معرفی انواع درگاه پرداخت بانکی در ایران

خدمات پرداخت بانکی به خدماتی اطلاق می‌شود که از طرق مختلف، عملیات پرداخت را برای کسب و کارهای گوناگون تسهیل می‌کنند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک ،شرکت‌های پرداخت یاری که خدمات درگاه واسط ارائه می‌دهند، با شرکت های PSP قرار دارند و هر پرداخت اینترنتی که انجام می‌شود، توسط درگاه یکی از  شرکت‌های PSP انجام می‌شود.

درگاه‌ پرداخت مستقیم

شرکت‌های PSP وظیفه ارائه خدمات پرداخت بانکی را برعهده دارند. شرکت‌های PSP وظیفه ارائه خدمات پرداخت بانکی را برعهده دارند. خدمات پرداخت بانکی به خدماتی اطلاق می‌شود که از طرق مختلف، عملیات پرداخت را برای کسب و کارهای گوناگون تسهیل می‌کنند. خدمات دستگاه‌های پرداخت مانند دستگاه پوز (POS)، درگاه‌های پرداخت اینترنتی، اپلیکیشن‌های پرداخت و… از جمله خدمات پرداختی است که توسط شرکت‌های PSP به مشتریان عرضه می‌شود، اما بصورت کلی، خدمات شرکت‌های این حوزه در سه دسته زیر تقسیم‌بندی می‌شود :

  • کارت‌خوان‌های فروشگاهی
  •  ابزار پذیرش اینترنتی (فروش اینترنتی)
  • ابزار پذیرش موبایلی

این شرکت‌ها به صورت رسمی اجازه ارائه خدمات پرداخت از بانک مرکزی را دارا هستند.

درگاه پرداخت واسط

شرکت های پرداخت‌یار که خدمات درگاه‌ پرداخت واسط را ارائه می‌دهند، شرکت‌هایی هستند که با PSP ها قرارداد می‌بندند و درگاه‌های پرداخت را از آن‌ها دریافت می‌کنند و در اختیار مشتریان قرار می‌دهند. در درگاه پرداخت واسط برای انجام تراکنش، قبل از ورود به صفحه درگاه مد نظر، مشتری ابتدا وارد سایت واسط می‌شود که اطلاعاتی شامل پذیرنده، قیمت، اطلاعات پرداخت را در بر دارد و پس از گذراندن چند ثانیه به صورت اتوماتیک به صفحه بانک هدایت می‌گردد.

براساس مستندات موجود در بانک مرکزی، پرداخت یار بصورت زیر تعریف شده است :

پرداخت یار به معنای شخص حقوقی است که در چارچوب سند تدوینی و براساس قرارداد منعقده با شرکت‌های ارائه دهنده خدمات پرداخت و تفاهم نامه منعقده با شرکت شاپرک فعالیت می‌کند. پرداخت یار پرداخت‌های بدون حضور کارت از جمله پرداخت‌های درون برنامه ای مبتنی بر زیرساخت‌های همراه را دریافت کرده و به شبکه شاپرک ارسال می‌کند.

چرا درگاه واسط؟

اگر می‌توان به صورت مستقیم از یک شرکت PSP درگاه پرداخت گرفت، دیگر چه نیازی است که درگاه خود را از طریق پرداخت یارها یا همان درگاه واسط اخذ کنیم؟

هر پرداخت یار معمولا با یک یا چند شرکت پرداخت یا پی اس پی قرارداد همکاری دارد و براساس توافقات آنها، برخی از مراحل دریافت درگاه اینترنتی آسان شده است. همکاری مستقیم با شرکت‌های پرداخت الکترونیکی به دلیل فرآیند اداری نسبتا طولانی و حساسیت آنها روی تکمیل بودن تمام مدارک از جمله ای نماد (نماد الکترونیک) که خود دارای مراحل اداری و بررسی سایت و غیره است، برای کسب وکارهای کوچک چالش‌های را ایجاد کرده است.

به علاوه، گاهی یک فروشگاه به دو یا چند درگاه پرداخت برای سایت خود نیاز دارد که بستن قرارداد با چند شرکت تامین کننده درگاه بانکی، هفت خوان رستم را  به یاد می‌آورد. از این رو گرفتن درگاه اینترنتی از طریق پرداخت یارها با ارائه مدارک شخصی بسیار راحتر و سریع تر خواهد بود.

ویژگی‌های درگاه‌های پرداخت واسط

۱) عدم نیاز به مجوز کسب و کار و نماد اعتماد (ای نماد)
برای استفاده از درگاه پرداخت واسط تنها چیزی که لازم دارید احراز هویت شماست. برای تایید هویت هم کافی است بعد از ثبت نام در بهترین درگاه پرداخت اینترنتی واسط، مدارک شناسایی خود (شناسنامه و کارت ملی) را ارسال کرده و در کمتر از یک ساعت منتظر تایید از سوی پشتیبانی باشید.

