بهره مندی بانک ملت از فناوری هوش مصنوعی در ارائه تسهیلات/ دستیابی به اهداف بانکداری دیجیتال با شناسایی نیاز مشتریان از طریق فناوری های نوظهور

در پنل چالش های بکارگیری فناوری های نوظهور عنوان شد؛

محمودی: ما در بانک ملت از هوش مصنوعی در راستای ارائه تسهیلات استفاده کردیم و بر این اساس بیش از ۱۰۰ هزار تسهیلات ارائه دادیم./ فتوحی: در فناوری های نوظهور نیاز به سعی و خطا داریم/ خاوری: در حوزه بلاکچین و رمز ارزها متاسفانه به دلیل عدم روشن شدن قوانین با مشکلات بسیاری روبه رو هستیم./حسینی: اگر نیازهای مشتری را از طریق هوش مصنوعی تامین و شناسایی کنیم بدون شک در این راستا به هدف خود در بانکداری دیجیتال دست پیدا خواهیم کرد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، پنل تخصصی “چالش‌ های به‌ کارگیری فناوری ‌های نوظهور؛ بلاکچین، متاورس و هوش مصنوعی”در دومین روز از هشتمین نمایشگاه تراکنش با حضور محمدحسین محمودی، رئیس اداره بانکداری شخصی و بهبود تجربه مشتری بانک ملت؛ محمدمصطفی فتوحی، مدیر مرکز نوآوری گروه فن آوران هوشمند بهسازان فردا پل وینو؛ سید مهدی حسینی، قائم مقام مدیرعامل بانک سپه و سیامک خاوری، مدیرعامل شرکت ناواکو و با اسپانسری گروه فن آوران هوشمند بهسازان فردا برگزار شد.

در این پنل محمد مصطفی فتوحی، مدیر مرکز نوآوری گروه فن آوران هوشمند بهسازان فردا (پل وینو) به چالش‌ های به‌ کارگیری فناوری‌ های نوظهور پرداخت و گفت: دولت باید در این حوزه نقش راهنما را داشته باشد و به شخصه وارد عمل نشود. دغدغه سیاست ‌گذار در حوزه فناوری ‌های نوظهور باید مدنظر قرار گیرد و کسی که قرار است این فناوری‌ ها را وارد کند باید این دغدغه را مدنظر قرار دهد و گرنه با تقابل حاکمیت روبه رو می‌شود.

فتوحی عنوان کرد: حلقه حاکمیت و مدیرانی که قرار است در حوزه فناوری ‌های نوین سرمایه ‌گذاری کنند، از اهمیت بالایی برخوردار است؛ چرا که عدم موافقت برخی از مدیران با فناوری ‌های نوین و عدم آگاهی برخی نیروها و تعارض منافع سبب شده تا مدیران با اجرای فناوری ‌های نوین موافق نباشند.

وی ادامه داد: عدم همراهی مدیران و نیروها، صرف هزینه برای کارهای پرریسک، شکست و تجربه تلخ از پروژه‌ های گذشته، خلق رقبای جدید، عدم وفاداری استفا‌ده‌ کنندگان و خصوصیات اخلاقی عامه مردم و توجه به شایعات سبب شده ما در این حوزه کارنامه قابل قبولی نداشته باشیم.

فتوحی افزود: متاسفانه در نظام بانکداری ما سیستم مشخصی وجود ندارد و ما در ریل هدفگذاری بلند مدت عمل نمی ‌کنیم و اگر این رویه را عملیاتی کنیم بدون شک به نتایج خوبی دست پیدا خواهیم کرد. مدیران ما باید در مسیر فناوری‌ های نوظهور درست انتخاب شوند تا کسب‌ و کارها از این روند استقبال کنند و مردم نیز به این روند روی آورند.

