آخرین آمار ها از نرخ اوراق در بازار / فرار رو به جلوی دولت با افزایش سود بانکی

بانکداری الکترونیک بررسی کرد؛

در حالی که خبرها از افزایش احتمالی نرخ سود سپرده بانکی به حدود 23 درصد حکایت دارد، بررسی ها نشان می دهد نرخ هزینه پول واقعی در کشور نرخ هایی بسیار بالاتر است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، یکی از مهم ترین ملاک ها برای برآورد این هزینه، میانگین نرخ بازده سالانه اسناد خزانه اسلامی به عنوان پر معامله ترین و پرحجم ترین اوراق دولتی است که به دلیل دولتی بودن آن، سرمایه گذاری بدون ریسک به شمار می رود.

در حالی که خبرها از افزایش احتمالی نرخ سود سپرده بانکی به حدود 23 درصد حکایت دارد بررسی ها نشان می دهد نرخ هزینه پول واقعی در کشور نرخ هایی بسیار بالاتر است.

بر اساس داده های منتشر شده از سوی شرکت فرابورس ایران، هر چند نرخ بازدهی سالانه این اوراق در سررسید های مختلف با یکدیگر تفاوت هایی دارد اما میانگین سالانه این نرخ در حال حاضر حدود 28 درصد است.

همچنین بررسی ها نشان می دهد دیگر اوراق از جمله اوراق گام نیز با چنین نرخ هایی در بازار سرمایه در حال معامله هستند. (اخبار غیررسمی حاکی از آن است که نرخ اوراق گام در خارج از بازار سرمایه از 30 درصد نیز فراتر رفته است.)

این روایات، حاکی از عدم تعادل شدید در نرخ هزینه پول در بازارهای کشور دارد. دولت برای رفع این عدم تعادل در صدد است به جای کاهش نرخ اوراقی همچون اخزا و گام، اقدام به افزایش نرخ سود بانکی کرده که نه تنها موجبات بدهکار تر شدن بانک ها را فراهم خواهد کرد بلکه باعث فرو رفتن اقتصاد کشور در رکود شدید خواهد شد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  2  =  5