مروری بر عناوین داغ خبری هفته

معاون بیمه و بانک وزارت اقتصاد در همایش تحول دیجیتال صنعت بانک و بیمه گفت: برای اولین بار قراردادهای الکترونیکی و ابزارهای برات و سفته الکترونیکی که از سوی وزارت اقتصاد طراحی شده بود، در شبکه بانکی استفاده می‌شود.عملکرد مقایسه ای تعداد پایانه های فروش تراکنش دار از شهریور تا پایان آبان ماه نشان می دهد که میزان رشد روند نزولی داشته است.دبیر شورای هماهنگی بانک‌های دولتی و نیمه دولتی اعلام کرد که در شبکه بانکی و خودپردازها مشکلی از نظر تامین نقدینگی و اسکناس وجود ندارد.از میان طرح های ارسالی به دبیرخانه شورای سندباکس، دو طرح در حوزه لندتک و کیف‌پول الکترونیکی واجد شرایط تشخیص داده شد که تهيه طرح آزمون برای هر دو طرح در مراحل پایانی است.رئیس کل بانک مرکزی گفت: در حوزه پرداخت تسهیلات از حد استاندارد فاصله داریم و با پیاده سازی فناوری لندتک به دنبال گسترش شمولیت مالی در این حوزه نیز هستیم.معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی گفت: فعالان فینتک باید از هر گونه خلق پول جلوگیری کنند و به سمت آن نروند.نایب رئیس هیات‌مدیره بانک تجارت گفت: اگر بخواهیم در حوزه بانکداری دیجیتال جلو برویم باید ریسک کنیم و به فین‌تک‌ها اعتماد کنیم.مجید جعفریان به‌عنوان «معاون جدید فناوری اطلاعات بانک سرمایه و عضو هیئت عامل» معرفی شد.امکان تعیین نوع رمز دوم (ثابت‏/ پیامکی‏/ OTP) توسط کاربر یکی از قابلیت‌های نسخه 7.7.0 سامانه بانکداری اینترنتی بانک رفاه کارگران است.آمارهای شاپرک نشان می دهد در مرداد ماه تعداد تراکنشها که رشدی بالغ بر 19 درصد داشته بالاترین میزان و در فروردین ماه با 10 درصد رشد نسبت به سال گذشته، کمترین میزان تراکنش ها را به خود اختصاص داده است .

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، سرخط اخبار حوزه پرداخت و بانکداری الکترونیک در طول هفته ای که گذشت به شرح زیر است:

ظهور قرارداد و برات الکترونیکی در شبکه بانکی برای اولین بار / واگذاری اموال مازاد بانک‌ها با استفاده از هوش مصنوعی

عقبگرد میزان رشد پایانه های فروش تراکنش دار در سه ماهه اخیر

سامانه حمایت از کسب‌وکارهای اقتصاد دیجیتال راه اندازی شد

وزیر ارتباطات از راه‌اندازی سامانه‌ای برای حمایت از کسب‌وکارهای اینترنتی خبر داد و گفت: تسهیلاتی هم که برای این کسب‌وکارها فراهم شده است، در این سامانه قابل پیگیری است. عیسی زارع‌پور در حاشیه جلسه هیئت دولت گفت: برای مطرح کردن مشکلات صاحبان کسب‌وکارهای اینترنتی یک مرکز تماس به شماره ۱۶۴۹ و سامانه ۱۶۴۹ دات آی آر در سراسر کشور راه‌اندازی شده است . وزیر ارتباطات با بیان اینکه تمام حمایت‌هایی که مصوب دولت بوده و شیوه‌های آن در آن سامانه آمده و از طریق مرکز تماس می‌توان پیگیری کرد، اعلام کرد: تسهیلاتی هم که برای این کسب و کارها فراهم شده است، در این سامانه قابل پیگیری است.

