لزوم بهره‌گیری روابط‌عمومی‌ها از هوش مصنوعی

یاسر علیزاده؛ مدیر روابط عمومی پرداخت نوین

استفاده از فناوری‌های هوش مصنوعی انقلابی را در صنعت کسب‌وکار ایجاد کرده است. وقتی نوبت به حوزه روابط عمومی می‌رسد، برنامه‌های هوش مصنوعی جریان کار اصلی را نیز تغییر می‌دهند. امروزه مدیران و متخصصان روابط عمومی نه تنها باید مهارت های ارتباطی را تمرین کنند، بلکه باید توانایی کار کردن با پلتفرم‌های مبتنی بر هوش مصنوعی را نیز داشته باشد.

در حالی که ممکن است به نظر برسد که هوش مصنوعی مشاغل را حذف می‌کند، اما در بخش روابط عمومی چنین نبوده است. خوشبختانه، روابط عمومی همچنان برای اکثر پروژه‌های بزرگ به تعامل انسانی متکی است، روابط را ایجاد می‌کند و بینش‌ها و توصیه‌هایی را در مورد نحوه استفاده از داده‌های واقعی جمع‌آوری‌شده توسط هوش مصنوعی برای دریافت بهترین نتیجه ممکن برای مشتریان ارائه می‌دهد.

این امر به مدیران و متخصصان روابط عمومی اجازه می‎دهد تا بر روی کارهایی تمرکز کنند که نمی توانند خودکار شوند، مانند طوفان فکری ایده های خلاقانه و تصمیم‌گیری در مورد توصیه‌هایی که برای مشتریان و مخاطبان خود ارائه کنند، در مقابل کارهای تکراری که در حال حاضر شما را از تعامل با مشتریان خود دور می‌کند.

به زبان ساده، هوش مصنوعی به سیستم‌ها یا ماشین‌هایی اطلاق می‌شود که هوش انسان را برای انجام وظایف تقلید می‌کنند و می‌توانند بر اساس اطلاعاتی که جمع‌آوری می‌کنند، خود را بهبود بخشند. هوش مصنوعی بیشتر در مورد فرآیند و توانایی تفکر و تجزیه و تحلیل داده های فوق‌العاده است تا هر قالب یا عملکردی. هوش مصنوعی قرار نیست جایگزین انسان شود. باید در نظر داشت که هوش مصنوعی می‌تواند توانای‌ها و مشارکت‌های انسانی را به طور قابل توجهی افزایش دهد و آن را به یک مزیت بسیار ارزشمند تبدیل کند.

هوش مصنوعی می‌تواند اقدامات روابط عمومی سازمان‌ها را با ارائه ابزارهایی که بر قلب و ذهن مخاطبان هدف تأثیر می‌گذارد، بهبود بخشد. این امر، پتانسیل بهبود تاکتیک‌های روابط عمومی دیجیتال از طریق بهینه‌سازی سئو، بهبود شخصی‌سازی مخاطبان و محاسبه پاسخ مخاطبان را دارد.

بسیاری از متخصصان روابط عمومی در حال حاضر از هوش مصنوعی در خدماتی که برای پایش، تجزیه و تحلیل وبسایت، گوش‌سپاری به بازخورد مخاطب در رسانه‌های اجتماعی و موارد مشابه مورد استفاده قرار بگیرد. یک مثال خوب از تجزیه و تحلیل احساسات پیشرفته، GatherUp است، پلتفرمی که هدف آن کمک به نظارت بر تجربیات مشتریان، درک مزایا و معایب محصولاتش و مدیریت شهرت شرکت هاست.

از طرف دیگر، هوش مصنوعی حتی می‌تواند به کشف موضوعاتی کمک کند که خبرنگاران خاص در برخی رسانه‌ها ممکن است به آنها علاقه داشته باشند و از طریق ارائه پیشنهاد موضوعات و آخرین اخبار مرتبط با حوزه کاری یا آخرین جستجوهای فرد در جهت‌دهی به افکار و خروجی کار اثر بگذارد.

همچنین این فناوری می‌تواند رفتار خبرنگاران را تجزیه و تحلیل، موفقیت یک خبر را پیش‌بینی، و حتی پیشنهادهایی برای اصلاح انتشارات مطبوعاتی آینده ارائه کند. پلتفرم‌های CDP و DMP و CDXP از جمله فناوری‌ها و رویکردهایی هستند که با رویکرد پیش‌بینی‌کننده، کلان‌داده‌های مختلف را مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌دهند.

زمان زیادی  است که از کاربرد هوش مصنوعی در تبدیل گفتار به متن می تواند برای کنفرانس های مطبوعاتی، مصاحبه های رسانه ای، قسمت های پادکست و ارائه کنفرانس استفاده می‌شود و امروزه به جرأت می‌توان گفت خطای این فناوری‌ها بسیارکاهش یافته است. مثال دیگر این فناوری، پردازش زبان طبیعی (NLP) توسط هوش مصنوعی است که در حال حاضر به نوشتن در سطح انسان رسیده است و می تواند در مورد هر چیزی بنویسد.

از زاویه دیگر، هوش مصنوعی از طریق ترجمه فایل های صوتی و متنی به چندین زبان برای توزیع محتوا و خبر در سطح جهانی، به قابلیت‌های دپارتمان‌های روابط عمومی و رسانه افزوده است.

