عنوان ریال دیجیتال معرفی می شود.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک و نقل از گزارش ستاد خبری نهمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام های پرداخت،محمد رضا مانی یکتا هدف بانک مرکزی از انتشار پول دیجیتال را ارائه یک پول کاملا دیجیتالی و دارای ظرفیت برنامه پذیری دانست و گفت: افتتاح حساب‌های الکترونیکی برای بانک‌ها از سوی بانک‌های مرکزی را می‌توان، نقطه آغاز انتشار پول دیجیتال بانک‌های مرکزی تلقی کرد.

 وی افزود: هدف اصلی بانک های مرکزی، خلق گونه جدیدی از پول، تسهیل پرداخت‌های بین‌بانکی موسسات پولی و بانکی و تسهیل عملیات تسویه بین بانکی در زیرساخت‌های پرداخت کشوراست.
مانی یکتا خاطرنشان کرد: پول دیجیتال باید بتواند نیازهای اساسی مدل های کسب و کار مختلف، اعم از نحوه هزینه کرد، نحوه تقسیم و تسهیم و سایر انتظارات از یک واحد پولی دیجیتال معتبر را برآورده سازد.
وی در مورد جایگاه پول دیجیتال بانک مرکزی در اقتصاد کشور، گفت: نقطه عطف این پول ارائه قراردادهای هوشمند است که  تبلور آن در دنیای واقعی در فضای رمزارزها و کریپتو کارنسی ها می بینیم این مفهموم هنوز در فضای پول ملی کشورها عملیاتی نشده است.
مانی یکتا، گردش پول در قالب قراردادهای هوشمند را عامل محرک ارزش آفرینی دیجیتال معرفی کرد و گفت: ما در ابتدای این فرایند و درحال بستر سازی هستیم. با ادامه کار و بلوغ در این زمینه و رایج پول دیجیتال در جامعه، امکان ارائه قراردادهای هوشمند در فضای کسب و کار فراهم می شود.
معاون تحقیق و توسعه اداره نظام های پرداخت بانک مرکزی یادآور شد: اثرات انتشار این شکل از پول روی موضوعات اقتصادی از دو بعد قابل بررسی است؛ اول تاثیر انتشار پول دیجیتال بر ترازنامه بانک ها و ترازنامه بانک مرکزی است که البته ملاحظات زمینه ای و بنیادین در این حوزه وجود دارد. از سوی دیگر باید میزان ارزش آفرینی پول دیجیتال در فضای اقتصادی کشور سنجیده شود.
وی بر اهمیت موضوع ارزش آفرینی پول دیجیتال در فضای اقتصادی تاکید کرد و گفت: بررسی میزان ارزش آفرینی ریال دیجیتال از منظر اثربخشی ­پولی و تحریک اقتصادی انجام پذیر است.
مانی یکتا تصریح کرد:  بانک مرکزی باید همزمان با گسترش دامنه ریال دیجیتال، به صورت پیوسته  تاثیر انتشار پول دیجیتالی که بر اساس پایه پولی خود منتشر می کند را بر پارامترها و محرک های اقتصادی کشور پایش کند.
به گفته این کارشناس بانک مرکزی، پول دیجیتالی که بانک های مرکزی منتشر می کنند نه تنها با سایر شعوب پول دیجیتال اعم از رمز ارزها متفاوت است بلکه به پشتوانه دامنه قانونی حاکمیت قانونی موجود منتشر می شود و کاملا متفاوت از فضای رمز ارزهاست.
وی در ادامه ارزیابی خود در مورد آینده پول دیجیتال بانک مرکزی نیز گفت: کشورهای زیادی در حال مطالعه و بررسی جوانب مختلف انتشار پول دیجیتال و طراحی پارامترهای تخصصی و اجرای آزمایشی آن هستند. چند کشور نیز به مرحله انتشار رسیده اند؛ پیش بینی می شود دهه آینده شاهد تحقق کامل اقتصاد دیجیتال مبتنی بر پول های دیجیتال بانک مرکزی باشیم.

یادآور می شود، نهمین همایش سالانه بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت با موضوع «ارزش‌آفرینی دیجیتال در روزهای ۱ و ۲ اسفند سال جاری در مرکز همایش‌های بین‌المللی برج میلاد تهران برگزار خواهد شد. در این همایش به موازات سخنرانی‌ها، میزگردها و کارگاه‌های علمی، جشنواره دکتر نوربخش جهت انتخاب و معرفی نوآوری‌های برتر بانک‌ها و شرکت‌های فعال در  حوزه بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت و همچنین نمایشگاهی تخصصـی جهت معرفی جدیدترین دستاوردهای بانک‌ها، شرکت‌ها و سازمان‌های ارائه‌دهنده خدمات مرتبط برگزار می‌شود.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

74  +    =  82