افزایش ۵۰ درصدی نرخ ارز در دولت سیزدهم

روح الله ایزدخواه نماینده تهران در مجلس گفت: در شروع این دولت نرخ ارز 26 هزار تومان و امروز 39 هزار تومان است. یعنی افزایش 50 درصدی نرخ ارز را شاهد بودیم. آقایان نباید این موضوع را به اعتراضات و تحولات اخیر کشور ارتباط دهند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک ، روح الله ایزدخواه نماینده تهران در مجلس در جریان جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی، در تذکری با اشاره به گزارش کمیسیون اقتصادی مجلس در خصوص سیاست‌ها و اقدامات ارزی دولت سیزدهم، گفت: در شروع این دولت نرخ ارز 26 هزار تومان و امروز 39 هزار تومان است. یعنی افزایش 50 درصدی نرخ ارز را شاهد بودیم. آقایان نباید این موضوع را به اعتراضات و تحولات اخیر کشور ارتباط دهند در واقع سیاست‌های ارزی این دولت در راستای همان سیاست های دولت قبل است.

به گزارش خانه‌ملت، او افزود: تقاضا برای تبدیل پول ریالی به ارز همیشه بوده و 30 سال است که این موضوع مطرح است و نباید در مورد واقعیت ها فرافکنی انجام شود.

وی با اشاره به موضوع تحریم‌ها، اظهار کرد: دولت چرا از تجربه روسیه در حفظ ارزش پول ملی استفاده نمی‌کند، بازار غیررسمی نهایتا 10 درصد معاملات ارزی را به خود اختصاص می‌دهد، چگونه است که این 10 درصد بر کل بازار تاثیر گذاشته و دولت نمی‌تواند بازار غیر رسمی را جمع کند، دولت باید 1100 صرافی غیرمجاز را جمع کند و حساب ارزی در بانک‌ها برای مردم ایجاد کند.

ایزدخواه ادامه داد: افرادی که دلار دارند با ایجاد حساب ارزی باید این منابع خود را در بانک‌ها پس‌انداز کنند و بعد از آن نگهداری ارز قاچاق محسوب شود. همچنین معاملات غیررسمی در پیاده‌روها و خیابان‌ها باید قاچاق محسوب شود. کشور جنگ‌زده سوریه قدرت پول ملی‌‌اش 8 برابر از ما بیشتر است زیرا بازار غیررسمی خود را مدیریت کرده است.

این نماینده مجلس یازدهم، یادآور شد: کمیسیون اقتصادی در گزارش خود آورده است که ما باید نرخ نیمایی را به نرخ رسمی نزدیک کنیم و از این موضوع به عنوان افزایش قدرت رهبری بانک مرکزی یاد می‌کنند اما همین تفکر به ما ضربه زده است.

ایزدخواه تصریح کرد: در موضوع حذف ارز ترجیحی فریاد زدیم و گفتیم مسئله نرخ 4200 تومان نیست بلکه موضوع کاهش ارزش پول ملی است و دولت حاضر نیست بودجه ارزی و ریالی را تفکیک کند. درآمدهای دلاری دولت باید به همان صورت دلاری هزینه شود و دولت نباید در افزایش نرخ ارز سهیم یا ذینفع باشد و بخواهد با افزایش نرخ ارز کسری بودجه خود را جبران کند.

وی افزود: گزارش کمیسیون اقتصادی توجیه ماجراست و واقعیت این است که ما برای مدیریت متمرکز ارز اقدامی نکردیم و اقتصاد را دلاریزه کردیم و پیمان‌های دوجانبه ایجاد نکرده‌ایم. رئیس بانک مرکزی می‌گوید من نمی‌دانم که صادرات ریالی چیست. مدیریت ارز را باید اساسا خانه تکانی کنیم. تیم ارزی بانک مرکزی همان تیم آقای روحانی است همچنان که تیم برنامه‌ریزی سازمان برنامه و بودجه همان تیم آقای روحانی است.

ایزدخواه تصریح کرد: اگر دولت نمی خواهد تغییراتی ایجاد کند این مسائل را به مردم، قاچاق ارز و امثال این موضوعات نسبت ندهد.

منبع: اعتماد آنلاین

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  +  7  =  10