تبعات افزایش نرخ سود بانکی روی بورس/جدال بورس و بانک برای جذب پول

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: افزایش نرخ سود بانکی به زیان بورس است؛ چرا که با افزایش نرخ سود، سرمایه‌ها از بورس خارج و وارد بانک می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک ،هفته گذشته بود که علی صالح‌آبادی، رئیس بانک مرکزی اعلام کرد معتقد است نرخ سود بانکی باید اصلاح شود. وی در همین باره اظهار کرده بود: روسیه نرخ بهره را یک شبه دو برابر کرد و به 20 درصد رساند. در ایران به این مقوله به عنوان ابزار سیاست پولی نگاه نشده و باید اصلاح شود.

صالح آبادی مدعی شده بود از سال 99 دیگر اصلاحاتی در خصوص نرخ سود انجام نشده است و باید حتما از این ابزار استفاده شود که این امر منوط به تایید شورای پول و اعتبار است. او عنوان کرده بود که بانک مرکزی در حال پیگیری و بررسی این موضوع است.

این صحبت‌های رئیس بانک مرکزی خبر از افزایش از نرخ بهره بانکی می‌دهد و این افزایش یعنی یک ضربه سنگین‌تر به بورس؛ چرا که جذب پول به جدالی میان بانک و بورس بدل خواهد شد.

اصرار بانکی‌ها به افزایش نرخ سود

صالح‌آبادی البته افزایش نرخ سود را رد کرده و گفته است که فعلا هیچ نرخ جدیدی برای سود سپرده‌‌ها تعیین نشده است. اما برخی از فعالان حوزه بانکی عقیده دارند که نرخ سود دست‌کم 5 درصد افزایش خواهد یافت و نکته اصلی در این میان تایید شورای‌ پول و اعتبار است.

این گمانه‌زنی در صورتی درست است که شورای پول و اعتبار به طور رسمی با اصلاح یا افزایش نرخ سود بانکی موافقت کند. پیگیری‌ها نشان می‌دهد که برخی از مسئولان بانکی نیز خواهان افزایش نرخ سود بانکی هستند و تنها در انتظار تایید شورای پول و اعتبار نشسته‌اند.

تهدید بورس

از آنجا که در شرایط فعلی اقتصاد ایران، بانک‌ها به عنوان بنگاه‌هایی غیربهره‌ور شناخته می‌شوند، زمانی که سالانه 20 درصد نرخ بهره بانکی تعیین می‌شود به معنای آن است که حداقل سالی 20 درصد رشد نقدینگی در بازار رخ می‌دهد و این موضوع تعیین نرخ سود بانکی را کمی حساس‌تر می‌کند.

اما مساله اصلی اینجاست که افزایش نرخ سود بانکی به زیان بورس است؛ چرا که با افزایش نرخ سود، سرمایه‌ها از بورس خارج و وارد بانک می‌شود و این موضوع یک معضل سنگین برای بازار سرمایه است.

اکنون هم که مدت‌هاست شاهد خروج سرمایه از بورس و صندوق‌های با درآمد ثابت هستیم و بازار به خودی خود با مشکل جذب سرمایه مواجه است؛ بر همین اساس افزایش نرخ سود بانکی به عنوان ریسک جدیدی برای بازار خواهد بود و خروج سرمایه را تشدید می‌کند.

تاثیر نرخ سود روی بورس

بهراد موسوی، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با تجارت‌نیوز اظهار کرد: افزایش نرخ سود و نرخ بهره بین بانکی می‌تواند یکی از عوامل خروج نقدینگی از بورس باشد. به تبع افزایش نرخ سود بانکی، بسیاری از پول‌ها به سمت سرمایه‌گذاری بدون ریسک می‌رود.
وی اظهار کرد: افزایش نرخ سود شامل تمامی سپرده‌ها خصوصا حقیقی‌ها خواهد شد و احتمالا این گروه به سمت سرمایه‌گذاری بدون ریسک بروند.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: نکته مهم اینجاست که زمان رسمی برای افزایش نرخ سود سپرده مشخص نشده است و در حال حاضر عوامل مهمی همچون افزایش قیمت دلار در بازار آزاد و عقب‌ماندگی بورس نسبت به سایر بازارهای موازی  روی بورس تاثیر زیادی دارند.

وی تاکید کرد: احتمالا پس از رشد شاخص و ورود آن به محدوده یک میلیون و 800 الی 900 هزار واحدی، شاهد اصلاح خرد تالار شیشه‌ای به واسطه افزایش نرخ سود بانکی باشیم.

منبع: تجارت نیوز

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

78  ⁄  26  =