پایان راه کلاهبرداری معاملات آنلاین با ایجاد حساب امانی

سازوکار حقوقی جدید برای حمایت از اقتصاد دیجیتال

دبیر ستاد توسعه اقتصاد دیجیتال فناوری ریاست‌جمهوری گفت: حساب امانی در مواردی همچون خرید ملک یا خودرو که مبالغ بالایی رد و بدل می شوند و طرفین همدیگر را می بینند کاربرد دارد. در این سازوکار، مبالغ به حساب سومی واریز می شود و زمانیکه معامله به اتمام رسید، مبلغ به حساب فروشنده منتقل می شود. با این روش می توان جلوی بسیاری از کلاهبرداری ها را گرفت.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، حساب امانی به منزله یک شخص امین و مورد اعتماد در یک معامله است که وجه معامله را تا زمان انجام تعهدات طرفین نگاه می­ دارد. این فرآیند از مرحله توافق طرفین معامله آغاز و تا تأیید اصالت کالا و یا خدمات توسط خریدار و پرداخت وجه به فروشنده ادامه دارد. بدین ­ترتیب خریدار وجه را به حساب امانی پرداخت می ­کند؛ پس از ارسال کالا و خدمات مورد نظر توسط فروشنده، خریدار کالا را بررسی و صحت آن و رضایت خود را اعلام می­کند. در پایان و پس از اجرای تعهدات طرفین، حساب امانی وجه را آزاد و به حساب فروشنده انتقال می دهد.

به ­رغم فرصت ­های ایجاد شده به واسطه رشد تجارت الکترونیک، این حوزه از آغاز فعالیت با چالش­های متعددی روبه­رو بوده است. اهم این چالش­ها را می­توان در چهار محور عدم شناخت طرفین معامله نسبت به یکدیگر، چالش تقلب و تخلف، نقل و انتقال، چالش تحویل و اصالت کالا و چالش امنیت در خدمات پرداخت خلاصه کرد. حساب امانی قرار است از طریق اعتمادآفرینی برای ارائه دهندگان و دریافت کنندگان خدمات و کالاها در کشور به حل و فصل چالش هایی که به آن ها اشاره شد، بپردازد.

مصوبه ی کارگروه اقتصاد دیجیتال کمک به توسعه ی سرویس حساب امانی

طبق گزارشی از برنا ، به زعم کارشناسان، مصوبه ی کارگروه اقتصاد دیجیتال می تواند به توسعه ی سرویس حساب امانی کمک کند، اما لازم است ملاحظاتی را مدنظر داشته باشیم. مهمترین موضوع از نظر کارشناسان این است که بانک مرکزی باید به وظایف تنظیم گری و رگولاتوری خود پایبند باشد و به هیچ عنوان به عنوان یک ارائه ی دهنده ی سرویس حساب امانی ظاهر نشود.

حسین ملازاده دبیر ستاد توسعه اقتصاد دیجیتال فناوری ریاست‌جمهوری با اشاره به این موضوع که بانک مرکزی می تواند به توسعه ی سرویس امانی کمک کند، تصریح کرد: بانک مرکزی قطعاً می تواند در گسترش سازوکار حساب امانی موثر باشد، اما باید این نهاد به انجام فعالیت های تنظیم گری بپردازد و از ورود به عرصه ی اجرای این سرویس و ارائه ی آن خودداری کند. بانک مرکزی باید اجازه دهد بخش خصوصی اجرای این سرویس را پیش ببرد و همان طور که الان به ارائه ی آن می پردازد، این روند را ادامه دهد.

وی در ادامه گفت: سرویس امانی مزایای زیادی دارد و در کشورهای مختلف نیز مورد استفاده قرار می گیرد. این سرویس می تواند مشکل اعتماد را در بین ارائه دهندگان خدمات و کالاها و دریافت کنندگان آن ها حل کند. علت اصلی ای که بسیاری از مردم هنوز به انجام فعالیت های اقتصادی شان به صورت آنلاین روی نیاورده اند، عدم اعتمادی است که به این بستر و طرف مقابل دارند. بحث اعتماد دو طرفه مطرح است. در بسیاری از موارد صاحبان پلتفرم ها مطرح می کنند که خریداران بدون دلایل منطقی خریدشان را لغو می کنند. بنابراین، بزرگ ترین مشکلی که حساب امانی می تواند حل کند، همین موضوع اعتماد است. سازوکار مورد بحث از این طریق می تواند به توسعه ی خریدهای آنلاین کمک کند.

