راهکارهای ایده ساز برای راه اندازی یک استارت آپ

اگر دنبال یک ایده جدید برای شروع کسب‌وکار و راه‌اندازی یک استارت‌آپ هستید،‌ حتماً توصیه‌هایی مانند استفاده از طوفان فکری یا ترکیب دو ایده را شنیده‌اید. اما حقیقت این است که چنین توصیه‌هایی نمی‌توانند به‌طور عملی برای یافتن یک ایده به شما کمک کنند. شما به چارچوب‌هایی نیاز دارید که بتوانید آنها را پیاده‌سازی کنید و به‌شکلی هدفمند ایده استارت‌آپ خود را بیابید.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک ،چارچوب‌هایی هستند که می‌توانید از آنها کمک بگیرید و کسب و کار خود را به‌صورتی سیستماتیک ایجاد کنید. اگرچه نمی‌توان با اطمینان ۱۰۰ درصد پیش‌بینی کرد که ایده شما موفق خواهد شد یا خیر؛ اما داده‌های شرکت‌های سرمایه‌گذاری نشان می‌دهد که استارت‌آپ‌هایی که بر اساس ویژگی‌های زیر ایجاد شده‌اند، بهترین عملکرد را داشتند.

 

‍بعد از اینکه ایده‌های استارت‌آپی‌ای را که فکر می‌کنید کارساز هستند، جمع‌آوری کردید؛ گام بعدی ارزیابی آنهاست. این کار به شما امکان می‌دهد آنها را بر اساس کیفیت و قابلیت، رتبه‌بندی و بهترین مورد را برای دنبال کردن انتخاب کنید. برای آنکه بتوانید ارزیابی بهتری داشته باشید توصیه می‌کنیم سوالات زیر را درباره هر ایده از خود بپرسید.

آیا تناسب بنیانگذار-بازار خوبی وجود دارد؟

یکی از نکات کلیدی که بسیاری از ایده‌های استارت‌آپ موفق در آن مشترک هستند این است که بنیان‌گذاران آن، سرمایه‌گذار آن هم هستند. به عنوان مثال، مارک زاکربرگ اولین نسخه فیس‌بوک را از اتاق خواب خود کدگذاری کرد و بیل گیتس پیشگام توسعه ویندوز مایکروسافت بود؛ این سیستم عامل اختصاصی مایکروسافت را به موفقیت جهانی رساند. بنابراین، حتی اگر یک ایده استارت‌آپی خوب داشته باشید، از نظر تئوری، هیچ ارزشی ندارد مگر اینکه بتوانید آن را اجرا کنید. اگر به دنبال ایده‌های استارت‌آپی بر اساس تناسب بنیانگذار هستید، ایده‌های شما باید قبلاً این مرحله ارزیابی را پشت سر بگذارند.

یکی دیگر از ویژگی‌های کلیدی ایده‌های استارت‌آپی موفق این است که کسی محصول یا خدمات را در زمان توسعه می‌خواهد. محصولات و خدمات موفق، مشکلات واقعی مردم را حل می‌کند و برای آنها تقاضا وجود دارد.

همچنین باید اطمینان داشته باشید که مردم نسبت به استفاده از محصول شما اشتیاق داشته باشند؛ حتی اگر فقط یک نسخه اولیه با پیچیدگی‌های زیاد از آن تولید کرده باشید. اگر مردم به اندازه کافی نسبت به محصول شما اشتیاق نداشته باشند، به احتمال زیاد قبل از اینکه واقعاً فرصتی برای توسعه محصول پیدا کنید،  آن را نادیده می‌گیرند. حتی اگر محصولی که در نظر دارید بسازید فقط چیزی است که شما می‌خواهید، دلیل خوبی برای شروع آن دارید. به یاد داشته باشید که بسیاری از استارت‌آپ‌های بسیار موفق به دلیل مشکلات شخصی بنیانگذاران آنها ایجاد شده‌اند.