بکارگیری بانک پلاس و فرابانک با فناوری هوش مصنوعی

در ادامه محمدحسین محمودی، رئیس اداره بانکداری شخصی گفت: ما در بانک ملت و در حوزه هوش مصنوعی رویکردهایی را اتخاذ کردیم، مانند برنامه بانک پلاس که مشخصا با حوزه هوش مصنوعی درآمیخته شده است و تجربه دوم ما در بانک ملت پروژه فرابانک ملت است که این موضوع نیز با رویکرد فناوری‌ های نوین عجین شده است.

ما در بانک ملت از هوش مصنوعی در راستای ارائه تسهیلات استفاده کردیم و بر این اساس بیش از ۱۰۰ هزار تسهیلات ارائه دادیم. حاکمیت نیز باید در این حوزه همراه باشد و در این مسیر نهادها را همراهی کند.

فناوری های نوظهور نیازمند مشارکت بخش غیرمالی است

محمودی در ادامه این پنل عنوان کرد: همکاری با بخش غیر مالی در حوزه فناوری های نوظهور حائز اهمیت است و ما در این حوزه باید به این موضوع توجه کنیم که ما در حال از بین بردن برخی از گروه های کوچک هستیم که ممکن است مانع ایجاد کار شوند از این رو باید دقت لازم را اتخاذ کنیم.

فتوحی نیز تصریح کرد: در فناوری های نوظهور نیاز به سعی و خطا داریم. ما در استفاده از فناوری های نوظهور قطعا فضای رگوله شده ای نداریم.

وی با اشاره بر اینکه در استفاده از فناوری های نوظهور باید منافع ذی نفعان در راستای پیشبرد اهداف و رفع موانع در کار در نظر گرفته شود، گفت: بابت هر قدمی که بر می داریم باید کلی به همه پاسخ دهیم . فناوری های نوظهور نیازمند مشارکت بخش غیرمالی است.

فتوحی متذکر شد: برنامه سوم توسعه، برنامه آرزوها شده و ما باید ارزیابی و برآورد واقع بینانه ای داشته باشیم و توسعه را به زیرساخت ها محدود نکنیم.

عدم شفافیت قوانین در حوزه بلاکچین و رمز ارز

سیامک خاوری، مدیرعامل شرکت ناواکو نیز در ادامه این پنل اظهار کرد: در حوزه بلاکچین و رمزارزها متاسفانه به دلیل عدم روشن شدن قوانین در این حوزه با مشکلات بسیاری روبه رو هستیم اما اینکه ما چگونه در این مسیر باید حرکت کنیم نیازمند یک نقشه راه مشخص است.

خاوری تصریح کرد: ما در بانک مسکن و‌ شرکت ناواکو کارکردهایی را در این راستا طراحی کردیم که امیدواریم با همراهی دوستانمان در حوزه مسکن اجرایی شود.

مدیرعامل شرکت ناواکو خاطرنشان کرد: جامعه ما برای دنیای متاورس آماده نیست اما برای بلاکچین و هوش مصنوعی آماده است. از طرفی زیر ساخت‌ها برای حوزه فناوری‌های نوین آماده است اما ما در حوزه اجرائیات عملکرد خوبی نداریم.

بازوی کمکی هوش مصنوعی و بلاکچین ها در حوزه مسکن

خاوری با بیان اینکه بانک مسکن بانک وظیفه ‌ای است نه تجاری تاکید کرد: معتقدم هوش مصنوعی و بلاکچین‌ و در چند سال آینده متاورس در حوزه مسکن و شهرسازی بازوی کمکی بانک مسکن به عنوان یک بانک وظیفه ‌ای است و ما نمره قابل قبولی در این راستا داریم.

مدیرعامل شرکت ناواکو با بیان اینکه که نخبگان باید همراه مدیران و نهادها در عرصه فناوری‌های نوین باشند گفت: امیدواریم حاکمیت و نهادهای قانونی برنامه مشخصی را در جهت تحقق و توسعه فناوری‌های نوین در کشور عملیاتی کنند.