بعد از اینکه هویت شما تایید شد، نام دامنه خود را وارد کرده و API درگاه پرداخت که به صورت اختصاصی برای دامنه و سایت شما می‌باشد و با کد API  امکان اتصال به درگاه پرداخت اینترنتی شاپرک روی دامنه شما فعال خواهد بود را ارسال کنید. سپس منتظر بمانید تا سایت شما بنا به شرایطی که باید برای استفاده از درگاه پرداخت واسط داشته باشید از سوی پشتیبانی تایید شده و در نهایت بعد از دریافت API امکان پرداخت آنلاین در سایت را فراهم کنید.

۲) فعال سازی در زمان کوتاه
به علت عدم نیاز به گرفتن مجوزهای نماد اعتماد و ساماندهی برای استفاده از درگاه پرداخت واسط، به راحتی و حتی در کمتر از یک ساعت می‌توانید درگاه اینترنتی خود را دریافت کنید. برای گرفتن درگاه پرداخت اینترنتی سایت نیازی به رفتن به بانک و پر کردن هیچ فرمی نیست. کافی است به یکی از سایت‌های شرکت‌های پرداحت یاری مراجعه نمایید و بعد از ثبت نام و تایید هویت، آدرس سایت یا وبلاگ خود را برای گرفتن درگاه وارد کنید. در کمتر از یک ساعت سایت شما بررسی شده و در صورت تایید درگاه فعال خواهد شد.

۳) پشتیبانی از انواع سایت سازها
از ویژگی‌های اصلی و خوب درگاه پرداخت واسط این است که انواع ماژول و افزونه برای استفاده از درگاه در سیستم‌های مدیریت محتوا مختلف از سمت خود شرکت ارائه دهنده درگاه پرداخت فراهم شده است. اما در درگاه پرداخت مستقیم IPG لازم است که بعد از گرفتن درگاه برای استفاده از صفحه پرداخت آنلاین در سایت، دست به کد نویسی زده و بر اساس مستندات هر درگاه، صفحه پرداخت را طراحی کنید.

اگر از طراحی سایت اختصاصی استفاده نکرده باشید، می‌توانید با استفاده از افزونه‌های وردپرس، جوملا یا هر سایت ساز دیگر که از آن استفاده می‌کنید امکان دریافت وجه را در سایت فراهم کنید که استفاده از بیشتر این ماژول‌ها و افزونه‌های درگاه پرداخت نیز نیازمند پرداخت هزینه‌ای جداگانه می‌باشد.

در حالی که در صورت استفاده از درگاه پرداخت واسط کافی است به صفحه پلاگین‌ها یا آزمایشگاه هر یک از سایت‌های درگاه پرداخت واسط مراجعه و سپس بسته به سیستم مدیریت محتوایی که دارید، یکی از افزونه‌ها را دانلود کرده و نصب کنید. به عنوان مثال اگر از ووکامرس برای ساخت فروشگاه اینترنتی خود استفاده می‌کنید، افزونه درگاه پرداخت ووکامرس را که توسط ارائه دهنده درگاه در دسترس قرار گرفته دانلود کرده و در سایت وردپرسی خود نصب کنید. بعد از نصب در منوی مربوط به درگاه پرداخت، فیلد وارد کردن API درگاه پرداخت سایت نمایش داده شده و پس از وارد کردن کد API امکان استفاده از پرداخت آنلاین در ووکامرس فراهم خواهد شد.

فراوانی این افزونه‌ها و راه‌های پرداخت نیز زیاد است و برای هر مدیریت محتوا هم متفاوت می‌باشد. همچنین استفاده از این افزونه‌ها کاملا رایگان است و نیاز به پرداخت هزینه‌ای نیست.

۴) تسویه حساب روزانه
یکی از ویژگی‌های اصلی که یک درگاه پرداخت واسط را در زمره بهترین درگاه پرداخت اینترنتی قرار می‌دهد امکان درخواست وجه و تسویه حساب به صورت روزانه است.

۵) تسویه حساب پایا و کارت به کارت
تسویه حساب در درگاه‌های واسط به دو روش پایا و کارت به کارت صورت می‌گیرد. در روش پایا امکان پرداخت محدود به ساعات اداری بانک است و بعد از پرداخت نیز مدتی زمان می‌برد تا پول از طریق بانک به حساب شما واریز شود. در این روش کارمزدی از سوی بانک دریافت نخواهد شد.

