پیامک‌ درخواست وجه از طریق اکانت های جعلی روش جدید کلاهبرداری

رئیس پلیس فتا غرب استان تهران از شناسایی و دستگیری فردی که با ایجاد اکانت جعلی اقدام به اخاذی مبلغ 120 میلیون ریال کرده بود، خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، سرهنگ سید نظام موسوی رئیس پلیس فتا غرب استان تهران در تشریح این خبر اظهار داشت: برابر شکایت یکی از شهروندان مبنی بر اینکه شخصی با هویت نامعلوم با ایجاد اکانت جعلی ومشابه شاکی اقدام ارسال پیام به دوستان و اقوام وی کرده و مبلغ 120 میلیون ریال از آنها دریافت کرده است.

رئیس پلیس فتا غرب استان تهران بیان داشت: با بررسی‌های اولیه و اقدامات تخصصی ، مشخص گردید که شخص کلاهبردار با شناسایی افراد معتبردر شبکه های اجتماعی (اینستاگرام) و با ایجاد اکانت جعلی به نام آنها از اقوام و خانواده وی با عنوان اینکه شدیدا به پول احتیاج دارم اقدام به ارسال پیام و دریافت پول می کرده است.

این مقام انتظامی تشریح کرد: ماموران پلیس فتا با اقدامات فنی و شگردهای خاص پلیسی، متهم به هویت معلوم را مورد شناسایی قرار دادند و طی عملیات غافلگیرانه با هماهنگی مراجع قضایی وی را دستگیرکردند.

سرهنگ موسوی در ادامه افزود: متهم در تحقیقات اولیه منکر جرم خود شد ولی پس از روبه‌رو شدن با مستندات، ضمن اعتراف به جرم خود، بیان کرد همیشه از پیج اشخاص معتبر که می شناختم استفاده می کردم .

این مقام مسئول به مردم هشدار داد: سرهنگ موسوی با بیان اینکه شهروندان در صورتیکه خانوداه ویا اقوام شما در شبکه های اجتماعی ویا به صورت پیامک درخواست وجه نمودند با آنها تماس گرفته واز درخواست وی مطمئن باشید .

رئیس پلیس فتا غرب استان تهران از هموطنان خواست : پلیس فتا به‌صورت شبانه روزی آماده پاسخگویی به شهروندان بوده و کاربران می‌توانند در صورت مواجهه با هرگونه موارد مشکوک آن را از طریق سایت پلیس فتا به آدرس www.cyberpolice.ir بخش گزارش‌های مردمی مراجعه نمایند.

چگونه پیامک کلاهبرداری را تشخیص دهیم؟

بسیاری از شرکت‌های بزرگ و معتبر برای برقراری ارتباط با مشتریان از اینترنت و نرم‌افزار ارسال پیامک انبوه استفاده می‌کنند. اگر می‌خواهید پیامک این شرکت‌ها و پیامک‌های کلاهبرداری را از یکدیگر تشخیص دهید، بهتر است با جستجوی شماره‌ای که برای شما پیامک فرستاده (در گوگل) متوجه شوید که این شماره مربوط به کدام شرکت یا سایت است. بهترین راهکار برای تشخیص این نوع پیامک‌ها، دقت‌کردن به شماره‌ای است که از آن پیامک ارسال می‌شود. برای کلاهبرداری ذکر شده از طریق اکانت مشابه اکانت دوستان شما می توانید برای صحت این موضوع با شماره فرد تماس بگیرید.

شبکه‌های اجتماعی عامل فیشینگ مدرن

به لطف گسترش سریع استفاده از اینترنت، کاربران به طور فزاینده‌ای اطلاعات شخصی خود را در فضای مجازی به اشتراک می‌گذارند. در نتیجه، مجرمان اینترنتی به حجم وسیعی از اطلاعات شخصی دسترسی دارند. فیشینگ یک نوع بسیار فراگیر از جرایم سایبری است و هکرها با این روش کاربران را فریب می‌دهند و اطلاعات حساس را به دست می‌آورند.

فیشینگ یک روش مهندسی اجتماعی است که در آن هکر سعی می‌کند با جعل هویت یک سازمان دولتی یا خصوصی کاربران را به افشای اطلاعات حساس ترغیب کند، به این امید که کاربر پیام را باور کند و اطلاعات حساس قربانی را برای مهاجم فاش کند.

برای کاهش سطح حملات فیشینگ به یک سازمان، درک کاملی از عوامل افزایش مورد نیاز است. سازمان‌ها منابع زیادی دارند که می توانند در این زمینه به آنها کمک کنند. یکی از گزینه‌ها این است که با یک متخصص که دارای تجربه همکاری کنید تا با نظارت بر محیط کاری سطح حمله در حال گسترش شما را کاهش دهد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

66  −    =  57