شکست سیاست دستوری دولت برای بازار ارز

گزارش‌ها نشان می‌دهد اولین ماه زمستان با افزایش ۳ هزار و ۵۹۵ تومانی قیمت دلار به پایان رسید و هر دلار آمریکا در بازار ۴۲ هزار و ۳ تومان قیمت پیدا کرد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک ، بازار ارز در دی‌ماه را باید به دو دوره دو هفته‌ای تقسیم کرد؛ قبل و بعد از رییس‌کل جدید بانک مرکزی. اگرچه در نهایت عملکرد بازار در طول یک ماه اول زمستان، از افزایش ۳ هزار و ۵۹۵ تومانی قیمت دلار حکایت دارد.

روند قیمت‌ها در دو هفته اول دی‌ماه حاکی از آن است که دلار در ابتدای ماه ۳۸ هزار و ۴۰۸ تومان قیمت داشت که در نوسانی شدید، تا روز هشتم دی‌ماه به ۴۱ هزار و ۶۱۵ تومان رسید.

تحلیلگران بازار ارز، فضای پرابهام برجام را از جمله دلایل مهم افزایش قیمت ارز عنوان می‌کنند و این در شرایطی است که در کنار آن، مسائل اقتصادی همچون افزایش انتظارات تورمی و در عین حال حفظ سرمایه به دلیل کاهش ارزش پول ملی، مطرح می‌شد.

با این وجود، شرایط تا جایی پیش رفت که در نهایت علی صالح‌آبادی از بانک مرکزی خداحافظی کرد و و محمدرضا فرزین به جای او به بانک مرکزی رفت.با آمدن رییس‌کل جدید بانک مرکزی، قیمت‌ها روندی نزولی به خود گرفت، به طوری که با اعلام سیاست‌های جدید ارزی محمدرضا فرزین و دلار ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی، یک شوک به بازار ارز وارد شد و دلار تا سطح ۳۸ هزار و ۷۵۹ تومان کاهش یافت.

اما این شرایط ادامه‌دار نبود و به نظر می‌رسید سیاست‌های جدید بانک مرکزی، فقط به صورت یک مسکن مقطعی در بازار اثر کرده است. به این شکل، قیمت دلار در یک شیب آرام تا بیست و پنجم ماه به سطح ۴۰ هزار تومان بازگشت و سرانجام روز بیست و هشتم دی‌ماه به قیمت ۴۲ هزار و ۳۲۴ تومان افزایش یافت.

آن‌طور که گزارش‌ها نشان می‌دهد در نهایت اولین ماه زمستان با افزایش ۳ هزار و ۵۹۵ تومانی قیمت دلار به پایان رسید و هر دلار آمریکا در بازار ۴۲ هزار و ۳ تومان قیمت پیدا کرد. این یعنی در یک ماه گذشته هر دلار آمریکا ۹.۳ درصد گران شده است.

منبع: خبرآنلاین

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

6  ×  1  =