البته هیچ ایده استارت‌آپی، هر چقدر هم که نوآورانه باشد، خوب نیست مگر اینکه بازاری برای رشد داشته باشد. حتی اگر تعداد انگشت شماری از مردم اکنون محصول یا خدمات شما را بخواهند، باید مطمئن باشید که پس از توسعه، افراد بیشتری آن را می‌خواهند. یک راه خوب برای ارزیابی اینکه آیا ایده شما فرصت رشد دارد یا خیر این است که به صنعتی که در آن فعالیت می‌کنید، نگاه کنید و مطمئن شوید که پتانسیل کافی دارد.

‍به عنوان مثال، ارزهای دیجیتال یا سایر سرمایه‌گذاری‌های دیجیتال در حال حاضر به صنعت بزرگی تبدیل شده‌اند، بنابراین یک ایده جدید استارت‌آپی که حول محور این صنعت می‌چرخد، قطعا در آینده نزدیک بسیار می‌تواند رشد کند.

‍اگر ایده استارت‌آپی شما محصول یا خدماتی است که به تازگی امکان استفاده از آن فراهم شده است، شاید به دلیل یک فناوری یا موقعیت جدید، نشانه خوبی است که می‌تواند موفق باش مخصوصا اگر اولین فردی هستید که محصولی را وارد بازار می‌کند که تا کنون امکان‌پذیر نبود. اگر از رویکرد بالا به پایین برای ارائه ایده‌هایی برای استارت‌آپ استفاده می‌کنید، از قبل در این نقطه قرار گرفته‌اید و می‌توانید در آن موفق باشید.

اگر شرکت‌های دیگر در حال حاضر محصول یا خدمات موفقی مشابه با ایده شما دارند، این می‌تواند نشانه‌ای باشد که ایده استارتاپی خوبی دارید. فقط مطمئن شوید که ایده شما به اندازه کافی با دیگران متفاوت است یا اینکه بازار کاملاً متفاوتی برای محصول خود دارید.

به عنوان مثال، Rappi، برنامه تحویل غذا در آمریکای لاتین، که در حال حاضر در ۹ کشور فعال است، پس از سایر برنامه‌های تحویل غذای موفق مانند DoorDash قرار گرفت. اما Rappi به این دلیل موفق شد که در یک بازار بکر و بزرگ شروع به کار کرد. ‍مثال دیگر Lyft است که چند سال بعد از اوبر آمد. علیرغم اینکه Lyft خدمات بسیار مشابهی داشت، توانست با بازاریابی متفاوت خود به موفقیت دست یابد. این شرکت به عنوان «دوست شما با ماشین» به بازار عرضه شد، در حالی که اوبر در آن زمان بیشتر یک سرویس لوکس بود.

یکی از آخرین توصیه‌ها برای ارزیابی ایده‌های استارت‌آپ این است که تصور کنید در آینده زندگی می‌کنید (حتی چند سال دیگر) و در نظر بگیرید آیا به محصولی که در ذهن دارید نیاز پیدا می‌کنید یا خیر. اگر پاسخ مثبت است، می‌توانید در مورد اجرای آن مصمم باشید. حتی اگر فکر می‌کنید ایده شما فقط برای حال حاضر جالب است، راهی برای استفاده بلند مدت از آن پیدا کنید.

استارت‌آپ شما برای موفقیت ممکن است به چند سال زمان نیاز داشته باشد و جامعه می‌تواند در این مدت تغییرات زیادی کند، بنابراین روی به‌کارگیری آینده‌نگری استراتژیکی که قبلاً گفتیم، کار کنید!

هر ایده استارت‌آپی خوب باید مشکلی پشت خود داشته باشد که شما مستقیماً سعی در حل آن دارید. اگر به جای مشکل با راه‌حل شروع کنید، احتمالا مجبور مشکلی برای حل آن پیدا کنید که ممکن است حتی یک مشکل واقعی نباشد. ضمن‌اینکه، اگر ابتدا مشکلی را برای حل آن پیدا نکنید، تقاضای بسیار کمتری برای محصول شما وجود خواهد داشت. پس احتمال موفقیت استارت‌آپ شما نیز کمتر خواهد بود.

بسیاری از مردم به اشتباه فکر می‌کنند که به محض اینکه ایده مناسب را پیدا کنند، آن ایده شگفت‌انگیز است. ، واقعیت این است که بیشتر ایده‌ها پس از اینکه یک شرکت موفق شده باشد، شگفت‌انگیز به نظر می‌رسند.

