زمهریر فیلترینگ در لندتک ها/ کاهش ۵۰ درصدی رشد ازکی وام در دوران محدودیت های اینترنتی

بررسی وضعیت کنونی لندتک ها از نگاه مدیر عامل ازکی وام

مدیرعامل ازکی وام گفت: محدودیت های اینترنتی لندتک ها را از مسیر رشد دور کرده تا جایی که ازکی وام 50 درصد رشد خود را در این مدت از دست داده است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، مهدی مومنی ، مدیر عامل ازکی وام در گفتگو با خبرنگار ما اعلام کرد: در مجموع اتفاقات خوبی  برای لندتک ها رقم خورده و نسبت به 2 سال اخیر پیشرفت های خوبی در آن ایجاد شده است. فعالان حوزه لندتک ارتباط خوبی با شبکه بانکی و کاربران خرد در زمینه خرید اقساطی کالا و خدمات رقم زده اند.

وی به محدودیت های اخیر اینترنتی و بازخورد آن به صنعت لندتک اشاره کرد و گفت: در اتفاقات اخیر چند موضوع به این حوزه آسیب وارد کرده و سبب بالا رفتن میزان ریسک در کسب و کارها که به دنبال آن بانک ها تمایل خود را در ارائه وام های خرد در بازار کاهش داده اند، شده است.

مومنی تصریح کرد:  همچنین با توجه به بیکاری هایی که در حوزه های مختلف رقم خورده است و یا عدم دریافت حقوق های کاربران ، پرداخت اقساط کاربران به میزان 30 درصد کاهش یافته است . از طرفی تمایل به خرید آنلاین در شرایط فعلی (محدودیت های اینترنتی) بسیار کاهش یافته است .

وی اضافه کرد: این ضعف ها گاهی به عدم نمایش صفحه کاربران باز می گردد. اختلالات زیادی در مسائل dns داریم که به واسطه همین محدودیت های ایجاد شده توسط دولت ، هزینه های مارکتینگ برای کسب و کارها افزایش یافت.

وی خاطرنشان کرد: 60 درصد فرصت های ازکی وام در مهر ماه از دست رفته است. طبق پیش بینی هایی که ما در ازکی وام داشته ایم به طور کل  50 درصد رشد را از دست داده ایم که این میزان با توجه به تارگت هایی که از قبل در نظر گرفته بودیم رقم خورده است.

شایان ذکر است که استفاده از فناوری،‌ بازار اعتبارات و تسهیلات ‌دهی را در دنیا با تحول بزرگی روبه‌رو کرد تا سد بلند کاغذ بازی سیستم سنتی وام‌دهی از میان برداشته شود. در دنیا لندتک‌ها ایجاد شدند تا مردم به‌راحتی بتوانند از قیدوبند وام‌دهی سنتی رهایی پیدا کنند. اما در ایران لندتک ‌ها با چالش‌های اساسی مواجه هستند. یکی از این چالش‌ ها مربوط به محدودیت های اخیر اینترنتی و تبعات وابسته به آن در کشور است.

یکی از آسیب های وارده فیلترینگ ، از کار افتادن موتورهای جست و جو در اینترنت است که موجب می‌شود تا سرمایه‌ گذاران در اقتصاد دیجیتال عملاً حاضر به سرمایه‌ گذاری نباشند. این درحالی است که وزیر ارتباطات وعده‌های زیادی در حوزه اقتصاد دیجیتال داده بود. اما آسیب های لندتک ها فقط به این موضوع خلاصه نمی شود بلکه ترکش های همین موضوع دامنه وسیعی از چالش ها را در بر می گیر.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

47  +    =  49