مالیات بر ثروت در انتظار مالکان خانه های لوکس

عضو سابق شورای عالی مالیاتی گفت: مالیات بر خانه های خالی و املاک لوکس از جمله پایه های مالیات بر عایدی سرمایه است که می شود از دهک های بالا جامعه این نوع مالیات را اخذ کرد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، احمد غفارزاده در چهارمین نشست تخصصی نهمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی که با عنوان «مالیات بر ثروت؛ مبانی و کارکردها» با همکاری اندیشکده اقتصاد مقاومتی و پژوهشکده امور اقتصادی وزارت اقتصاد برگزار شد اظهار داشت: دهک‌های بالای درآمدی هدف اصلی طرح مالیات بر ثروت یا همان طرح مالیات بر عایدی سرمایه هستند.

وی افزود: در سال ۱۴۰۰ در مجموع ۱۴ هزار میلیارد تومان از مجموع ۳۳۶ هزار میلیارد تومان کل درآمد وصولی مالیاتی، سهم مالیات بر ثروت بوده است. بنابراین سهم مالیات بر ثروت از کل درآمدهای مالیاتی حدود ۴ درصد است که شامل مالیات بر ارث، مالیات اتفاقی و مالیات املاک و خودرو لوکس و مالیات بر خانه‌های خالی است.

عضو سابق شورای عالی مالیاتی ادامه: مالیات بر ثروت در کشورهای توسعه یافته اجرا می شود و نیاز امروز اقتصاد کشورمان است این در حالی است که دریافت مالیات بر خانه‌های خالی و مالیات بر املاک لوکس، در کشورمان تقریبا صفر و به مراتب کمتر از حد انتظار است. ما نتوانسته ایم حتی اموال غیرمنقول را شناسایی و از آن مالیات اخذ کنیم. حتی از خودروهای لوکس که پلاک آن‌ها ثبت شده و صاحبان آن‌ها مشخص است نیز مالیات اخذ نشده است.

وی با بیان اینکه سهم مالیات بر ثروت در دیگر کشورها نیز حدود ۳ تا ۶ درصد است، گفت: کشورها به دلیل اعمال مالیات بالا در بخش مالیات بر درآمد، به طور کلی اقبال زیادی به مالیات بر دارایی نشان نداده‌اند تا انگیزه پس انداز را افزایش دهند. اما در ایران با وجود اینکه مالیات بر درآمد به مراتب کمتر از آنچه باید اخذ می‌شود، مالیات بر ثروت یا دارایی نیز اخذ نشده است. در واقع همانقدر که در اخذ مالیات بر درآمد از دیگر کشورها عقب هستیم، در اخذ مالیات بر ثروت نیز عقبیم.

غفارزاده ابراز داشت: یکی از مشکلات مالیات بر ثروت در دیگر کشورها اثرگذاری مالیات بر ثروت در خروج سرمایه است. اما در ایران ثروت‌های انباشته عمدتا از محل رانت بدست آمده‌اند و اساسا مالیات بر درآمد نداده‌اند و از این جهت اخذ مالیات بر ثروت اهمیت دوچندان دارد.

وی با تاکید بر اینکه ایران باید طرح مالیات بر عایدی سرمایه را مورد توجه قرار گیرد گفت: در واقع نگاه به مالیات بر ثروت باید به شکل تنظیم‌گری باشد و اثر درآمدی آن شاید در کوتاه مدت بالا باشد، ولی در ادامه انتظار می‌رود به رفتار مردم جهت دهد به شکلی که میزان وصولی آن به مرور کاهش پیدا کند. به طور خلاصه من معتقدم اعمال مالیات بر ثروت به مانند دیگر مالیات‌های تنظیم گر، در شرایط فعلی اقتصاد ایران به شدت مورد نیاز است.

عضو سابق شورای عالی مالیاتی بیان داشت: همکاری دستگاه‌های مختلف اجرایی با سازمان امور مالیاتی به منظور اجرای بهتر پایه‌های مالیاتی باید مورد توجه قرار گیرد.

وی خاطر نشان کرد: در حوزه مالیات بر ثروت، برخی پایه‌های مالیاتی کاملا با هدف تنظیم‌گری اعمال می‌شوند و برخی نیز ضمن این هدف، اهداف درآمدی را نیز دنبال می‌کنند. با اجرای صحیح همین پایه‌های مالیاتی موجود می‌توان نسبت تولید ناخالص داخلی را به ۱۵ درصد تولید ناخالص ملی برسانیم و دست کم بودجه عمومی دولت را از نفت بی نیاز کنیم.

منبع: ایرنا

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  +  6  =  10