ملازاده در پاسخ به این سوال که چرا با وجود اینکه حساب امانی سالهاست در جهان گسترش پیدا کرده، در ایران آن طور که شایسته بوده توسعه نیافته است، تصریح کرد: در پاسخ به این سوال نمی توانیم خیلی به دنبال دلایل منطقی باشیم. همان طور که بسیاری از خدمات دیگر در کشورمان توسعه نیافته، این سرویس نیز مورد غفلت واقع شده است. سرویس امانی یک ابزار مهم در زمینه ی اعتمادآفرینی به شمار می رود که به دلایل نامعلومی مورد توجه قرار نگرفته است. چالشی که وجود دارد مربوط به صحت سنجی است، بسیاری از ما وقتی خریدی انجام می دهیم، ممکن است به دلایل مختلف آن را لغو کنیم و احتمالا دارد این دلایل خیلی منطقی نباشند. ممکن است کالایی را مطابق با مشخصات مطرح شده در پلتفرم تحویل گرفته باشیم و سالم هم باشد، اما به هر دلیلی از خرید خود پشیمان شده باشیم. در اینجا ممکن است در بحث حساب امانی عملکرد ضداعتماد به وجود بیاید و طرف ارائه دهنده متضرر شود.

وی ادامه داد: حساب امانی اغلب در مواردی که خریدار و فروشنده یکدیگر را نمی بینند همچون خرید و فروش های آنلاین مصداق پیدا می کند. اما در مواردی همچون خرید ملک یا خودرو که مبالغ بالایی رد و بدل می شوند و طرفین همدیگر را می بینند نیز کاربرد دارد. در این سازوکار، مبالغ به حساب سومی که همان حساب امانی است واریز می شود و زمانیکه معامله به اتمام رسید، مبلغ به حساب فروشنده منتقل می شود. با این روش می توان جلوی بسیاری از کلاهبرداری ها را گرفت.

کاربردهای حساب امین یا حساب امانی چیست؟

در معاملات روز دنیا و هر چقدر که میزان پولی که قرار است پرداخت شود بزرگتر باشد نیاز به یک حساب امانی بیشتر احساس میشود.

یکی از مواردی که از حساب های امانی استفاده میشود در بورس کالا ست. اگر از قبل تجربه معامله گری در بازار های آتی را داشته باشید کاملا با این موضوع آشنا هستید. در این گونه معاملات، شما کالایی را خریداری می کنید.

برای مثال در بازار آتی ایران می توانید زعفران خریداری کنید و چون ماهیت این بازار به صورت اهرمی است در نتیجه شما میتوانید بیشتر از پولی که در اختیار دارید کالا خریداری کنید مثلا اگر اهرم این بازار ۴ باشد شما می توانید با ده میلیون تومان به اندازه ۴۰ میلیون تومان خرید انجام دهید. اما برای اینکه بورس کالا مطمئن شود که شما به تعهدات خود در برابر ضررهای احتمالی متعهد هستید، مبلغی را به عنوان وجه تضمین نزد بانک واسط(حساب امین) قرار میدهد.

این بانک همان نقش شخص سوم (حساب امین) را برعهده میگیرد و ضامن نقد شوندگی است. شما مبلغی را نزد بانک می گذارید اگر معاملات شما منجر به سود شد بانک این مبلغ را به حساب شما واریز میکند و اگر منتهی به ضرر شد از حساب شما برداشت میکند و به حساب بورس کالا واریز میکند.

بطور کلی در بورس کالای ایران شما بعد از خرید کالا وجهی را به عنوان وجه تضمین در بانک قرار میدهید. این بانک نقش واسط بین شما و سازمان بورس است. در صورتی که معاملات شما به سود منجر شود بانک این مبلغ را به حساب شما واریز میکند و اگر ضرر کردید از حساب شما بر خواهد داشت. حسابی که به عنوان ضمانت باز میکنید با حساب های معمولی متفاوت است و محدودیت برای برداشت های شما دارد و اگر پولی را به عنوان وجه تضمین قرار دادید نمی توانید آن را برداشت کنید حتی اگر در حساب شما وجود داشته باشد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ×  5  =  25