رشد ۱.۴ درصدی حجم نقدینگی در کشور/ پایه پولی همچنان می‌تازد

گزارش بانک مرکزی از متغیرهای پولی از ادمه روند صعودی سرعت رشد پایه پولی حکایت دارد. نقدینگی نیز با افزایش 1.4 درصدی در مهر ماه به 5676 همت رسید.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک ، امروز بانک مرکزی با انتشار گزارشی، آمار متغیرهای پولی و اعتباری در پایان مهر ماه 1401 را اعلام کرد.

گفتنی است که پیش از این، آمار نقدینگی و پایه پولی در مهر ماه توسط بانک مرکزی اعلام شده بود اما در این گزارش، ارقام اجزا تشکیل دهنده این متغیرهای پولی و همچنین ضریب فزاینده نیز تشریح شده‌اند.

بر اساس گزارش بانک مرکزی، پایه پولی در مهر 1401 رشدی 3.2 درصدی را تجربه کرد و به 712 هزار میلیارد تومان رسید. به این ترتیب رشد ماهانه این متغیر به خیز صعودی خود در سال 1401 ادامه داد.

حجم نقدینگی در پایان اسفندماه سال ۱۴۰۰ برابر چهار هزار و ۸۳۲ هزار میلیارد تومان و در پایان اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۰ نیز سه‌هزار و ۹۲۴ هزار میلیارد تومان بود.

نرخ رشد نقدینگی در ۱۲ ماه منتهی به مهر ماه ۱۴۰۱ نسبت به سال قبل از آن ۳۴.۳ درصد و در مهر ماه ۱۴۰۱ نسبت به اسفند ۱۴۰۰ نیز ۱۷.۵ درصد رشد داشت.

اقتصاد بدون رشد نقدینگی معنایی ندارد و وجود این پدیده در اقتصاد ایران نیز امری غیرقابل انکار و طبیعی است. موضوع مهم، اما کمیت و کیفیت نقدینگی است.

مقدار نقدینگی نباید آن‌قدر بالا باشد که نتوان ارتباطی منطقی بین آن و شاخص‌های کلان اقتصای همچون نرخ رشد اقتصادی برقرار کرد.

دولت‌ها همواره سعی می‌کنند رشد نقدینگی را کنترل و آن را به مسیر درست هدایت کنند. هر دولتی که بتواند رشد نقدینگی را کنترل و آن را از روندی قابل قبول برخوردار و به سمت تولید هدایت کند، می‌تواند پیامدهای مثبتی از نظر رشد اقتصادی، افزایش اشتغال و کاهش تورم را برای کشور رقم بزند. اما عدم کنترل و هدایت نقدینگی، رشد لجام گسیخته تورم را به دنبال دارد.

حجم نقدینگی به ۵۶۷۶ هزار میلیارد تومان رسید 

منبع: ایرنا

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  −  3  =  1