یک سوم بیکاران پاییز ۱۴۰۱ مربوط به حوزه فناوری اطلاعات است

آمار بیکاران پاییز ۱۴۰۱ منتشر شد. بنابه این آمار، بیش‌ترین آمار متعلق به حوزه فناوری اطلاعات است که سهم بانوان نیز در آن بیشتر از آقایان است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک ،اختلال اینترنت و فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی باعث شد تا بسیاری از کسب‌وکارهای اینترنتی تعطیل و فعالان حوزه فناوری اطلاعات بیکار شوند. حالا جاب‌ویژن و پیوست آمار جدید بیکاران پاییز ۱۴۰۱ را منتشر کرده‌اند که در آن به وضوح دیده می‌شود که بیش‌از ۳۳ درصد از این افراد، در حوزه فناوری اطلاعات فعالیت داشتند.

هنوز معلوم نیست که این اختلالات تا کی ادامه خواهد داشت. اما هرچه‌قدر که بیشتر جلو رود، اقتصاد دیجیتال بیشتر متحمل ضرر می‌شود و به طبع، نرخ بیکاری نیز روند صعودی پیدا می‌کند.

آمار بیکاران پاییز ۱۴۰۱ منتشر شد

حوزه فناوری اطلاعات بیشترین میزان تعدیل نیروی انسانی طی سه ماه گذشته را به خود اختصاص داده است. پیمایش مشترک پیوست و جاب‌ویژن نشان می‌دهد از هر سه فرد تعدیل‌شده در سه ماه اخیر، یک نفر در حوزه فناوری اطلاعات مشغول به کار بوده است و ۳۳ درصد بیکارشدگان در این حوزه کار می‌کردند.

مجموعه جاب‌ویژن اخیراً در همکاری با پیوست، پیمایشی در رابطه با تاثیر اختلال و محدودیت‌های اینترنتی روی تعدیل نیروی کار در مشاغل حوزه فناوری اطلاعات انجام داده و تلاش کرده است تا به کمک دو هزار نفری که در این پیمایش شرکت کرده‌اند به سوالاتی از جمله وضعیت سن، جنسیت و سابقه تعدیل‌شدگان پاسخ دهد.

۳۳درصد از تعدیل‌شدگان سه ماه اخیر در حوزه فناوری مشغول به کار بوده‌اند.

نتایج به‌دست‌آمده از این پژوهش نشان می‌دهد ۳۳ درصد از افرادی که به علت محدودیت‌های اینترنتی اخیر تعدیل شده‌‌اند، در این حوزه مشغول به کار بوده‌اند و از هر سه نفر تعدیل‌شده در سه ماه گذشته، یک نفر در مشاغل مرتبط با فناوری اطلاعات فعالیت داشته است.

از این میان گروه شغلی طراحان گرافیک، طراحی انیمیشن و موشن گرافیک با سهم ۴۰ درصدی از این آمار بیشترین سهم تعدیل را به خود اختصاص داده‌اند.

آسیب وارده به زنان بیشتر بوده است

این پیمایش در ادامه به جنسیت افراد تعدیل‌شده در این حوزه پرداخته است که به نظر می‌رسد زنان شاغل در این حوزه بیشتر از مردان شغل خود را از دست داده‌ یا در معرض بیکاری هستند. بر این اساس در سه ماه گذشته ۲۹ درصد از زنان فعال در این حوزه با شرکت در پیمایش جاب‌ویژن و پیوست گفته‌اند تعدیل شده‌اند و ۱۸ درصد نیز خود را در شرف تعدیل دانسته‌اند.

این آمار در بین مردان شاغل در این حوزه اندکی متفاوت است و به نظر می‌رسد محدودیت‌های اینترنتی به مشاغل ۴۴ درصد از مردان حوزه فناوری اطلاعات آسیب زده است و ۲۲ درصد از آنها تعدیل شده‌اند و ۲۲ درصد خود را با از دست دادن شغل مواجه می‌دانند.

نتایج این پیمایش نشان می‌دهد در سه ماه گذشته خانم‌ها بیشتر مشاغل خود را از دست داده‌اند.

در بخش دیگری از این پیمایش به شرایط سنی افراد شرکت‌کننده در این پیمایش پرداخته شده است و نتایج نشان می‌دهد افراد جوان‌تر اکوسیستم فناوری اطلاعات در سه ماه گذشته بیشتر در معرض خطر از دست دادن شغل خود بوده‌اند. بر این اساس، ۵۳ درصد از شاغلانی که ۲۰ تا ۳۰ سال دارند شغل خود را از دست داده‌اند یا در معرض از دست دادن آن هستند و این در حالی است که تنها ۴۰ درصد از کسانی که ۳۰ تا ۴۰ سال دارند دچار چنین شرایطی هستند.

بیشتر جوان‌ترها بیکار شده‌اند یا مسن‌ترها؟

اطلاعات به‌دست‌آمده از این پیمایش نشان می‌دهد کارمندان و کارشناسان بیشتر از سایر گروه‌ها به دلیل اختلال در اینترنت تعدیل شده‌اند و در سطوح کارمندی ۲.۴ برابر بیشتر تعدیل نسبت به سطوح مدیریت ارشد گزارش شده است.

باید تخصص خود را تغییر دهیم

اما نکته مهم اینجاست که برخی از فعالان این حوزه معتقدند اختلال سه‌ماهه در اینترنت و فیلتر شدن مهم‌ترین شبکه‌های اجتماعی در ایران، سبب خواهد شد مشاغل ازدست‌رفته نتوانند در کوتاه‌مدت احیا شوند و به نوعی نیاز شرکت‌ها هم به این مشاغل کاهش خواهد یافت.

داده‌های کسب‌شده از پیمایش مشترک پیوست و جاب‌ویژن در این‌ باره نشان می‌دهد تنها ۱۷ درصد از کسانی که شغل خود را از دست داده‌‌اند اعلام کرده‌اند در زمینه شغلی فعلی خود به دنبال کار خواهند بود. ۱۷ درصد گفته‌اند زمینه شغلی خود را تغییر خواهند داد و ۶۶ درصد از آنها نیز اعلام کرده‌اند فعلاً به دنبال کار نخواهند بود.

منبع: تکراتو

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

35  −    =  25