برای بازسازی خانه از کجا شروع کنیم؟

قبل از اینکه پاسخ این سوال که برای بازسازی خانه از کجا باید شروع کنیم را به شما بدهیم، بد نیست تا با جزئیات بازسازی خانه آشنا شده و بدانید که مراحل بازسازی شامل چه مواردی می شود.

مهم نیست که هدف شما بازسازی منزل در تهران و یا سایر شهرهای ایران است، موارد ذکر شده مجموعه مواردی است که بازسازی خانه را در بر می گیرد.

مواردی که شامل بازسازی خانه می شود؟

بازسازی، نوسازی، ترمیم، ارتقاء، اصلاح سازه های عمرانی مکانیکی و برقی ساختمان شامل مقاوم سازی اجزای خانه در برابر خطراتی مانند زلزله و سیل، تخریب دیوار، کف و سقف قسمت های نیازمند بازطراحی مجدد مانند آشپزخانه، اتاق های خواب، پذیرایی و نشیمن، حمام، توالت و ساختن آن ها مطابق طرح و نقشه جدید، ترمیم یا نوسازی تاسیسات مکانیکی نظیر سیستم لوله کشی و آبگرمکن و تاسیسات برقی ساختمان، بازسازی یا تعویض کابینت های آشپزخانه و سفیدکاری و رنگ آمیزی خانه و نیز ترمیم فضاهای بیرونی مانند حیاط و دیوار و درب بیرونی خانه و زیباسازی نماهای بیرونی با اقداماتی نظیر کاشت گل و درخت و حوض یا آزادسازی فضا و جای گذاری گل های طبیعی و مصنوعی در فضاهای داخلی آپارتمانی و غیر آپارتمانی و نظایر آن را بازسازی خانه می گوییم.

چرا و چه زمانی خانه را بازسازی می کنیم؟

خانه مثل هر سازه ساخته بشر، چرخه عمری دارد. بدین معنا که با شروع بهره برداری از آن و در طی زمان، اجزای مختلف آن دچار خرابی، فرسودگی و یا کاهش کیفیت و عملکرد می گردد. از سویی، محیط خانه، محل زیست اهالی خانواده است و صرفا یک فضای فیزیکی نیست بلکه جنبه اجتماعی و انسانی آن، همپای جنبه های مهندسی آن، اهمیت دارد.

نیازها و انتظارات ساکنان از این محیط مهندسی و اجتماعی در بستر زمان، تغییر می کند و به بیانی، متحول می شود. این تحول در انتظارات در نتیجه گذر زمان و تغییر دید ساکنان نسبت به معماری داخلی و منظر خانه، ایجاد عرف ها و نیازمندی های جدید، تقلید از هنجارهای اجتماعی و یا به کاربردن فناوری های نوین ساختمانی و به عبارتی، ارتقای ویژگی های آن، ایجاد می گردد.

ترکیبی از این عوامل مهندسی و اجتماعی، ما را وادار می کند تا به بازسازی خانه بیندیشیم. اگر این سوال در ذهنتان وجود دارد که برای بازسازی خانه از کجا شروع کنیم، باید بدانید که طبق آمارهای رسمی، عمر مفید خانه های ایرانی، به صورت متوسط، 25 سال است و اغلب از سال دهم به بعد، تعمیرات جزئی و نیمه کلی در آن ها، ضرورت می یابد.

با این حال، تصمیم برای بازسازی کلی خانه، به دو علت صورت می گیرد. نخست در حالتی است که احساس می کنیم کلیت معماری خانه، پاسخگوی نیازها و انتظارات مان از جنبه های فنی و اجتماعی و زیبایی نیست. حالت دوم آن است که به لحاظ فنی، بازسازی خانه با کسر قابل قبولی از ساخت یا خرید خانه جدید، اقتصادی است و یا بودجه در اختیار ما، جواب گوی بازسازی خانه در شرایط کنونی است.

شروع بازسازی خانه

  • بررسی تفصیلی سازه های عمرانی، مکانیکی و برقی ساختمان به کمک کارشناسان و اهالی فن ساختمان
  • تصمیم گیری برای بازسازی، نوسازی، ترمیم، ارتقا یا مقاوم سازی این اجزا
  • تصمیم گیری در خصوص ساخت سازه ها و ایجاد فضاهای جدید برای برآورده کردن نیازها و انتظارات ساکنان خانه
  • تصمیم گیری در خصوص نوع مصالح و کالای به کار رفته برای اجرای عملیات بازسازی خانه و برآورد هزینه جز به جز آن با نیم نگاهی به هزینه و بودجه کلی بازسازی خانه

یک مثال برای تفهیم بهتر

به عنوان مثال، هنگام خرید کابینت و نصب کابینت جدید آشپزخانه، انتخاب یکی از جنس های ام دی اف، های گلاس یا ممبران، به ترتیب هزینه ای ۳/۱ تا ۲ برابر و بیشتر، تمام می شود. این جاست که شما باید ترکیبی از مسائل زیبایی، دوام و مالی را در نظر بگیرید و به تصمیم برسید.

همین طور است انتخاب کف پوش های پی وی سی، سرامیک، سنگ، پارکت یا لمینت (چوبی) که به ترتیب، گران قیمت تر در می آید. هزینه و زمان و مهارت برای نصب این مصالح نیز متفاوت است و طبیعتا دستمزد آن ها نیز، متفاوت است.

 به صورت مشابه، انتخاب شیوه بازسازی سقف ها شامل گچ بری، نصب رابیتس یا کناف. در کنار این ملاحظات مالی و کیفی، توجه به برخی جنبه های فنی نظیر میزان جذب گرما و سرمای مصالح مختلف نیز مهم است و نیازمند تحقیق از اهالی فن است. چه بسا ترکیبی از مصالح در موقعیت های مختلف برای فعالیت هایی مانند پوشش کف خانه لازم باشد.

برآورد زمان و هزینه بازسازی خانه

چند نکته مهم در برآورد زمان و هزینه:

  • برآورد کلی زمان و هزینه بازسازی اجزای قدیمی و ساخت اجزای جدید و تصمیم گیری نهایی با مقایسه سناریوهای مختلف بازسازی خانه شامل قیمت مصالح و کالا و هزینه دستمزد نیروی انسانی.
  • طراحی نقشه نهایی به کمک مهندسان نظام مهندسی و اخذ مجوزهای لازم از شهرداری و سازمان نظام مهندسی و سایر سازمان های مربوط نظیر آب و برق و مالیات و تامین اجتماعی.
  • ترجیحا نگارش یک طرح زمان بندی شده کلان برای بازسازی خانه که تمام موارد پیش گفته را در بر بگیرد.
  • اقدام به اجرا مطابق طرح تدوین شده به یکی از شیوه های پیمان سپاری از طریق عقد قرارداد با اشخاص یا شرکت های معتبر بازسازی خانه و یا ساخت مرحله به مرحله توسط خودتان. این به شما بستگی دارد.

سخن پایانی

در انتها باید بدانید که مهمترین گام در شروع بازسازی خانه، شناخت نیازها و برآورد دقیق زمان و نحوه اجرا و تخمین هزینه های احتمالی است. پس از عبور از این مراحل، می توانید به یافتن شرکتی معتبر جهت سپردن کار بازسازی منزل خود به آن اقدام نمایید.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  −  2  =  1