تصور کنید که در سال ۲۰۰۴ زمانی که مارک زاکربرگ در حال ساخت فیس‌بوک بود با شما صحبت می‌کرد و در مورد ایده خود برای ایجاد یک شبکه اجتماعی برای دانشجویان دانشگاه به شما می‌گفت. ممکن است فکر کنید که این ایده برای دانش‌آموزان جالب و مفید به نظر می‌رسد، اما به هیچ وجه نمی‌توانید پیش‌بینی کنید که فیسبوک چقدر در جامعه جا خواهد افتاد.

نکته این است که استارت‌آپ‌ها در طول زمان تغییر می‌کنند و محصول یا خدمات آینده شما ممکن است کاملاً متفاوت از ایده فعلی شما باشد.

‍بنابراین، تا زمانی که ایده‌های استارت‌آپی خود را ارزیابی می‌کنید و یکی را انتخاب می‌کنید که از معیارهای ذکر شده تبعیت کند، ممکن است ایده «شگفت‌انگیز» بعدی را از قبل داشته باشید.

یکی دیگر از اشتباهاتی که مردم هنگام راه‌اندازی یک استارت‌آپ مرتکب می‌شوند این است که بیش از حد از اولین ایده خود هیجان زده می‌شوند و بدون ارزیابی هیچ ایده دیگری شروع به کار روی آن می‌کنند.

‍این بدان معنا نیست که اولین ایده حتما بهترین ایده نیست، بلکه باید حداقل چند ایده دیگر داشته باشید و همه آنها را ارزیابی یا مقایسه کنید تا بهترین گزینه را انتخاب کنید.

بسیاری از افرادی که ایده‌های خوبی برای کسب و کار دارند، آنها را دور می‌اندازند؛ زیرا شامل بخش‌های زیادی است که کار کردن روی آنها را بسیار پیچیده و چالش برانگیز می‌کند. رها کردن ایده‌ها به چنین دلایلی اشتباه است؛ زیرا حتی موضوعاتی که اکنون توسعه آنها سخت به نظر می‌رسد، زمانی که آنها را به بخش‌های قابل کنترل و کوچک‌تر تقسیم کنید، می‌توانند آسان شوند.

‍در واقع ایده‌های سخت اغلب برخی از بهترین‌ها هستند؛ زیرا هنوز هیچکس نتوانسته راهی برای حل آنها پیدا کند.

برخی از سودآورترین ایده‌های استارت‌آپی حول موضوعات و حوزه‌های خسته‌کننده می‌چرخند. در واقع اغلب، خسته‌کننده‌ترین بخش‌ ظاهراً بهترین بخش‌ها برای ساخت محصولات و خدمات جدید هستند؛ زیرا هیچ کس دیگری نمی‌خواهد این کار را انجام دهد. بنابراین، به جای تلاش برای ایجاد فناوری جدید شگفت‌انگیز و هیجان‌انگیز، چرا سعی نمی‌کنید روش تجارت در یک صنعت «خسته‌کننده» را تغییر دهید؟ صنایعی که طی دهه‌ها تغییر چندانی نکرده‌اند و بخش‌هایی که در آن‌ها تجربیات ناامیدکننده‌ای داشته‌اید، ایده‌های خوبی برای تغییر مدل‌های کسب‌وکار هستند.

وقتی می‌خواهید ایده‌ای برای یک استارت‌آپ داشته باشید، به راحتی ممکن است گیر کنید و احساس کنید هیچ یک از ایده‌های شما درست نیست. با استفاده از چارچوب‌های مورد بحث در این مقاله، احتمال بیشتری وجود دارد که ایده‌ای برای استارت‌آپی ایجاد کنید که برای شروع کار به اندازه کافی خوب باشد.

اطمینان حاصل کنید که از اشتباهات رایجی که مردم معمولاً هنگام جستجوی یک ایده تجاری مرتکب می‌شوند اجتناب کنید، و به زودی می‌توانید اولین ایده خود را استارت‌آپی کنید!

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  1  =  9