افزایش درآمد ناخالص ملی با رویکرد اشتغال زایی در کسب و کارها

بررسی ابعاد جلوگیری از تورم توسط فین تک ها؛

مشاور ارشد کسب و کار و فین تک هلدینگ فناپ گفت: اشتغال زایی در فین تک ها، درآمد ناخالص ملی را افزایش می دهد که به دنبال آن تورم کاهش می یابد.

سعید احمدی پویا، مشاور ارشد کسب و کار و فین تک هلدینگ فناپ در گفتگو با پایگاه خبری بانکداری الکترونیک گفت: در عمده  کسب‌وکارهای مبتنی بر فناوری‌های چدید، نگرش پلتفرمی وجود دارد و فینتک‌ها نیز از این قاعده مستثنی نیستند. این کسب‌وکارها  دارای مزیت مقیاس‌پذیری آسان هستند و نسبت به کسب‌وکارهای سنتی، مسر رشد را در با سرعت بالاتری طی می‌کنند و حتی نمودار رشد نمایی پیدا می‌کنند لذا به لحاظ ماهیت فناورانه‌ای که دارند، به راحتی مقیاس می‌پذیرند و می‌توانند در بازارهای کشوری، منطقه‌ای و جهانی مشتریان نهایی خود را با هزینه بسیار پایین افزایش دهند و بالطبع ثروت‌آفرینی بیشتری نیز داشته باشند و در کنار آن اشتغال‌زایی بالایی داشته باشند. این خصوصیات به این بخش از اقتصاد، ماهیت منحصربه‌فردی داده است که تحت عنوان اقتصاد دیجیتال مورد بررسی قرار می‌گیرد. در دنیای امروز هر چقدر سهم ما از اقتصاد دیجیتال جهانی بیشتر شود ویا  هر چقدر سهم اقتصاد دیجیتال کشور از تولید ناخالص داخلی (GDP) کشور بیشتر شود، نرخ بیکاری تا حد چشمگیری کاهش می‌یابد. ایجاد شغل وتوسعه اقتصاد دیجیتال با یکدیگر رابطه مستقیم دارند و هر دو نیز در رشد و شکوفایی اقتصادی یک کشور، تاثیر بسزایی خواهند داشت. ایران می تواند با بهره‌گیری از سیاست کشورهایی که در این زمینه با موفقیت عمل کرده اند، خود نیز به شکوفایی در اقتصاد دیجیتال و البته افزایش اشتغال، دست یابد.

وی افزود: ما باید تلاش کنیم سهم فعالیت ها و کسب و کارهایی که در حوزه اقتصاد دیجیتال تعریف می‌شوند ، توسعه بدهیم و دولت سیاست‌هایی حمایتی اتخاذ کند که این کسب و کارها رو به گسترش باشد. وقتی این کسب و کارها توسعه یابند ، نخستین تاثیر آن روی اشتغال‌زایی است و  باعث جذب نیروهای متخصص و نخبه داخلی می‌شود. از طرف دیگر دولت می‌تواند با بهره‌گیری از توان کسب‌وکارهای اقتصاد دیجیتال به ویژه فینتک‌ها،  بسیاری از فرآیندهای پیجیده خود را اصلاح کند و بسیاری از وظایف اجرایی و نظارتی خود را در بستر فناوری‌های نوین با دقت و سرعت بالاتر توسط همین کسب‌وکارهای نوآور پیش ببرد و یک بازی برد-برد برای دولت و کسب‌وکارهای نوآور است و اتخاذ این استراتژی به خلق ثروتف اشتغال‌زایی و افزایش GDP منجر خواهد شد.

احمدی پویا تصریح کرد: به عنوان نمونه، در صنعت جهانی بیمه سطح پرونده‌های تقلب به حدی بالا است که اگر شرکتی موفق شود، سهم زیان ناشی از پرونده‌های تقلب را پایین بیاورد ، افزایش چشمگیر در سود عملیاتی خود خواهد داشت و یا اگر صنعت بیمه بخشی از فرایندهای سنتی و کلاسیک صنعت بیمه که به صورت انسانی و با خطای بالا انجام می‌شود، مانند ارزیابی خسارت را به سامانه‌های مبتنی بر فناوری‌های نوین بسپارد، هزینه‌های عملیاتی آن کاهش چشمگیری خواهد داشت و این زمین بازی اینشورتک‌ها است که ما از آنان دریغ می‌کنیم  و اجازه نمی‌دهیم آنها با سامانه‌ها و ابزارهای دیجیتالی که ایجاد کردند، بتوانند داده‌ها و فرایندها را بازنگری کنند و تا جایی پیش روند که میزان دخالت‌های انسانی را کاهش دهند و در عمل یک زیست‌بوم هوشمند خلق کنند. نمونه دیگر، ما می‌توانیم به رگ تک ها فضای کار بدهیم  تا روی تراکنش های تقلب و تخلف کار کنند و کسب و کارهایی خلق شوند که ضمن شناسایی، کشف و رفع تخلف، صنعت ما را با استانداردهای جهانی انطباق دهند و از اتلاف منابع ملی جلوگیری شود.

وی ادامه داد: در فین تک ها بحث دیپری که داریم شمولیت مالی است و این در حالی است که بسیاری از اطلاعات و دانش مالی در اختیار قشر خاصی که در شهرهای بزرگ هستند، وجود دارد و عملا سواد مالی دارند و وقتی فینتک ها شکل می‌گیرند به دنبال تجربه کاربری آسان برای جذب مشتریان بیشتر هستند و این امکان فراهم می‌شود که دسترسی به خدمات مختلف مالی، برای دورترین نقاط کشور تسهیل شود و حتی آنها را در کسب‌وکارهای دیجیتال سهیم کند و اشتغال‌زایی در دورترین مناطق کشور اتفاق بیفتد. به دنبال این موضوع درآمد ناخالص ملی افزایش پیدا می‌کند در راستای رشد اقتصادی مطلوب و اتخاذ سیاست‌های کاهش حجم نقدینگی و افزایش انتظارات خوش‌بینانه در عموم مردم به ویژه نیروی انسانی متبحر و متخصص، توانایی دولت در کنترل تورم افزایش می‌یابد.

احمدی پویا خاطزنشان کرد: نمونه دیگر، لندتک‌ها هستند تخصیص منابع را آسان‌تر و کاراتر می‌کنند چرا که برای کسب‌وکارهای کوچک، تسهیلات و اعتبارات بسیار اهمیت  دارد . در واقع لندتک‌ها، با اعتبارسنجی دقیق یک شبکه اعتباری شکل می‌دهند که صاحبان منابع می‌توانند با اطمینان از نرخ نکول پایین، در فرآیند تولید کشور و توسعه کسب‌وکارها سرمایه‌گذاری کنند و در عمل باعث رونق ملی و توسعه اقتصادی کشور شوند.


لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

15  ⁄  5  =