رشد ۸۰ درصدی خالص درآمد بانک صادرات ایران

در شش ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل ثبت شد:

بررسی ها نشان می دهد خالص درآمد تسهیلات و سپرده‌گذاری بانک صادرات ایران در گزارش حسابرسی شده تلفیقی دوره 6 ماهه منتهی به شهریور 1401 به رقم 6400 میلیارد تومان رسیده که این عدد با رشد حدود 80 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل همراه شده است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، بانک صادرات ایران یکی از بانک‌های نیمه دولتی بوده که سهام آن همواره مورد رصد سرمایه‌گذاران و فعالان بازار سرمایه است. سرمایه ثبت شده این بانک در حال حاضر به 17500 میلیارد تومان بالغ می‌گردد.

شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت، صندوق بازارگردانی بانک، دولت و گروه سرمایه‌گذاری سپهر عمده‌ترین سهامداران بانک صادرات به شمار می‌روند. بانک صادرات با ارزش بازار بیش از 24 هزار میلیارد تومان چهارمین بانک بزرگ بورسی به شمار می‌رود. این در حالی است که ارزش بازاری بانک در مرداد ماه سال 1399 رقم 85 هزار میلیارد تومانی را نیز تجربه کرده است.

جمع مانده دارایی بانک (با احتساب ارزش دفتری و نه بازاری) در پایان شهریور ماه سال جاری 643 هزار میلیارد تومان بوده که حدود نیمی از این مبلغ (344 هزار میلیارد تومان) به تسهیلات اعطایی به مشتریان غیردولتی مربوط است. این در حالی است که مانده حقوق صاحبان سپرده‌گذاری در بانک به رقم 272 هزار میلیارد تومان بالغ می‌گردد.

بر اساس اطلاعات در دسترس در بخش سرمایه‌گذاری‌ها، بانک صادرات مالک حدود 75 درصدی سرمایه‌گذاری سپهر (با ارزش حدود 15 هزار میلیارد تومانی)، حدود 5 درصدی سهام در هر یک از پالایشگاه‌های تهران، اصفهان و بندرعباس (با ارزش مجموع حدود 15 هزار میلیارد تومان) و حدود 3.5 درصدی ایران خودرو (با ارزش بازار حدود 2.5 هزار میلیارد تومان) است.

جمع ارزش دیگر سرمایه‌گذاری‌های بورسی و غیر بورسی (از جمله سهام شرکت تامین سرمایه سپهر) بانک صادرات نیز به چند ده هزار میلیارد تومان بالغ می‌گردد. نکته قابل ذکر در خصوص شرکت‌های سرمایه‌پذیر این بانک آن است که بخش قابل توجهی از این شرکت‌ها سودده بوده و بانک می‌تواند هر ساله از محل سود تقسیمی آنها، درآمد سرمایه‌گذاری قابل توجهی شناسایی نماید.

در کنار سهام شرکت‌ها، بانک صادرات ایران یکی از بیشترین جمع املاک (به ویژه شعب) را در بین بانک‌ها دارد. بر اساس شفاف سازی انجام شده در سامانه کدال، بانک صادرات ایران نزدیک به 2500 فقره املاک و مستغلات ملکی و نزدیک به 800 فقره املاک و مستغلات تملیکی دارد. آن چه مسلم است است ارزش روز این دارایی‌ها به چند ده هزار میلیارد تومان بالغ می‌گردد.

با تکیه بر اطلاعات فوق در حالی بازار سرمایه ارزش بازار 24 هزار میلیارد تومانی برای این بانک رقم زده که ارزش تنها دو قلم از دارایی‌های آن (سرمایه‌گذاری‌ها و املاک و مستغلات) و فارغ از ارزش ایجاد شده حاصل از عملیات بانکداری به چندین برابر این عدد بالغ می‌گردد.

به لحاظ سود و زیانی نیز خالص درآمد تسهیلات و سپرده‌گذاری این بانک در گزارش حسابرسی شده تلفیقی دوره 6 ماهه منتهی به شهریور 1401 به رقم 6400 میلیارد تومان رسیده که این عدد با رشد حدود 80 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل همراه شده است.

همچنین خالص درآمد کارمزد بانک در این دوره به رقم 2091 میلیارد تومان بالغ شده که 41درصد از شش ماهه پارسال بیشتر است. سایر اقلام درآمدی بانک در این دوره نیز با رشد قابل توجه همراه شده است. در مجموع در این دوره بانک سود خالصی معادل 1499 میلیارد تومان (85 ریال به ازای هر سهم) محقق نموده که این عدد نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن با رشد حدود 27 درصدی همراه شده است.

نکته با اهمیت دیگر در عملکرد بانک، بهبود جریانات نقدی عملیاتی در شش ماهه ابتدایی سال بوده که نشان می‌دهد مدیران بانک صادرات توانسته‌اند چالش نقدینگی را در عملیات این بانک مهار نمایند.

گزارشات ماهانه منتشر شده از سوی بانک نشان می‌دهد که تراز مثبت بانک در ماه‌های سپری شده در نیمه دوم سال جاری نیز تداوم داشته و لذا می‌توان چشم‌انداز روشنی به لحاظ سود و زیانی در مجموع سال 1401 برای بانک متصور بود.

با تکیه بر اطلاعات فوق، بانک صادرات چه به لحاظ ارزش روز دارایی‌ها و چه به لحاظ سود و زیانی مستعد رشد بوده و روند نزولی قیمت سهام آن تنها و تنها به دلیل شرایط نامساعد حاکم بر کلیت بازار سرمایه است. لذا با بهبود احتمالی جو بازار، سهام بانک صادرات از پر پتانسیل‌ترین سهام برای رشد در بازار است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  +  14  =  20