اجرای سراسری ریال دیجیتال درکشور از دی ماه

اجرای سراسری ریال‌دیجیتال از یک هفته دیگر؛ پس از انتشار آزمایشی ریال‌دیجیتال در شهریورماه امسال، فاز اجرای آزمایشی این مهم از یک هفته دیگر در کشور آغاز خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، معاون اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی با بیان این مطلب اظهار داشت: در شهریورماه امسال سه بانک در محدوده ۵۰۰ کاربر اقدام به پیاده‌سازی ریال دیجیتال کردند و ۹ بانک دیگر هم آماده ورود به این عرصه هستند. بدین ترتیب تا 8 روز آینده فاز اجرای آزمایشی ریال دیجیتال آغاز خواهد شد.

محمدرضا مانی‌یکتا با اشاره به افزایش استفاده از کیف پول الکترونیکی افزود: دستگاه‌های دریافت اسکناس در حال ورود به بانکداری دیجیتالی هستند و میزان تصفیه پول در سامانه ساتنا به عدد بیست هزار هزار میلیارد تومان رسیده و از سوی دیگر ۸ میلیون پایانه فروشگاهی در کشور فعال است. بنابراین زیرساخت‌ها به‌گونه‌ای تامین شده که نیاز به حضور مشتری نباشد.

به‌گفته وی با بهره‌گیری از فناوری بلاکچین می‌توان دریچه محصولات را به روی مردم باز کرد همانگونه که برخی خدمات روی موبایل‌بانک و کیف پول الکترونیکی کاربران قابل انجام است.

مانی‌یکتا، جایگاه امروز بانکداری و نظام پرداخت کشور را نتیجه زحمات متخصصان و کارشناسان دهه‌های ۷۰ و ۸۰ شمسی دانست که زیرساخت‌هایی را از آن زمان تهیه و پیاده‌سازی کردند به طوری که سامانه‌های بین‌بانکی ساتنا و تابا به طور کامل ایرانی است و هم‌اکنون ماهانه بیش از سه میلیارد تراکنش بانکی در کشور انجام می‌شود.

او درباره نظارت بر نظام‌های پرداخت کشور گفت: در سنوات گذشته نظارت‌ها به شکل میدانی بود و ناظران به شعب می‌رفتند و دفاتر را بازدید می‌کردند ولی اکنون نظارت‌ها غیرحضوری شده و اطلاعات مورد نیاز از تراکنش‌های بانکی و غیربانکی دریافت، بر آن نظارت و کنترل می‌شود. ضمن اینکه جلوی تخلفات گرفته شده و برخی از تخلفات نیز پیش‌بینی و رصد می‌شود.

معاون اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی در گفت‌وگو با برنامه تلویزیونی چشم‌انداز با موضوع «تحول دیجیتال در نظام بانکی» با تاکید بر اینکه نظام امنیت داده با همکاری شبکه بانکی، شرکت‌های بخش خصوصی داخلی و مرکز مدیریت راهبردی افتا بومی شده و دستورالعمل‌های بین‌المللی نیز در این راستا رعایت می‌شود به‌طور قطع امنیت حساب و تبادل پول در کشور رعایت می‌شود.

وی بر این باور است که مقوله آموزش باید مستمر و مداوم باشد چراکه روش‌های هکری و کلاهبرداری مرتب به‌روز می‌شود بنابراین بانک‌ها باید برای فرهنگ‌سازی مشتریان اقدام کنند و از سوی دیگر قوه قضاییه در زمینه پیشگیری از جرایم تلاش کند.

مانی‌یکتا با اشاره به تعاملات بین‌بانکی به‌عنوان خدمتی که مشتریان با دریافت رمز از آن بهره می‌برند، اضافه کرد: بانک‌ها ملزم هستند با ارسال پیام‌های هشداردهنده به هر مشتری اطلاع‌رسانی کنند و در این مسیر از ابزارهای فناورانه استفاده کنند و جلوی دزدی‌ها را بگیرند.

به‌تاکید او هر کاربر عمومی، رفتارها و الگوی رفتاری مشخصی دارد که در رویارویی با رفتارهای نامتعارف باید بتواند جلوی تراکنش متقلبانه را بگیرد و برای این منظور در زیرساخت‌های فناورانه می‌توان به‌گونه‌ای کار کرد که مشتری درگیری فکری کمتری داشته باشد.

تحول دیجیتال از بانک مرکزی شروع می‌شود

بنابر اعلام ستاد خبری کنفرانس ملی تحول دیجیتال، بانک و بیمه، وی با یادآوری اینکه تحول دیجیتال یک تفکر و دربرگیرنده آموزش، رفتار بانک با مشتری، نوع خدمات و … است، اذعان داشت: مفهوم بانکداری در حال تحول بوده و سرعت تحول آن، چنان بالاست که نیازمندی‌ها نیز رو به گسترش است.

مانی‌یکتا با بیان اینکه بیش از ۹۰ درصد واجدان شرایط، کارت بانکی دارند و بالغ‌بر ۴۰۰ میلیون کارت بانکی برای ۵۰ میلیون صادر شده، گفت: از آنجا که تحول دیجیتال از بانک مرکزی شروع می‌شود لذا علاوه‌بر زیرساخت‌های موجود، محیط آزمون تنظیم‌گری (سندباکس) را برای بازیگران و ذی‌نفعان این نظام فراهم کرده‌ایم.

معاون اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی درباره زیرساخت احراز هویت غیرحضوری مشتریان بانک خاطرنشان کرد که با همکاری وزارت اقتصاد و اداره کل تطبیق و مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم، دستورالعمل اجرایی احراز هویت غیرحضوری به بانک‌ها ابلاغ شده و مشتری برای افتتاح حساب و شناسایی اولیه، نیاز به حضور در بانک ندارد و برخی بانک‌ها نیز اجرای این دستورالعمل را آغاز کرده‏اند.

گفتنی است کنفرانس ملی تحول دیجیتال، بانک و بیمه با هدف تبیین وضعیت نظام بانک و بیمه در عرصه تحول دیجیتال و بررسی نقشی حکمرانی دیجیتال در این دو بخش و ارائه راهکارهای چابک‌سازی نظام بانک و بیمه در زیست‌بوم دیجیتال روز دوشنبه ۲۸ آذرماه ۱۴۰۱ در سالن همایش‌های کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران برگزار می‌شود.

منبع: تیتر یک

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

46  +    =  50