نرخ ارز نیمایی تا یک‌سال ۲۸ هزار و۵۰۰ تومان خواهد بود

رییس کل بانک مرکزی؛

رییس کل بانک مرکزی گفت: اکنون در سامانه نیما میانگین نرخ ارز ۲۹ هزار تومان است و از امروز ارز با قیمت ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان عرضه خواهد شد.

فرزین با اشاره به اینکه بخشی از ارز مربوط به نفت یا پتروشیمی ها است که از یارانه استفاده می کنند و خوراکشان ارزان تر است، گفت: ارز نباید به صورتی باشد که در سمت نهاده با یک نوع سیاست و در سمت خرید ارز با سیاست دیگر مواجه باشیم.

رییس کل بانک مرکزی در پاسخ به این سوال که ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان برای واردات کالاهای اساسی و ماشین‌آلات و تجهیزات در سامانه نیما تا چه زمانی ادامه خواهد داشت، پاسخ داد: این نرخ را برای یک دوره یکساله ادامه خواهیم داد تا اینکه به بازار کالا پیام ثبات بدهیم.

وی اضافه کرد: تولیدکننده اگر می‌خواهد برای ۶ ماه آینده مواد اولیه و کالای واسطه‌ای وارد کند باید اطمینان داشته باشد که با چه نرخی می‌تواند این کالاها را وارد کند؛ چرا که هم‌اکنون بازار ارزی مانند بازار فیوچر و فوروارد نداریم.

فرزین گفت: هدف از ثابت نگه داشتن نرخ ارز برای واردات کالاها در سامانه نیما ثبات در بازار کالا و کنترل تورم است، البته سخت است اما برای اینکه این ثبات را ایجاد کنیم، حتماً این کار را خواهیم کرد.

بانک‌ها باید از بنگاه‌داری خارج شوند

رییس کل بانک مرکزی در مورد اصلاح نظام بانکی، بیان کرد: نظام بانکی در مجموع ۲۰۰ هزار نفر نیروی انسانی دارد که افرادی بسیار متخصص و کارآمد هستند و تلاش این است که اصلاح نظام بانکی با محوریت کارکنان نظام بانکی اجرایی شود.

وی تاکید کرد: یکی از مسائلی که با آن مواجه هستیم عدم نظارت دقیق بانک مرکزی بر بانک‌ها و عدم پایبندی مقررات در نظام بانکی است و ما باید پایبندی به مقررات را به یک ارزش تبدیل کنیم تا بتوانیم با پیاده‌سازی مقررات به اهداف طراحی شده برسیم.

فرزین با اعلام اینکه باید قوانین و مقررات جداگانه‌ای برای انواع بانک‌ها تدوین کنیم، گفت: نظام بانکی باید به سمت تخصصی شدن حرکت کند. همان‌طور که می‌دانید بانک‌های سرمایه‌گذاری، تجاری، قرض‌الحسنه، توسعه‌ای و تخصصی داریم، اما قوانین و مقررات هیچ تفکیک و تمایزی بین بانک‌ها قائل نشده است.

رییس کل بانک مرکزی افزود: برنامه دیگر ما نظارت بر نحوه مصرف در شبکه بانکی است؛ به این شکل که باید حتماً مصرف پول بانک‌ها در قالب عقود را بررسی و نظارت کنیم تا بتوانیم به اهدافمان در کنترل تورم و هم در رعایت مقررات بانکداری اسلامی برسیم.

وی با تاکید بر اینکه بانک‌ها باید از بنگاه‌داری هم خارج شوند، ادامه داد: تا زمانی در بانک ملی بودم این سیاست را دنبال کردم و در این دوره هم حتماً در کل نظام بانکی این برنامه را دنبال می‌کنیم.

تدوین سیاست‌های پولی در راستای ثبات اقتصاد کلان

وی با بیان اینکه سیاست‌های اعتباری و پولی در راستای ثبات اقتصاد کلان تدوین می‌شود، گفت: سیاست‌های خوبی در این حوزه شروع شده و حتماً آن را ادامه خواهیم داد، اما حتماً در این دوره از سیاست‌های پولی برای پیشبرد اهداف اقتصاد کشور بیشتر استفاده خواهیم کرد البته سیاست پولی یک سیاست دائمی نیست و می‌توان برای دوره کوتاه‌مدت ۶ماهه از آن استفاده کرد.

فرزین در خصوص نرخ سود بانکی گفت: شورای پول اعتبار برای نرخ سود بانکی مصوبه داشته و اخیراً اجرای انتشار اوراق گواهی سپرده با نرخ ۲۳ درصد برای بانک‌ها آغاز شده است. حتماً از ابزار نرخ سود برای پیشبرد سیاست پولی استفاده خواهیم کرد، اما اینکه از این سیاست چگونه استفاده می‌کنیم را اجازه دهید در عمل نشان دهیم.

رییس کل بانک مرکزی درباره حساب واحد خزانه نزد بانک مرکزی و اینکه بعضی شرکت‌ها هنوز به این حساب متصل نشده‌اند، پاسخ داد: حساب واحد خزانه به این معنا است که منابع شرکت‌هایی که در بانک‌ها بوده، را به حساب بانک مرکزی منتقل شود تا منابع دولت نزد بانک مرکزی انتقال یابد تا رشد پایه پولی و نقدینگی را کنترل شود؛ در واقع این یک ابزار برای کنترل تورم است که این سیاست را باید بازنگری کنیم.

وی درباره رشد نقدینگی اظهار داشت: هدفی که بانک مرکزی برای امسال تعیین کرده بود رشد ۳۰ درصدی نقدینگی است و ما هم فعلاً آن را دنبال خواهیم کرد، البته کنترل بیش از حد نقدینگی خودش مسائل و مشکلاتی به وجود می‌آورد.

فرزین با بیان اینکه باید تورم را به‌گونه‌ای کنترل کنیم که هم تولید آسیب نبیند و هم تورم کنترل شود، تصریح کرد: سیاست‌های کنترل نقدینگی بانک مرکزی را فعلا دنبال می‌کنیم تا سال به پایان برسد، البته در دو ماه پایانی سال و به خصوص در اسفندماه تقاضای نقدینگی افزایش پیدا می‌کند و نمی‌توانیم بگوییم رشد نقدینگی را در اسفندماه به شدت محدود می‌کنیم و نباید کاری کنیم که انسداد پولی ایجاد شود و کسب‌وکارها و تولید به مشکل بخورد.

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

7  +  2  =