اما در روش کارت به کارت هر زمان که لازم باشد می‌توانید درخواست واریز را به سایت درگاه پرداخت واسط ارسال کنید. اما در این روش:  ۱- مبلغ کارمزد مشخصی که از سوی بانک دریافت می‌شود توسط درگاه‌های پرداخت واسط از وجهی که به حساب شما واریز خواهد شد کسر می‌گردد و ۲- محدودیت سقف واریز وجه روزانه وجود دارد.

۶) ارائه صفحه درگاه پرداخت اینترنتی شخصی
یکی از جالب‌ترین ویژگی‌های درگاه پرداخت واسط امکان استفاده از یک صفحه پرداخت شخصی یا لینک پرداخت با نام، پروفایل، آدرس شبکه‌های اجتماعی و فرم دلخواه ایجاد شده است. به عنوان مثال در صورت کسب درآمد از طریق تبلیغات و … در صفحات مجازی، جهت اخذ وجه می‌توان از این قابلیت استفاده کرد.

۷) امکان ساخت فرم پرداخت با مبلغ دلخواه
از دیگر ویژگی‌های خوب درگاه پرداخت واسط امکان ساخت فرم پرداخت با مبلغ ثابت و مشخص است. در این روش امکان تغییر مبلغ وجود ندارد و پرداخت کننده حتما باید پس از تکمیل سایر فیلدهای ایجاد شده برای فرم با پرداخت مبلغ مشخص شده خرید خود را نهایی کند.

به عنوان نمونه جهت فروش یک کتاب الکترونیکی، کافی است فرم خود را به همراه اطلاعات پرداخت که شامل مبلغ کتاب، ایمیل پرداخت کننده، نام پرداخت کننده، شماره پرداخت کننده و … می‌باشد را بسازید، سپس لینک دانلود کتاب را وارد کرده و در نهایت امکان فروش آنلاین کتاب بدون نیاز به راه‌اندازی سایت را فراهم کنید.

۸) امکان استفاده از درگاه مستقیم یا واسط
در حالت عمومی درصورت استفاده از درگاه پرداخت واسط، در صفحه پرداخت اینترنتی شاپرک به جای نام، لوگو و آدرس سایت پذیرنده، اطلاعات درگاه پرداخت واسط نمایش داده می‌شود که شاید این مساله موجب عدم اعتماد کاربران به سایت پذیرنده گردد. به همین علت امکان نمایش اطلاعات سایت پذیرنده (مانند لوگو، نام، آدرس سایت و …) در صفحه پرداخت، توسط درگاه‌های پرداخت واسط فراهم شده است. لازم به ذکر است استفاده از این روش نیازمند پرداخت هزینه و کارمزد بیشتری می‌باشد.

۹) امکان استفاده از صفحه پرداخت روی سایت
در کنار افزونه‌ها و ابزار پرداخت اینترنتی که هر درگاه پرداخت واسطی ارائه می‌دهد، اسکریپت درگاه پرداخت اینترنتی نیز ارائه می‌گردد که در این صورت می‌توان با نصب اسکریپت روی هاست و سایت پذیرنده (در یک ساب دامنه مانند pay.site.com یا ساب فولدر مثل site.com/pay)، امکان پرداخت آنلاین فراهم می‌گردد.

۱۰) پشتیبانی قوی
استفاده از پشتیبانی قوی و مناسب در هر کسب و کاری جزء اصول اولیه است. اگر خدماتی که هر کسب و کار اینترنتی ارائه می‌دهد دارای قابلیت‌های متنوع و بالاترین کیفیت باشد، اما در مقابل پشتیبانی ضعیفی داشته باشد، در این صورت نمی‌توان آن را جزء کسب و کارهای موفق به حساب آورد.

چند نمونه از سایت های درگاه پرداخت واسط اینترنتی

شرکت‌های پرداخت یاری زیادی وجود دارد که خدمات درگاه پرداخت واسط را ارائه می‌دهند، و وظیفه اصلی آنها که از طرف بانک مرکزی اعمال شده است، تسهیل در روند پرداخت الکترونیکی می‌باشد، به همین دلیل شرکت‌ها خدمات ویژه و متفاوتی ارائه می‌دهند تا وجه تمایزی بین آنها ایجاد شود. براساس امکاناتی مانند، ارائه درگاه اختصاصی، کاربری پنل مدیریت، صدور فاکتور، لینک پرداخت، فرم پرداخت، درگاه شخصی، نحوه تسویه حساب، تسویه اتوماتیک، تسهیم سهم، کیف پول، پلاگین، کارمزد، مسیردهی هوشمند، گزارشات مالی، کارت بانکی، کسب درآمد از بازاریابی و … می‌توان این شرکت‌ها را مورد ارزیابی قرار داد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

46  +    =  53