هنگام نوشتن خبرهای طولانی‌تر و پیچیده‌تر، هوش مصنوعی می‌تواند به شروع سریع فرآیند نوشتن کمک کند و حتی کلمات و عبارات بهتر و مناسبت‌تری را پیشنهاد دهد. پلتفرم‌های متعددی در حوزه کپی‌رایتینگ و یا قواعد زبان وجود دارند که کمک شایانی به قلم اهل رسانه می‌کنند.

این نرم‌افزارها را می توان در هر مرحله از فرآیند تولید محتوا – از ایده پردازی محتوا و تحقیق تا ویرایش های نهایی محتوای روابط عمومی، تبلیغاتی و یا رسانه‌ای استفاده کرد. صد البته ابزارهای نوشتن هوش مصنوعی نمی توانند جایگزین استعدادهای انسانی و اهل رسانه شوند. با این حال، آنها می توانند بهره‌وری و کیفیت محتوای تولید را بالا ببرند.

کارکرد هوش مصنوعی در حوزه رسانه

در حوزه رسانه، هوش مصنوعی می‌تواند در نظارت بر رسانه، رصد رسانه‌ها و حتی افکارسنجی، موضوعات مرتبطی را پیشنهاد کند. امروزه هوش مصنوعی علاوه بر رصد و تجزیه و تحلیل متن، قابلیت تجزیه و تحلیل تصاویر را نیز پیدا کرده است. هوش مصنوعی پلتفرم Pinterest یا جستجوی تصاویر موتور جستجوی گوگل از جمله این فناوری‌ها هستند. همچنین، هوش مصنوعی می‌تواند با کمک پردازش زبان طبیعی، زبان‌شناسی محاسباتی، تجزیه و تحلیل متن و بیومتریک تجزیه و تحلیل احساسات پیشرفته را برای شناسایی و جمع‌آوری اطلاعات احساسی تحت پیام‌های متنی و پیام‌های ویدیویی آنلاین انجام دهد.

فناوری‌های هوش مصنوعی نقش مهمی یافتن اینفلوئنسرهای رسانه های اجتماعی به عنوان سفیران برند دارند. یک پلتفرم مبتنی بر هوش مصنوعی می‌تواند به سرعت دستور کار یک کمپین رسانه‌ای، تبلیغاتی و یا بازاریابی را یاد بگیرد و سپس لیستی از شرایط و الزامات اینفلوئنسرهای واجد شرایط ایجاد کند. در عین حال، این پلتفرم‌ها می‌توانند جمع‌آوری، طبقه‌بندی و تجزیه و تحلیل داده‌های اینفلوئنسرها بر اساس پروفایل و فعالیت‌های رسانه‌های اجتماعی کمک کنند. Upfluence نمونه خوبی از یک پلتفرم جستجوگر اینفلوئنسرهاست.

نرم افزار مبتنی بر هوش مصنوعی می تواند با جمع آوری داده ها و عملکردهای تجزیه و تحلیل داده ها، اطلاعات شخصی کاربران آنلاین مانند سن، علایق، درآمد، مشاغل، جنسیت و غیره را جمع آوری کند، آنها را در گروه های مختلف طبقه‌بندی کند و بهترین گروه از افراد را انتخاب کند. که علایق آن با شخصیت های محصول مطابقت دارد.

به این ترتیب نرم‌افزار هدف‌گیری مخاطب می‌تواند به‌طور خودکار فهرستی از مخاطبان بالقوه تولید کند و بر اساس تحلیل داده‌های در مقیاس بزرگ، دقت هدف‌گیری بسیار بالاتر خواهد بود. به عنوان مثال، Digital AIchemy یک نرم‌افزار مبتنی بر هوش مصنوعی است که می‌تواند به شرکت‌های کاربر خود کمک کند تا فهرستی از مخاطبان هدف با ویژگی‌های مشابه ایجاد کنند.

علاوه بر کشف اینفلوئنسرها و هدف قرار دادن مخاطبان، فناوری‌های هوش مصنوعی همچنین می‌توانند شانس دیده شدن توسط مخاطبان برای کمپین‌های رسانه‌های اجتماعی را افزایش دهند و نرخ کلیک تبلیغات آنلاین را بهبود بخشند.

در پایان باید اذعان داشت هوش مصنوعی دنیای کسب‌وکار را متحول کرده و اکنون در تمامی حوزه‌ها از جمله برای تحقیقات بازار، پاسخ به خدمات مشتری، کمپین های بازاریابی، برنامه‌ریزی استراتژیک و بسیاری از اهداف دیگر استفاده می‌شود.

بسیاری از رسانه‌هایی که در روز با آنها سروکار داریم به گونه‌ای طراحی شده‌اند که با افکار، عقاید و علائق ما هماهنگی داشته باشند. این داده ها بر اساس آنچه که در دنیای دیجیتال تجربه می‌کنیم برای ما جمع آوری و تنظیم می‌شود. مدیران و متخصصان حوزه روابط عمومی و رسانه می توانند به جای محتوای تبلیغاتی و پیام‌های فاقد ارزش برای مخاطب، با استفاده از داده های درلحظه (real-time) پیام مناسب را در موقعیت و زمان مناسب مورد نظر خود را به مخاطبان خود ارائه دهند.

زیبایی در این است که هوش مصنوعی به متخصصان روابط عمومی اجازه می دهد تا مخاطبان خاص را با محتوای خاص و پیام متناسب با آنها هدف قرار دهند و مدیران روابط عمومی می‌بایست با آگاهی کافی از قابلیت‌های هوش مصنوعی بهره‌وری اقدامات خود را بالا ببرند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  2  =  3