بلاتکلیفی استارت‌‌آپ‌ها از ورود به بازار سرمایه

رئیس سازمان فناوری اطلاعات از بررسی مشکلات استارت‌‌آپ‌ها برای ورود به بورس و ارسال این مشکلات به کمیسیون اقتصاد دیجیتال برای تجدید نظر در این رابطه خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، اردیبهشت امسال بود که آیین‌نامه ورود شرکت‌های اقتصاد دیجیتال به بازار سرمایه ابلاغ شد و اندکی پس از آن، تپسی به عنوان اولین شرکت در این حوزه در فرابورس عرضه اولیه شد. از همان زمان‌های انتقادهایی به این آیین‌نامه وارد و عنوان شد ضوابط ورود استارت‌آپ‌ها به بورس می‌تواند آسان‌تر باشد. حالا محمد خوانساری، رئیس سازمان فناوری اطلاعات، از بررسی این ایرادها و ارسال به کمیسیون اقتصاد دیجیتال دولت خبر داده است.

خوانساری توضیح داد: در کمیسیونی که ذیل کمیسیون اقتصاد دیجیتال دولت برای سکوهای دیجیتالی و خدمات هوشمند تشکیل شده سه اولویت مشخص شده است: امکان‌سنجی امکان ورود به بورس، نیازسنجی سکوها برای داده‌ها و خدمات دولت و نیازمندی و مصوبات برای مشخص کردن سکوهای ارائه خدمات هوشمند.

او ادامه داد: برای ورود به بورس با کسب‌وکارهای بزرگ جلسات هم‌اندیشی برگزار کردیم و نیازهایشان را شنیدیم. تپسی را به عنوان نمونه‌ای موفق دعوت کردیم تا چالش‌هایش را بشنویم و به الگویی برسیم. هرچند ابتدای ۱۴۰۱ مصوبه‌ای برای ورود کسب‌وکارها به بورس ابلاغ کرده بودند و در حوزه اجرای آن، شرکت‌هایی که دیگر نمی‌شود اسم آنها را استارت‌آپ گذاشت دچار مشکل بودند.

معاون وزیر ارتباطات در این باره گفت: ارزش‌گذاری دارایی‌های نامشهود، نداشتن سهامدار عام، و نبود تعریف مشخص از شرکت نوپای فعال در حوزه اقتصاد دیجیتالی از جمله مشکلات مطرح‌شده بود که تلاش شد مسیر در این حوزه هموار شود. اینها را به کمیسیون اقتصاد دیجیتال فرستادیم تا مشکلاتی که داشتند تبدیل به مصوبه دولت شود و سریع‌تر بتوانند این مسیر را با روال روشنی طی کنند.

پیش از این نیز میثم فدایی، رئیس وقت سازمان فرابورس، در گفت‌وگو با پیوست گفته بود: «بخش‌هایی مانند تعریف استارت‌آپ‌ها‌، برخی استعلام‌هایی که برای عرضه اولیه نیاز است و توثیق ۵۰ درصدی سهام سهامداران که در ضوابط ورود به بورس استارت‌آپ‌ها آمده است قابل تجدیدنظر و اصلاح هستند.»

رئیس این سازمان همچنین خبر داد: در حوزه خدمات و داده‌های دولت هم دو حوزه pgsb و سندباکس در حوزه دولت الکترونیکی برای تحقق اهداف این حوزه پیگیری شده و در مسیر تحقق قرار دارد.

او در آخر گفت: تکالیف مجوزدهی به پیام‌رسان‌ها به ما واگذار شده است. در درون سازمان نیز کمیته رگولاتوری تشکیل داده‌ایم تا بتوانیم سازمان را برای حوزه تنظیم‌گری خدمات تقویت کنیم.

فرصت های عرضه سهام استارتاپ در بورس

عرضه سهام استارتاپ در بورس علاوه بر برندیگ بسیار عالی برای استارتاپ و پروژه می تواند جذب سرمایه و نقدینگی را نیز با خود به دنبال بیاورد. در عین حال بازار بورس به دلیل شفافیت بالا باعث می شود حساب و کتاب های کسب و کار و استارتاپ همیشه شفاف و روشن باشد.
در بازار بورس شرکت های سرمایه گذاری و سرمایه گذاران زیادی با استارتاپ آشنا می شوند و فرصت سهام داری برای آن ها فراهم می شود، حضور سهام داران عمده قدرتمند باعث می شود شرکت یا استارتاپ بتواند به پشتوانه این حمایت برنامه ریزی های بهتری برای ادامه کار داشته باشد.

موافقین و مخالفین ورود استارتاپ به بازار بورس چه می گویند؛

به اعتقاد مخالفین، استارتاپ ها براساس احتمالات و سنجه هایی که فقط پیش بینی شده اند اداره می شوند، در صورتی که سنجه های ورود به بورس اطلاعات و گزارشات مالی و اخر سال  است، این عمل با استارتاپ ها مغایرت دارد. در دنیا نیز استارتاپ های بزرگ نمی توانند به راحتی وارد بورس شوند مگر وقتی که به جایگاه و گزارشات عدد و ارقام قابل قبول و عینی برسند. پس ورود استارتاپ ها به بورس کاری پر ریسک و پر خطر است.

اما به اعتقاد موافقین با ورود استارتاپ ها به بازار بورس، سرمایه گذار ها با این چشم انداز که می توانند سرمایه خود را به نقدینگی تبدیل کنند و دوباره وارد سرمایه گذاری استارتاپی کنند، بیشتر جذب سرمایه گذاری در استارتاپ ها و رشد آن ها می شوند.

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

2  +  2  =