ضرورت رفع مشکلات حاکمیتی در حوزه بلاکچین

در ادامه امیررضا لیلازی، دبیر پنل تخصصی چالش‌های بکارگیری فناوری‌های نوظهور گفت: مشکلات حاکمیتی در حوزه فناورهای نوین باید هر چه سریعتر حل و برطرف شود.

وی اظهار کرد: رسیدن به اقتصاد هوشمند یک مسیر مشخص و برنامه‌ ریزی شده می‌خواهد از این رو باید در این مسیر رویکردهای خود را ترسیم کنیم.

وی افزود: اگر ما از فناوری‌های نوظهور صحبت می‌کنیم باید بدانیم در این میدان کسی پیروز است که برنامه‌های دقیق و بهتری را طراحی کرده باشد.

دبیر پنل تخصصی چالش‌ های بکارگیری فناوری ‌های نوظهور تصریح کرد: مهم‌ترین سوال برای ما در حوزه فناوری‌ های مالی این است که آیا از منظر کلان چشم‌انداز و نقشه راهی برای ما ترسیم شده است و شرکت‌ ها و نهادهای مالی با چه رویکردی راه خود را ادامه می‌دهند؟

لیلازی اضافه کرد: قانونگذاری ‌هایی در مسیر این فناوری‌ ها وجود دارد که سبب ایجاد مشکلات اساسی می‌شود و ما باید در ابتدا در جهت حل این مشکلات وارد عمل شویم سپس اقدامات لازم را انجام دهیم.

شناسایی نیاز مشتریان با استفاده از هوش مصنوعی

در ادامه سید مهدی حسینی، قائم مقام مدیرعامل بانک سپه با بیان اینکه ما در حوزه پذیرش فناورهای نوظهور دچار مشکل هستیم گفت: زمانی که حاکمیت مدیر را حمایت نکند و بستر مالی تامین نشود ما به اهداف خود دست پیدا نمی‌ کنیم.

وی افزود: یکی از اهداف و مسئولیت‌ های مهمی که باید در دستور کار افرادی که در این همایش حضور دارند قرار بگیرد مراقبت از فناوری‌ های نوین و نوظهور است چرا که ما اگر نتوانیم این فناوری‌ های را هدایت و مراقبت کنیم با مشکل روبه رو خواهیم شد.

حسینی با بیان اینکه میزان آمادگی سازمان‌ها در حوزه فناوری ‌های نوین مهم است تصریح کرد: ما باید بدانیم ساختار و فرآیند یک سازمان برای پذیرش یک فناوری نوین چقدر قابلیت دارد سپس وارد عمل شویم و باید بدانیم بانک ‌های ما در راستای اجرای فناوری ‌های نوین ساختارهای خود را تغیبر داده‌اند و اقدام کردند چرا که تحقق این موضوع به معنای پذیرش فناوری های نوین است.

وی تاکید کرد: اینکه ما در حوزه فناوری‌ های نوظهور برخی از آیتم‌ های بانکداری دیجیتال خود را تغییر دهیم ملاک استفاده ار فناوری ‌های نوظهور نیست و ما اگر نیازهای مشتری را از طریق هوش مصنوعی تامین و شناسایی کنیم بدون شک در این راستا به هدف خود دست پیدا کردیم.

حسینی با بیان اینکه ما در گام شروع توسعه فناوری ‌های نوین هستیم اظهار کرد: حاکمیت و مدیران نسبت به این موضوع حساس شده و همراهی آنها در جهت اجرای توسعه فناوری‌های نوظهور شروع شده است.

وی با اشاره به ادغام بانک ‌ها در بانک سپه افزود: ما جدیدا به یک بانک جامعه اطلاعاتی دست پیدا کردیم و یک چشم‌ انداز و استراتژیک را برای خودمان با تکیه بر بانکداری مشتری ‌مداری تا سال ۱۴۰۴ لحاظ کردیم و تمامی این موارد با رویکرد بانکداری دیجیتالی عملیاتی و در نهایت اجرایی خواهد شد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  −  2  =  7