کاربرد هوش مصنوعی در بازارهای مالی

هوش مصنوعی‌(AI) منشأ تحولاتی در حوزه مالی طی چند سال اخیر بوده است و موجب شده بسیاری از بانک‌ها، موسسه‌های مالی، بازارهای سهام، شرکت‌های واسط مالی و کارگزاری و شرکت‌های مرتبط با فعالیت‌های بازار سرمایه برای افزایش بهره‌وری، کاهش هزینه‌ها، تضمین پیروی از مقررات و تصمیم‌گیری‌های بهتر به هوش مصنوعی روی بیاورند. با این حال به‌کارگیری هوش مصنوعی در حوزه مالی به‌طور مشخص چه تاثیراتی ایجاد کرده‌ است و چه انتظاری از چشم‌انداز آتی آن می‌توان داشت؟

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، یکی از تاثیرات مهم استفاده از هوش مصنوعی در حوزه مالی، خودکارسازی بسیاری از کارهای تکراری مانند ورود داده‌ها، بررسی‌های سازگاری و تشخیص کلاهبرداری یا همان fraud است. هوش مصنوعی با خودکارسازی این‌گونه کارها به موسسه‌های مالی در کاهش اتکا به نیروی انسانی، پایین ‌آوردن هزینه‌های عملیاتی و آزاد گذاشتن کارکنان برای تمرکز بیشتر روی فعالیت‌های ارزش‌آفرین‌تر کمک می‌کند. از هوش مصنوعی همچنین در بهبود دقت و افزایش سرعت ارزیابی ریسک‌ها، رتبه‌بندی اعتباری و تصمیم‌گیری درمورد سرمایه‌گذاری استفاده می‌شود؛ برای مثال، موسسه‌های مالی و بانک‌ها می‌توانند به کمک هوش مصنوعی حجم عظیمی از داده‌ها مانند صورت‌های مالی و روندهای بازار را تجزیه‌ و تحلیل کرده و الگوهای موجود را شناسایی کنند و درخصوص تاییدیه وام‌ها، سرمایه‌گذاری‌ها و مدیریت ریسک‌ها تصمیمات آگاهانه‌تری اتخاذ کنند.

در بازارهای سرمایه از هوش مصنوعی برای پیش‌بینی و تحلیل قیمت سهام، حجم معاملات و روندهای بازار استفاده می‌شود؛ برای مثال، صندوق‌های پوشش ریسک و شرکت‌های سرمایه‌گذاری از الگوریتم‌های تقویت‌شده با هوش مصنوعی برای شناسایی الگوها در بازار سهام و انجام معامله براساس این الگوها استفاده می‌کنند. اگرچه هوش مصنوعی عاری از اشتباه نیست، اما در حوزه‌هایی که نیاز به تحلیل حجم عظیمی از داده‌ها و انجام عملیات‌های پیچیده ریاضی روی چنین داده‌هایی است، نشان داده ‌است که از انسان بهتر عمل می‌کند و این قابلیت را دارد که نحوه سرمایه‌گذاری و معامله را متحول سازد. با تمام اینها، حوزه‌ای که هوش مصنوعی در آن هنوز توفیق چندانی نداشته، مدیریت خدمات و ارتباط مشتری است. باوجود روبات‌های چت و دیگر ابزارهای مبتنی ‌بر هوش مصنوعی که در رسیدگی به پرس‌وجو‌های مشتریان کمک می‌کنند، اما هنوز حجم سنگین‌تر بر دوش کارکنان است. امید است که سرانجام هوش مصنوعی نقش پررنگ‌تری در این زمینه ایفا کند، اما در حال‌ حاضر تعاملات انسانی است که در ایجاد اعتماد و حفظ روابط مشتری نقشی اساسی‌تر و پررنگ‌تری برعهده دارد.

با نگاهی به آینده، واضح است که هوش مصنوعی نقش برجسته‌ای در حوزه‌های مالی، بانکی و بازارهای سرمایه خواهد داشت، اما مانند هر فناوری جدیدی، باید با مخاطره‌ها و چالش‌های‌ مرتبط با آن نیز دست‌وپنجه نرم کرد. یکی از نگرانی‌های عمده جایگزینی شغل‌ها یا به عبارتی از بین رفتن اشتغال نیروهای انسانی است؛ چرا که هوش مصنوعی عنان کارهای بیشتری را در دست می‌گیرد که در گذشته توسط انسان‌ها انجام می‌شدند. همچنین بیم آن می‌رود که هوش مصنوعی تصمیم‌هایی سوگیرانه یا غیراخلاقی بگیرد؛ چرا که به هر حال هوش مصنوعی بر اساس یک مدل و داده‌هایی آموزش داده می‌شود و این داده‌ها و همچنین مدل‌ها توسط خود انسان‌ها توسعه داده می‌شوند و چه بسا که سوگیری‌های شخصی افرادی که این داده‌ها را جمع‌آوری و آماده‌سازی کرده‌اند، به خود هوش مصنوعی نیز اشاعه پیدا کند.

موسسه‌های مالی و تنظیم‌کنندگان مقررات برای کاهش این مخاطره‌ها باید از به‌کارگیری اخلاق‌مدارانه و مسوولیت‌پذیرانه هوش مصنوعی اطمینان حاصل کنند و اقدامات حفاظتی مناسبی برای پیشگیری از استفاده‌های نادرست و بدخواهانه در نظر گرفته باشند. با برنامه‌ریزی دقیق و پیاده‌سازی قابل‌اعتماد، هوش مصنوعی این قابلیت را خواهد داشت تا با حفظ نیازها و منافع تمام ذی‌نفعان، فرصت‌های قابل‌توجهی در حوزه مالی به ارمغان بیاورد. هوش مصنوعی هم‌اکنون نیز تاثیر بسزایی در حوزه‌های مالی، بانکی و بازارهای سرمایه دارد و گمان می‌رود که این روند در سال‌های آتی همچنان ادامه‌دار و پررنگ‌تر از قبل باشد. با خودکارسازی کارهای تکراری، ارزیابی ریسک‌ها و تصمیم‌گیری و ایجاد تحول در نحوه سرمایه‌گذاری و معامله، مدیریت مشتری، تفکیک مشتریان و بسیاری موارد دیگر، هوش مصنوعی قادر است فرصت‌های قابل‌توجهی در حوزه مالی به ارمغان بیاورد. با این ‌وجود، لازم است اقدامات حفاظتی مناسب برای پیشگیری از استفاده‌های نادرست و بدخواهانه اتخاذ شوند که دشوارترین مساله در استفاده از هوش مصنوعی در هر صنعتی به شمار می‌رود.

منبع: دنیای اقتصاد

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  −  2  =  4