ظهور قرارداد و برات الکترونیکی در شبکه بانکی برای اولین بار / واگذاری اموال مازاد بانک‌ها با استفاده از هوش مصنوعی

معاون بیمه و بانک وزارت اقتصاد در همایش تحول دیجیتال صنعت بانک و بیمه گفت: برای اولین بار قراردادهای الکترونیکی و ابزارهای برات و سفته الکترونیکی که از سوی وزارت اقتصاد طراحی شده بود، در شبکه بانکی استفاده می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک  و نقل از فارس، سید عباس حسینی معاون بیمه و بانک وزارت اقتصاد در همایش تحول دیجیتال صنعت بانک و بیمه در محل کتابخانه ملی اظهار داشت: برای اولین بار قراردادهای الکترونیکی و ابزارهای برات و سفته الکترونیکی که از سوی وزارت اقتصاد طراحی شده بود، در شبکه بانکی استفاده می‌شود.

وی اظهار داشت: با استفاده از هوش مصنوعی و به کارگیری فناوری‌های دیجیتال در واگذاری اموال مازاد بانک‌ها و همچنین بازپس‌گیری مطالبات بانک‌ها تاکید می‌شود و هر آنچه که به ارائه خدمت سریع‌تر به مردم در قالب اپلیکیشن‌ها استفاده می‌شود را استقبال می‌کنیم.

حسینی همچنین گفت: ارائه خدمات غیرحضوری در شبکه بیمه و بانک مورد تاکید وزارت اقتصاد است.

وی همچنین یکی از ویژگی‌های عصر دیجیتال را تولید و پردازش انبوهی از اطلاعات عنوان کرد و گفت:‌ با استفاده از هوش مصنوعی و ربات‌ها امروزه حتی مقالات علمی در نشریات تخصصی درج می‌شود و حتی بسیاری از کارهای انسان توسط این ابزارها مدیریت می‌شود.

معاون بیمه و بانک این را هم گفت: گسترش فناوری‌های دیجیتال موجب ظهور دیکتاتوری‌های دیجیتال در جهان می‌شود و یکی از ویژگی‌های این عصر در لحظه بودن، بی‌وقفه، شخصی شده،‌ همگانی، فراگیر و استقلال در زمان و مکان به شمار می‌رود و خدمات در دسترس همگان قرار می‌گیرد.

قرارداد الکترونیکی به چه معناست؟

قراردادهای الکترونیکی، قراردادهایی هستند که بستر تنظیم، مطالعه و امضای آنها فضای سایبری است. به این معنا که این قراردادها برای رویت و التزام، نیازی به نسخه کاغذی یا امضای سنتی ندارند و می‌توان صرفا با انتخاب یک گزینه الکترونیکی مبنی بر موافقت، به آن پای‌بند شد.

قراردادهای الکترونیکی از نوع قراردادهای الحاقی نیز به حساب می‌آیند. قراردادهای الحاقی، آن دسته قراردادهایی هستند که از سوی یک طرف برای امضا به طرف دیگر ارائه یا به بیان دیگر، تحمیل می‌شود.

قراردادهای مشتریان با بانک‌ها، بیمه، خدمات آنلاین و… از نوع قراردادهای الحاقی هستند که به طور معمول مشتری حق چانه‌زنی در خصوص بندهای آن ندارد.

نمونه قرارداد الکترونیکی الحاقی، شرایط و مقرراتی است که به طور مثال اسنپ برای استفاده مشتریان از خدمات خود معین می‌کند.

سفته الکترونیکی چیست؟

با ورود کرونا خیلی از سرویس‌های بانکی به سمت غیرحضوری کردن خدماتشان رفتند. یکی از این تغییرات هم در سفته اتفاق افتاد. سفته، نوعی سند تجاری است که مورد استفاده تعداد زیادی از افراد جامعه قرار می‌گیرد. پس وزارت اقتصاد 19بهمن امسال از سفته الکترونیکی رونمایی کرد. سفته الکترونیکی  روی بستر اینترنت صادر می‌شود. اعتبار این سند تجاری هم براساس یک شناسه خزانه‌داری اختصاصی است که بالای این نوع سفته درج شده است. صادرکننده سفته اینترنتی، بعد از صدور آن می تواند یک خروجی پی دی اف از سفته بگیرد و آن را برای ذینفع بفرستد.

سفته الکترونیکی چه کاربردی دارد؟

مهمترین دلیل برای کاربرد سفته الکترونیکی جهت ضمانت‌های مختلف مثل گرفتن وام یا تسهیلات است. سفته‌ها معمولا برای ضمانت کار، حسن انجام کار یا عمل به هر تعهد مالی یا قراردادی بین دوطرف ردوبدل می‌شوند. سفته الکترونیکی هم در اصل شبیه همان سفته کاغذی است و تمام کاربردهایی که قبلا برای سفته‌های کاغذی قابل انجام بودند، از الان به بعد برای سفته الکترونیکی هم کارکرد دارند. با این تفاوت که به جای رفتن لای پوشه و پرونده، در بستر دیجتال و فولدر کامپیوتر نگهداری می‌شود.

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

75  ⁄    =  25