آیا خودپردازها با کمبود اسکناس مواجه شدند؟

ایسنا نوشت:دبیر شورای هماهنگی بانک‌های دولتی و نیمه دولتی اعلام کرد که در شبکه بانکی و خودپردازها مشکلی از نظر تامین نقدینگی و اسکناس وجود ندارد. درپی مطرح شدن ادعاهایی مبنی بر اینکه دستگاه های خودپرداز در ارائه پول نقد با کمبود اسکناس مواجه هستند، دبیر شورای هماهنگی بانک‌های دولتی و نیمه دولتی اعلام کرد که در شبکه بانکی و خودپردازها مشکلی از نظر تامین نقدینگی و اسکناس وجود ندارد. علیرضا قیطاسی اظهار کرد: اکنون در کشور و شبکه بانکی مشکلی از نظر نقدینگی نداریم و اگر کسی در بانک مشخصی با مشکل کمبود اسکناس و نقدینگی مواجه شده‌ است، اعلام کند تا پیگیری‌ها انجام شود. وی با بیان اینکه شعب بانک‌ها فعال و دستگاه‌های خودپرداز نیز فعال هستند و مشکلی از نظر ارائه اسکناس و تامین نقدینگی نداریم، گفت: موردی از بانک‌ها به شورای هماهنگی بانک‌ها گزارش نشده که با کمبود اسکناس مواجه باشند. دبیر شورای هماهنگی بانک‌های دولتی و نیمه دولتی همچنان تاکید کرد: هیچ مشکلی از نظر تامین مالی در کشور وجود ندارد و از خزانه‌های بانک مرکزی هم پیگیری کردیم، مشکلی وجود ندارد.

دو طرح رمزارز و لندتک در سندباکس بانک مرکزی عملیاتی می شوند

از میان طرح های ارسالی به دبیرخانه شورای سندباکس، دو طرح در حوزه لندتک و کیف‌پول الکترونیکی واجد شرایط تشخیص داده شد که تهيه طرح آزمون برای هر دو طرح در مراحل پایانی است. چهاردهمین نشست کارگروه سندباکس بانک مرکزی روز دوشنبه ۲۸ آذر با حضور علی عبدالهی، مدیرعامل شرکت ملی انفورماتیک و رئیس کارگروه؛ صادق فرامرزی، نماینده سازمان نصر در سندباکس بانک مرکزی؛ محمد‌حسین ابراهیم‌‏خان، نماینده فراسندباکس وزارت اقتصاد؛ رضا بیات، نماینده بانک مرکزی در کارگروه سندباکس؛ نوری، نماینده مرکز ملی فضای مجازی در سندباکس و جعفر مرتضویان، مدیر نوآوری و مطالعات راهبردی شرکت ملی انفورماتیک برگزار شد. به گفته رئیس کارگروه از بین طرح‌های ارسالی، دو طرح در حوزه لندتک و کیف‌پول الکترونیکی در این مرحله پذیرفته شد و ۹ جلسه به بررسی این طرح‌ها گذشت که بعد از نهایی شدن این طرح‌ها جلسات متعددی هم به‌صورت داخلی و هم با متقاضیان برگزار شد. صادق فرامرزی، نماینده سازمان نصر در سندباکس بانک مرکزی با اشاره به اینکه نوآوری مهم‌ترین مشخصه تحول دیجیتال است گفت: چیزی که در این انقلاب صنعتی به عنوان شاخص می‌توان مطرح کرد عدم قطعیت در پیش‌بینی است. ما چند ماه دیگر نمی‌دانیم در تکنولوژی چه اتفاقی ممکن است رخ دهد. یکی از مهم‌ترین شاخصه‌های تحول دیجیتال نوآوری است. نوآوری هم یک ویژگی دارد که عمدتاً زمانی برنده است که از رگولیشن جلو باشد در واقع قبل از رگولیشن اتفاق بیفتد. او با تحسین بانک مرکزی به خاطر شجاعتش برای ورود به بحث سندباکس گفت: سند باکس یکی از مباحث جدانشدنی حوزه پرداخت دیجیتال است. مباحثی هست که امکان صحبت درباره آنها به صراحت وجود ندارد با این حال بانک مرکزی این مسئله را پذیرفته و با شجاعت در خصوص آنها صحبت می‌کند.

گسترش پرداخت تسهیلات با پیاده سازی فناوری لندتک/ارائه ۹۹.۹ درصد خدمات بانکی به صورت غیرحضوری

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

6  +  2  =