شرکت های تجاری در شناسایی مشتریان خود با چه چالش هایی مواجه هستند

شرکت‌ های تجاری و بازرگانی با ریسک‌ های زیادی در ارتباط با مشتری مواجه هستند. بهترین راه برای به حداقل رساندن آنها، ایجاد مجموعه ای کارآمد از کنترل های داخلی و ایجاد یک جریان راستی آزمایی مشتری مناسب است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، اکثر ما درباره کلاهبرداری‌هایی که بانک‌ها و ارزهای دیجیتال را هدف قرار می‌دهند شنیده‌ایم و می‌دانیم که این دو صنعت با مشکل کلاهبرداری زیاد رو به رو بوده‌اند، اما در مورد حمله کلاهبرداران به پلتفرم‌های معاملاتی کمتر شنیده‌ایم.

در حالی که صنعت تجارت با مسائل رایجی مانند کلاهبرداری حساب و پولشویی مواجه است، دارای چالش‌های خاص صنعت مانند تجارت داخلی و دستکاری بازار هم هست. این مقاله به شما کمک می‌کند تا این خطرات را شناسایی کنید و نحوه اجتناب از آنها را بیاموزید.

مهم‌ترین چالش‌های شرکت‌ها در شناسایی مشتری در تجارت عبارتند از:

چالش شماره ۱: خرید و فروش غیرقانونی سهام یک شرکت توسط کارمندان

خرید و فروش غیرقانونی سهام یک شرکت توسط کارمندان، افشای اطلاعات غیرعمومی‌ای است که برای سایر سرمایه‌گذاران در دسترس نیست و باعث می‌شود که از مزایای بازار به صورت ناعادلانه استفاده کنند.

این نوع کلاهبرداری چالشی برای شرکت‌های تجاری است که هر روز اتفاق می‌افتد و در صورت عدم شناسایی، صدها هزار دلار جریمه برای شرکت‌ها به همراه خواهد داشت.

چگونه از این مشکل اجتناب کنیم؟

احراز هویت کارمندان خود را انجام دهید. بررسی هویت کارمندان کمک می‌کند تا با بررسی پیشینه کارمندان، موارد قبلی سوء رفتار را مشخص کنید.

روی اهمیت اخلاق شرکت تمرکز کنید. کارکنان باید از اطلاعاتی که محرمانه تلقی شده و مجازات‌های افشای آن آگاه باشند.

نظارت بر فعالیت‌های معاملاتی مشکوک می‌تواند سیگنالی باشد که نشان می‌دهد شخصی از اطلاعات محرمانه شرکت استفاده می‌کند. به عنوان مثال، اگر شخصی یک روز قبل از انجام این کار، مقدار زیادی از سهام خاص را خریداری کند، می‌تواند علامت خطر خرید و فروش غیرقانونی سهام یک شرکت توسط کارمندان باشد.

چالش شماره ۲: دستکاری بازار

دستکاری بازار، طیفی از فعالیت‌ها را با هدف تأثیر مصنوعی بر قیمت سهام پوشش می‌دهد.

فعالیت‌های دستکاری بازار عبارتند از:

لایه‌بندی یا جعل: ایجاد تصورات نادرست از تقاضا در بازار با قرار دادن چندین سفارش غیر واقعی.

تجارت شستشو: فروش سهام به خود (گاهی از طریق اشخاص ثالث) به قصد نشان دادن علاقه به بازار.

فشار یا کنار: به دست آوردن موقعیت غالب و مجبور کردن سایر معامله‌گران به خرید با قیمت‌های تورمی.

پمپ و تخلیه: افزایش قیمت سهام با ایجاد تصویر مثبت جعلی برای سرمایه گذاران و سپس دامپینگ سهام با فروش آنها به قیمت های متورم.

چگونه از این مشکل اجتناب کنیم؟

شرکت‌های کارگزاری باید مراقب فعالیت‌های مشکوک در پلتفرم‌های خود باشند و مجموعه‌ای از سیاست‌ها و رویه‌ها را برای به حداقل رساندن خطرات دستکاری بازار ایجاد کنند.

در زیر نشانه‌های فعالیت‌های مشکوک را بیان کرده‌ایم؛ البته این تنها بخشی از نشانه‌ها است:

اندازه غیرمعمول سفارش‌ها

بازه زمانی کوتاه و غیرمعمول سفارش‌ها

سفارش‌های ثابتی که با رفتار بازار در تضاد هستند

سفارش‌های بالاتر از قیمت بازار

اقدامات زیر را برای تشخیص دستکاری بازار اجرا کنید:

برای مشتریانی که از محدودیت‌های مشخص فراتر می‌روند، از کنترل‌های قبل از معامله استفاده کنید (مثلاً محدودیت‌های اعتباری یا حداکثر اندازه محدودیت‌های سفارش مجاز توسط یک شرکت).

یک چارچوب برای بررسی فعالیت‌های مشکوک ایجاد کنید.

اگر یک شرکت بازرگانی متوجه شود که خدماتش مورد سوء استفاده عوامل بازار قرار گرفته است، باید گزارشی را به مرجع مربوطه ارائه کند.

