قابلیت های کاربردی فناوری های بلاکچین

فناوری بلاکچین به رمز ارز‌ها و سایر دارایی‌های دیجیتال محدود نمی‌شود. در ادامه به 4 مورد از قابلیت‌های کاربردی و جالب فناوری بلاکچین می‌پردازیم.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، فناوری بلاکچین کمک شایانی به شکل گیری نسل جدید تراکنشات مالی و سرمایه‌گذاری‌های نوین کرده است. به طور کلی به وجود آمدن تمامی رمزارز‌ها، ان‌اف‌تی‌ها و فناوری وب۳ با تولد تکنولوژی بلاکچین امکان‌پذیر شدند. اما کاربرد های این فناوری انقلابی به اینجا ختم نمی‌شود.

بلاکچین ها به دلیل شفافیت بالا و غیر متمرکز بودن، دریچه‌ای مناسب جهت ارائه راه حل برای مشکلات مختلف ایجاد می‌کنند. این فناوری کاربران را قادر می‌سازد تا داده‌های خود را بی نیاز به شخص ثالث کنترل کنند. از این رو همه‌گیری سریع و پیدایش کاربرد های جدید در زندگی روزمره برای این فناوری چندان دور از ذهن نیست. در ادامه به معرفی کاربردهای کمتر شنیده شده بلاکچین می‌پردازیم.

مراقبت‌های بهداشتی

سوابق پزشکی بیماران مهم‌ترین داده‌ای است که تمامی پزشکان در پرونده‌های خود از آن نگهداری می‌کنند. در سال ۲۰۲۰ داده های پزشکی بیش از ۱۱۵هزار نفر در کشور آرژانتین افشا شد. طبق شواهد این جمعیت شامل افرادی که درخواست اخذ مجوز تردد در بازه پانادمی کووید۱۹ بود. این داده ها شامل اطلاعات حساسی از جمله شناسه های دولتی و مالیاتی افراد بود.

حادثه ذکرشده الهام بخش راه اندازی سرویس (شلتر زوم) شد. این پلتفرم راه حلی برای پزشکان جهت حفاظت از داده‌های پزشکی دربرابر حملات سایبری مشابه است. به نقل از مدیر عامل شلتر زوم، پرونده هر بیمار به صورت توکن رمزگزاری می‌شود و برای دسترسی به هر کدام از آن‌ها کلید مخصوص آن مورد نیاز است.

دسترستی به پرونده های پزشکی فقط از طرق افزونه بلاکچین و اپلیکیشن موبایلی امکانپذیر است. در حال حاضر حدود ۳۰۰۰۰ پرونده داخل این پلتفرم مبتنی بر وب۳ موجود است که برنامه‌ریزی‌هایی مبنی بر افزایش این تعداد در آینده انجام شده است.

مالکیت داده

همزمان با گسترش و همه‌گیری اینترنت، داده‌ها به منابعی ارزشمند برای کاربران بدل شدند. سابق بر این، کاربران اطلاعات خصوصی و داده‌های خود را در اختیار وبسایت‌های گوناگون قرار می‌دادند. وبسایت ها نیز از فروش این داده‌ها کسب درآمد می‌کردند؛ درآمدی که هیچ بخش از آن عاید کاربر نمی‌شد. با ظهور وب۳ کاربران کنترل داده‌های خود را به دست می‌گیرند و قادر به تصمیم‌گیری جهت کسب درآمد از آن هستند.

پلتفرم (دیمو) یک سرویس حمل و نقل بر پایه بلاکچین است. این سرویس به مالکان خودرو‌ها اجازه می‌دهد تا در قبال همکاری و مشارکت جهت تعیین نرخ بیمه از طریق اشتراک داده‌ها پاداش دریافت کنند.

بازار لوکس

سرویس (آئورا) به منظور تایید اصالت کالای لوکس راه‌اندازی شد. برای مثال شرکت پرادا با همکاری این پلتفرم قادر به ارائه توضیحات کامل مراحل تولید هر محصول به کاربر شد.این سرویس مبتنی بر اتریوم برندهایی مانند دیور و لویی ویتون را نیز قادر ساخت تا گواهینامه‌هایی مربوط به به سنگ‌های قیمتی به کار رفته در محصولات را به کاربران ارائه دهند. به لطف آئورا تمامی سنگ‌های قیمتی موجود در ساخت محصولات لوکس به صورت کامل قابل ردیابی هستند.

 

بلاکیچین و بانکداری دیجیتال

اما ارائه سرویس های بانکی مبتنی بر پایه بلاکچین دستاوردی نسبتا جدید است که با اجرایی شدن آن به طور کامل بستر ارائه خدمات مبتنی بر پایه دیجیتال فراهم می شود.

یکی از پرکاربرد ترین بخش های فناوری بلاکچین در حوزه پرداخت است.بانک‌های مرکزی در سراسر جهان در حال بررسی قابلیت‌های بلاک چین برای ایجاد تغییر در سیستم‌های پرداخت خود و یا حتی استفاده از آن برای راه‌اندازی ارزهای دیجیتال هستند. این موضوع تا حدودی پاسخ به چالشی است که می‎گوید ارزهای دیجیتال مستقل مانند بیت کوین می‌تواند بر سیاست‌های کنترل پولی آنها سایه‌ افکنده باشد. همچنین استفاده از بلاک چین توسط بانک‌های مرکزی در اقصی نقاط جهان نشان می‌دهد که این موسسات مالی به مزایای بالقوه استفاده از بلاک چین به عنوان سیستم پرداخت واقف شده‌اند.

در زمینه پرداخت‌های برون مرزی، رقابت سختی در جریان است. از یک طرف سوئیفت، سیستم پیام‌رسان بین بانکی، برای ارسال پرداخت‌هایی به ارزش تریلیون‌ها دلار مورد استفاده قرار می‌گیرد، و از طرف دیگر تعداد شرکت‌هایی که با بهره‌گیری از فناوری بلاک چین به دنبال صرفه‌جویی در زمان و هزینه‌ها هستند، به طرز روزافزونی در حال افزایش است. کمپانی ریپل (Ripple) در سان فرانسیسکو سردمدار این جریان است.

سوئیفت در حال بررسی بلاک چین است ولی همچنان رقابت سختی با ریپل دارد. ریپل در تاریخ ۱۶ تا ۱۸ اکتبر کنفرانسی در تورنتو برگزار کرد که سخنران اصلی آن بن برننکی (Ben Bernanke) رئیس سابق بانک مرکزی آمریکا بود. همزمان سوئیفت همایش سالانه خود موسوم به سیبوس (Sibos) را هم در همان شهر برگزار کرد. این یک مورد روشن از صف‌آرایی این دو رقیب برای کسب جایگاه قانونی نخست به شمار می‌رود.

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

1  ×  4  =