تشنج فین تک ها از سیاست های یک بام و دو هوا / افزایش ریسک سرمایه گذاری با کاهش تراکنش ها

یکی از صاحبنظران حوزه بانکی عنوان کرد؛

یک کارشناس حوزه بانکی گفت: محدودیت های اخیر اینترنتی سبب شده فین تک ها افت تراکنش داشته باشد و سرمایه گذاری روی آن ها هم به سبب ریسک بوجودآمده ، کمتر شود. سیاست یک بام و دو هوا برای فین تک ها تناسبی ندارد .

سید علی هاشمی اقدم ، عضو هیات مدیره شرکت عصر امین کارآفرین در گفتگو با پایگاه خبری بانکداری الکترونیک عنوان کرد: صنعت پرداخت و فین تک ها زیرمجموعه ای از کل اقتصاد کشور هستند و وقتی حوزه اقتصاد ما دچار چالش شود قطعا حال صنعت پرداخت و فین تک ها بهتر نخواهد بود. شرایط مردم در این صنعت تاثیرگذار است به طوریکه حال و روز اقتصادی مردم می تواند روی میزان تراکنش ها سایه بیاندازد.

وی ادامه داد: یکی از مولفه هایی که روی فین تک ها تاثیر زیادی دارد ،جریانات اجتماعی است ؛ اگر بانک مرکزی را به عنوان رگولاتور نظام پرداخت ببینیم ،تصمیماتی که توسط این رگولاتوری اتخاذ می شود قطعا روی حوزه فین تک ها نیز تاثیرگذار خواهد بود.

هاشمی اقدم تصریح کرد: وقتی شاپرک روی موضوع اینماد دخل و تصرف می کند این موضوع می تواند کل حوزه فین تک ها را متاثر کند.رگولاتور ما مطالعات جامعی در خصوص مولفه های اقتصادی انجام نداده است و به نظر نمی رسد بتواند در مورد بازیگران این حوزه تصمیم گیری درستی داشته باشد.یکی از مباحث مطالعاتی در خصوص اصلاح ساختار کارمزد ها است که اگر ساختار کارمزد ها تغییر پیدا کند می تواند تاثیر بسزایی روی  پرداخت یارها بگذارد. بالاخره باید بانک مرکزی تصمیم گیری کند که آیا اصلاح نظام کارمزدی را می خواهد انجام دهد یا خیر. که به نظر می رسد به خاطر تبعات احتمالی اش نمی خواهد برای آن اقدامی کند اما بانک مرکزی حتی حاضر نیست که ریسک تبعات جاری آن را هم بپذیرد.

انقباض فین تک ها با تلاطم بورس

وی افزود: شتابدهنده هایی که در حوزه فین تک ها فعالیت می کنند متاثر از یک بازی بزرگ هستند در واقع بسیاری از مجموعه های تامین سرمایه های ما زمانی که حال و روز بورس خوب بود،  قسمتی از درآمدهایشان را در حوزه فین تک می آورند و از این طریق از استارتاپ ها و فین تک ها حمایت می کردند. اما امروز که وضع اقتصادی بورس متلاطم شده است ، این مجموعه ها هم حالت انقباضی به خودشان گرفته اند و سرمایه گذاری در حوزه فین تک ها را کمی محدود کرده اند.

هاشمی اقدم متذکر شد: علاوه بر اینکه ما کمبود سرمایه گذار در این حوزه داریم ، کمبود نیروی انسانی هم به آن اضافه شده است. این ها همگی دست به دست هم می دهند تا جایی می رسد که اکنون ما در فین تک ها و استارتاپ ها تیم های قوی نمی بینیم و یا اگر تعدادی از آن ها قوی هم باشند حمایت هایی که لازم است از آنان صورت گیرد ، نمی شود. این در حالی است که محدودیت های اخیر اینترنتی سبب شده فین تک ها افت تراکنش داشته باشد و سرمایه گذاری روی آن ها هم به سبب ریسک بوجودآمده ، کمتر شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر ما اکوسیستم محدود و بسته ای داریم و اگر این اکوسیستم بسته باشد امکان رشد برای فین تک ها وجود نخواهد داشت و اینکه بازیگران بزرگ دنیا هم به فین تک ها دسترسی پیدا نمی کنند و عملا یک هلدینگ های سرمایه گذاری باقی می مانند که در حالت خوشبینانه تهاتر استارتاپ ها میان خودشان انجام دهند.

عاقبت فین تک ها با کنترل های ابزاری

هاشمی اقدم خاطرنشان کرد: اینترنت به عنوان بستری که خود حاکمیت در طول سال های مختلف در آن دمیده و این ابزار را در جامعه توسعه داده است، اکنون توسط آن به صورت یک ابزار کنترل استفاده می شود  در حالیکه سیاست یک بام و دو هوا برای فین تک ها تناسبی ندارد . باید قبول کرد که در حوزه ICT نمی توان صحبت از باز بودن فضا کنیم اما به جریان آزاد اطلاعات دنیا وصل نباشیم که اگر این جریان ادامه پیدا کند بسیاری از بیزینس های شبکه بانکی و نیز دیگر حوزه ها دچار رکودی عمیق تر از آنچه که اکنون ایجاد شده ، می شوند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  1  =  7