سرقت ۳ میلیارد دلاری رمز ارز توسط هکرهای صنعت کریپتو

مجرمان سایبری موفق شده‌اند در یک سال اخیر سه‌میلیارد دلار کریپتو سرقت کنند. این رکوردشکنی هشدارآمیز امنیت سیستم‌های حوزه‌ی رمزارز را زیر سؤال می‌برد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، مجرمان فضای سایبری علاقه‌ی شدیدی به صنعت کریپتو دارند؛ چون در‌صورت نفوذ موفق به سیستم‌ها می‌توانند در زمانی کوتاه پول زیادی سرقت کنند. تقریبا هر‌روز حملات سایبری جدیدی در صنعت کریپتو اتفاق می‌افتد. بررسی‌ها نشان می‌دهد در سال ۲۰۲۲، بیشتر از هر زمان دیگری در تاریخ رمزارز سرقت شده است: سه‌میلیارد دلار تنها در یک سال.

نشریه‌ی Bitcoinist در گزارشی به‌نقل از مؤسسه‌ی Chainalysis می‌نویسد در یک سال اخیر میلادی، ۱۲۵ حمله‌ی سایبری باعث شده است سه‌میلیارد دلار رمزارز به‌سرقت برود. بخش اعظم این حملات با تمرکز بر سیستم‌های DeFi (امور مالی غیرمتمرکز) انجام شده‌اند.

صنعت کریپتو نسبتاً جوان است و سیستم‌های DeFi قدمت بسیار کمی دارند. این سیستم‌ها حدوداً یک سال پیش در کانون توجه قرار گرفتند. این یعنی پروتکل‌های امنیتی هنوز کاملاً در این سیستم‌ها پیاده‌سازی نشده‌اند و هکرهای زبده می‌توانند از آسیب‌پذیری‌های فعلی سوءاستفاده کنند. پروتکل‌های فعلی DeFi بدون آزمون‌های امنیتی سرسختانه و در زمان‌های نسبتا کوتاه در‌دسترس قرار می‌گیرند و همین موضوع آسیب‌پذیری آن‌ها را افزایش داده است.

موضوع هشدارآمیز این است که تنها در پنج حمله‌ی سایبری بیش از ۱٫۴۸ میلیارد دلار دزدیده شده که از این رقم ۶۲۵ میلیون دلار را هکرهای کره‌شمالی از‌طریق شبکه‌ی Ronin ربوده‌اند. شبکه‌ی Wormhole نیز افزون‌بر ۳۲۵ میلیون دلار از دست داده است.

۱۹۰ میلیون دلار از مبلغ سرقت‌شده به بریج Nomad ارتباط دارد که تقریباً چند ماه قبل به آن حمله شد. سرقت ۱۹۰ میلیون دلاری Nomad سومین سرقت بزرگ کریپتو در سال ۲۰۲۲ بود. Beanstalk Farms و Wintermute با ۱۸۲ میلیون دلار و ۱۶۰ میلیون دلار به‌ترتیب در رتبه‌های چهارم و پنجم قرار گرفتند. پنج حمله‌ی سایبری اشاره‌شده در‌مجموع تقریبا نیمی از کل رمزارز سرقت‌شده در سال ۲۰۲۲ را ازآنِ خود می‌کنند که این موضوع به‌شدت نگران‌کننده و هشدارآمیز است.

صرافی بزرگ بایننس نیز از حملات سایبری در امان نبوده است. در سال ۲۰۲۲، بریجی که BSC و Beacon Chain را به‌هم وصل می‌کرد، دچار حمله شد. در ابتدا، گفته می‌شد هکری ۵۰۰ میلیون دلار رمزارز دزدیده است؛ اما بایننس در‌نهایت توانست بخشی از مبلغ سرقت‌شده را بازیابی کند و در‌نهایت ۱۱۰ میلیون دلار به‌دست وی افتاد. در این حادثه، به صرافی بایننس حمله نشد.

با اینکه به بایننس حمله نشد، چند صرافی متمرکز از حملات متأثر شدند. در اوایل سال ۲۰۲۲، هکرها توانستند ۳۵ میلیون دلار از صرافی کریپتو‌دات‌کام سرقت کنند. حدوداً ۱۱ ماه بعد، معاملات تأییدنشده‌ای در صرافی ورشکسته‌ی FTX باعث سرقت نزدیک به ۳۷۰ میلیون دلار شد. وزارت دادگستری ایالات متحده هم‌اکنون در حال تحقیق روی حمله‌ی سایبری به FTX است.

خوشبختانه در سال ۲۰۲۲، تنها دو صرافی متمرکز دچار حمله شدند. این صرافی‌ها درمقایسه‌با صرافی‌های غیرمتمرکز رمزارز بسیار بیشتری نگه‌داری می‌کنند. در سال ۲۰۲۲، بیش از ۳۲۷ میلیون دلار رمزارز از صرافی‌های متمرکز دزدیده شد تا رکورد سال ۲۰۲۱ شکسته شود. البته بیشترین رمزارز سرقت‌شده از صرافی‌های متمرکز به سال ۲۰۱۴ مربوط می‌شود. در رتبه‌های دوم و سوم، سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۸ قرار دارند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  +  81  =  87