از شفافیت ضریب خسارت ثالث،درمان و مسئولیت تا زیادن دهی شرکت های بیمه/آیا کسری ذخائر در ضرائب خسارت لحاظ شده است؟

سوالی در اینجا مطرح می شود که با توجه به گزارش حسابرس قانونی شرکتها مبنی بر کسری ذخائر رشته ثالث، درمان و مسئولیت، آیا ضریب خسارت در صورتهای مالی با صحت و شفافیت همراه است؟آیا کسری ذخائر در ضرائب خسارت لحاظ شده است؟

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،ضریب خسارت بالا در بیمه نامه های ثالث، درمان و مسئولیت این رشته های بیمه ای را به محل زیان دهی برای شرکتهای بیمه تبدیل کرده است.

مدتهاست که کنترل ضریب خسارت رشته ثالث و درمان در دستور کار بیمه گران بوده؛ اما عملا منتج به نتیجه نشده چرا که بر اساس پیش بینی ها ضرایب در سال 1401 بالاتر خواهد رفت.

نکته ای که از نگاهها پنهان ماند؟

سوالی در اینجا مطرح می شود که با توجه به گزارش حسابرس قانونی شرکتها مبنی بر کسری ذخائر رشته ثالث، درمان و مسئولیت، آیا ضریب خسارت در صورتهای مالی با صحت و شفافیت همراه است؟آیا کسری ذخائر در ضرائب خسارت لحاظ شده است؟

در حال حاضر عددی که برای ضریب خسارت درمان عنوان شده حدود 125 درصد است که البته این عدد منهای هزینه پرسنلی و کارمزد است.

نکته قابل توجه اینجاست که در گزارش حسابرس قانونی با استناد به صورتهای مالی شرکتهای بیمه کسری ذخائر قابل توجهی در بیمه درمان وجود دارد که اگر این کسری ذخائر  هم به عدد ضریب خسارت درمان اضافه شود عملا از 150 درصد هم بالاتر می رود چون به هر حال کسری ذخائر عددی است که از ذخیره بیشتر است.

در رشته ثالث نیز ضریب خسارت عددی در حدود  102 درصد اعلام شده که هزینه پرسنلی و کارمزد در آن لحاظ نشده است.

لازم بذکر است که در رشته ثالث عوارض پرداختی به وزارت بهداشت ، نیروی انتظامی ، راهداری و سهم صندوق خسارت بدنی هم هست که در واقع متعلق به شرکتهای بیمه نیست اما در آمار کسر می آید.

واضح است که بر اساس مستندات آماری موجود اغلب شرکتهای بیمه در رشته ثالث دارای کسری ذخائر هستند که اگر به عدد 102 درصد اضافه شود میزان ضریب خسارت بالاتر هم می رود.

در همین زمینه گفته می شود، ضریب خسارت بیمه مسئولیت بالای 150 درصد است که هزینه های پرسنلی و کارمزد نیز در آن محاسبه نشده،  این رشته بیمه ای نیز گرفتار کسری ذخائری است که اگر لحاظ شود درصد ضریب خسارت از رقم اعلامی بیشتر می شود.

با توجه به آنچه گذشت می توان گفت نزدیک به 70 درصد فعالیت بیمه گران (با توجه به سهم بالای ثالث و درمان) ضریب خسارت بالای 200 درصد دارد.

برخی پیش بینی می کنند ضریب خسارت درمان تا پایان سال جاری به 180 درصد هم برسد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

1  +  7  =