چالش شماره ۳: کلاهبرداری از حساب

کلاهبرداری از حساب زمانی اتفاق می‌افتد که کلاهبرداران، هویت یک فرد را برای سود مالی می‌دزدند. چنین کلاهبردارانی ممکن است از پلتفرم های معاملاتی به روش های مختلفی استفاده کنند:

سرقت یک حساب کاربری موجود. با به دست آوردن اطلاعات شخصی، کلاهبرداران می‌توانند به حساب کاربری وارد شوند و پول و وجوه آنها را سرقت کنند.

ایجاد چندین اکانت. کلاهبرداران می‌توانند از چندین شناسه به سرقت رفته برای بهره‌مندی از پاداش‌ها، برنامه‌های ارجاع یا ثبت نام استفاده کنند.

استفاده از حساب جعلی برای اهداف پولشویی. یک کلاهبردار می تواند یک حساب کاربری را بدزدد یا یک حساب جعلی ایجاد کند تا با استفاده از پول به دست آمده غیرقانونی تجارت کند.

بسیاری از شرکت‌های تجاری ممکن است فاقد سیاست‌های امنیتی مناسب برای شناسایی تقلب‌های حساب کاربری باشند. به عنوان مثال، در ماه ژوئیه ۲۰۲۲، شرکت های کارگزاری UBS Group AG و JPMorgan Chase & Co موافقت کردند که به دلیل عدم وجود سیاست‌ها و برنامه‌های کافی برای جلوگیری از کلاهبرداری حساب، جریمه ۲.۱ میلیون دلاری بپردازند.چگونه از این مشکل اجتناب کنیم؟

پلتفرم‌های معاملاتی باید رویه‌های شناسایی و تأیید را برای مشتریان ورودی اجرا کنند. این رویه‌ها عبارتند از:

احراز هویت

بررسی زنده بودن

اثبات آدرس

پرسشنامه‌ها

روش دیگر برای بررسی اصالت مشتری، بررسی روش پرداخت است. این فرآیند داده های ارائه شده توسط مشتری را با داده های حساب بانکی مقایسه می کند. این رویه می تواند در مرحله ورود یا قبل از اولین تراکنش انجام شود. بررسی روش پرداخت به شرکت اجازه می دهد تا اطمینان حاصل کند که مشتری یک دارنده کارت قانونی است.

چالش شماره ۴: پولشویی

پولشویی یکی از شایع‌ترین مشکلات در صنعت تجارت است. شرکت‌های بازرگانی معمولاً توسط مجرمان برای اهداف پولشویی مورد سوء استفاده قرار می‌گیرند. به عنوان مثال، در سال ۲۰۲۱، کلاهبرداران از چندین پلتفرم سرمایه‌گذاری آنلاین برای پولشویی بیش از ۱۰۰ میلیون دلار از صندوق‌های کمکی آسیب‌دیدگان کووید ۱۹ استفاده کردند.

در نتیجه، رگولاتورها به شدت صنعت را نظارت می‌کنند و کارگزاران را میلیون‌ها دلار جریمه می‌کنند تا در انطباق با مقررات ناقص باشند.

چگونه از این مشکل اجتناب کنیم؟

شرکت‌های کارگزاری باید سیاست‌های مناسب ضد پولشویی (AML) و رویه‌های شناخت مشتری خود (KYC) را اجرا کنند تا با مقررات مطابقت داشته باشند و از فعالیت مجرمانه در پلتفرم‌های خود جلوگیری کنند.

با این حال، ابزارهای KYC می‌توانند به دلیل طولانی‌تر شدن فرآیند تأیید بیانجامند و در نتیجه بر نرخ تبدیل تأثیر منفی بگذارند. برای جلوگیری از این امر، شرکت‌ها می توانند یک استراتژی سه مرحله ای اتخاذ کنند:

استراتژی تایید سه مرحله‌ای

مرحله سوم، پیشنهاد می‌کند که بررسی‌ها را به چند مرحله تقسیم شود:

بررسی های ورود

بررسی های مداوم

بررسی‌های ورود، مشتریان جدید را شناسایی و تأیید می‌کند تا اطمینان حاصل شود که خطری برای شرکت ایجاد نمی‌کنند. مجموعه استاندارد چک ها شامل موارد زیر است:

احراز هویت

بررسی زنده بودن

اثبات آدرس

غربالگری تحریم ها

غربالگری AML

پرسشنامه‌ها

تایید کارت بانکی

زمانی که یک شرکت بازرگانی، تجارت خود را ثبت می‌کند، باید مدارک اضافی را درخواست کند. چنین اسنادی ممکن است شامل جزئیات مالی (درآمد سالانه) و اثبات منابع وجوه و ثروت (حقوق یا املاک) باشد.

بررسی‌های مداوم را می توان به نظارت بر اسناد و غربالگری قوانین ضد پولشویی تقسیم کرد. نظارت مستمر اسناد، یک بررسی دوره‌ای اسناد بر اساس بهترین شیوه‌های تعیین شده توسط شرکت تجاری است. غربالگری مداوم قوانین ضد پولشویی برای بررسی اینکه آیا مشتریان در لیست های تحریم قرار دارند یا خیر، مورد نیاز است.

کلام پایانی

شرکت‌های بازرگانی با ریسک‌های زیادی در ارتباط با مشتری مواجه هستند. بهترین راه برای به حداقل رساندن آنها، ایجاد مجموعه ای کارآمد از کنترل های داخلی و ایجاد یک جریان راستی آزمایی مشتری مناسب است. برای انجام این کار، شرکت‌ها باید از یک ارائه دهنده KYC استفاده کنند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

4  ×  9  =