سامانه حمایت از کسب‌وکارهای اقتصاد دیجیتال راه اندازی شد

وزیر ارتباطات از راه‌اندازی سامانه‌ای برای حمایت از کسب‌وکارهای اینترنتی خبر داد و گفت: تسهیلاتی هم که برای این کسب‌وکارها فراهم شده است، در این سامانه قابل پیگیری است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، عیسی زارع‌پور در حاشیه جلسه هیئت دولت گفت: برای مطرح کردن مشکلات صاحبان کسب‌وکارهای اینترنتی یک مرکز تماس به شماره ۱۶۴۹ و سامانه ۱۶۴۹ دات آی آر در سراسر کشور راه‌اندازی شده است .

وزیر ارتباطات با بیان اینکه تمام حمایت‌هایی که مصوب دولت بوده و شیوه‌های آن در آن سامانه آمده و از طریق مرکز تماس می‌توان پیگیری کرد، اعلام کرد: تسهیلاتی هم که برای این کسب و کارها فراهم شده است، در این سامانه قابل پیگیری است.

همچنین پیش از این ، مهدی مظفری مدیرکل اداره پایش و تسهیل‌گری کسب‌وکارهای سازمان فناوری اطلاعات، سامانه ۱۶۴۹ را به عنوان یک پل ارتباطی برای ارائه نقطه نظرات، دریافت بازخورد و در صورت وجود، شکایات کسب و کارهای اینترنتی از سکوها معرفی کرد که توانایی پاسخ به سوالات مطروحه در خصوص چگونگی اخذ حمایت‌های دولتی را دارد.

مظفری در تشریح جزئیات این سامانه که هم اکنون به نشانی https://۱۶۴۹.ir/ در دسترس عموم مردم قرار دارد، گفت: سامانه ۱۶۴۹ علاوه بر این که به عنوان پایگاه الکترونیکی «آئین‌نامه حمایت از سکوها و کسب و کارهای اقتصاد دیجیتال» مصوب کارگروه ویژه اقتصاد دیجیتال به اطلاع‌رسانی اخبار می‌پردازد، در قالب یک مرکز تماس با همین شماره، آمادگی ارائه خدمات و پیگیری درخواست سکوها و کسب و کارها را نیز دارد.

وی ایجاد حساب کاربری را از دیگر امکانات این سامانه دانست و در خصوص سایر امکانات موجود در این سامانه بیان کرد: در سامانه ۱۶۴۹، امکان مشاهده حمایت‌ها در دو قالب کسب و کارها و سکوها فراهم شده است و جزئیات بسته‌های تبلیغاتی حمایتی سکوهای مشمول حمایت از کسب و کارهای اینترنتی قابل مشاهده است.

به گفته مدیرکل اداره پایش و تسهیلگری کسب و کارهای سازمان فناوری اطلاعات، قوانین و مصوبات، تکالیف و سوالات متداول از دیگر بخش‌های این سامانه است و این سامانه امکان ثبت شکایات شامل شکایت از سکو و دستگاه و هم‌چنین امکان پیگیری شکایت به صورت غیرحضوری را فراهم کرده است.

***

این در حالی است که فیلترینگ فضای مجازی زندگی ، اقتصاد و کسب و کار بسیاری از مردم را با مشکل مواجه کرده است؛ به عبارت دیگر هم کسب و کارها به مشکل خورده اند و هم بعضی از شرکت های استارتاپی که در سال های اخیر روی آن‌ها به نسبت زیاد سرمایه گذاری شده است. شرکت هایی که در سال‌های گذشته مورد تشویق قرار گرفتند و بخش خصوصی روی آن‌ها فعالیت مناسبی داشته است هم مستثنی از این مورد نیستند. در حال حاضر اغلب این شرکت ها به ویژه آن استارتاپ هایی که کوچک تر هستند و زیر ۱۰۰ یا ۵۰ نفر اشتغال دارند، با مشکل مواجه شدند و نسبت به تعدیل نیروهای خود اقدام کرده اند؛ ضمن آن که فعالیت های آن‌ها نیز در حال متوقف شدن است. نتیجه این فیلترینگ یک سری خسارت هایی است که به زیر ساخت های ما وارد می شود و صرفا به معیشت امروز و فردای این کسب و کارها و افرادی که شغل و اقتصادشان بر پایه اینترنت و پلت فرم های مختلف بود، بر نمی گردد. اگرچه آن هم مشکل است و اکنون دچار مشکل شده اند، ولی برخی زیرساخت هایی که ما روی آن سرمایه‌گذاری کرده ایم و به وجود آورده‌ایم در حال از بین رفتن هستند. حال باید دید با راه اندازی این سامانه جدید، چه میزان از خسارات وارد شده به اقتصاد دیجیتال کشور را جبران می شود.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

50  ⁄  5  =