چگونه از جعل هویت و کلاهبرداری جلوگیری کنیم؟

احراز هویت برای جلوگیری از کلاهبرداری و جعل هویت این روزها رواج بسیاری دارد. برای کمک به شناسایی این اقدامات مجرمانه به چند مورد از رایج‌ترین روش‌های کلاهبرداری و جعل هویت می پردازیم تا با شناخت آن‌ها بتوانید از آن‌ها جلوگیری کنید.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، برای جلوگیری از کلاهبرداری و جعل هویت این روزها احراز هویت رواج بسیاری دارد. برای کمک به شناسایی این اقدامات مجرمانه، در این مطلب می‌خواهیم به چند مورد از رایج‌ترین روش‌های کلاهبرداری و جعل هویت بپردازیم تا با شناخت آن‌ها بتوانید از آن‌ها جلوگیری کنید.

۱. کلاهبرداری با کارت هدیه

کلاهبرداری با کارت هدیه هر روز در حال افزایش است. این شکل از کلاهبرداری زمانی رخ می دهد که یک کلاهبردار از فردی بخواهد با استفاده از کارت هدیه بدهی خود را پرداخت کند.

در این روش، کلاهبردار از فرد می‌خواهد تا مقداری پول بیشتری برای کارت هدیه بگذارد تا از مالیات یا جریمه معاف شود. زمانی که کارت هدیه با مقدار صحیح دانلود شد، کلاهبردار از قربانی می‌خواهد که شماره پشت کارت و پین را در اختیار او قرار دهد.

کارت‌های هدیه در بین کلاهبرداران محبوبیت زیادی دارند زیرا به راحتی در دسترس قربانیان قرار می‌گیرند. به علاوه، کارت‌های هدیه مثل پول نقد هستند: زمانی که پول کارت هدیه استفاده شود، از بین می‌رود و قابل برگشت نیست.

خوشبختانه، شناسایی این کلاهبرداری‌ها آسان است. به هر حال، کارت های هدیه برای هدیه هستند و هرگز نباید برای پرداخت استفاده شوند. هیچ شرکت یا سازمان دولتی واقعی هرگز اصرار نمی‌کند که بدهی یا تراکنش‌های خود را با کارت هدیه پرداخت کند.

۲. کلاهبرداری از طریق ایمیل جعلی

کلاهبرداری‌های ایمیل جعلی به عنوان حملات فیشینگ هم شناخته می‌شوند. اگرچه کلاهبرداران از این تکنیک هنگام ارسال ایمیل استفاده می‌کنند، اما از آن برای تماس‌های تلفنی و پیام‌های متنی هم استفاده می‌شود.

با کلاهبرداری از طریق ایمیل جعلی، کلاهبردار یک پیام جعلی و کلاهبرداری را برای فردی ارسال می‌کند که برای فریب شخص و به منظور افشای اطلاعات حساس طراحی شده است.

این افراد همچنین ممکن است سعی کنند قربانی را وادار کنند از وب سایتی بازدید کند که یا ویروسی را روی کامپیوتر او دانلود می کند یا اطلاعات شخصی او را می دزدد.

اگرچه کلاهبرداری‌های ایمیل جعلی این روزها به صورت چشمگیری رو به افزایش هستند، اما راه تشخیص آن‌ها نسبتاً ساده است.

اگر ایمیلی قانونی به نظر نمی‌رسد، باید از مشتریان خود بخواهید که موارد زیر را بررسی کنند:

آدرس فرستنده
آیا این ایمیل عمومی است یا خیر؟
آیا دارای پیوند به صفحات ناآشنای وب است؟
آیا اشتباهات املایی و گرامری دارد؟
آیا فرستنده اطلاعات شخصی را درخواست می‌کند یا خیر؟

کسب و کارها باید مشتریان خود را در مورد تاکتیک‌های استفاده شده توسط کلاهبرداران آگاه کنند و توضیح دهند که چگونه یک مشتری می‌تواند بررسی کند که آیا ایمیلی که ادعا می‌کند از طرف شرکت آنها است مشروع است یا خیر.

۳. کلاهبرداری تأیید اعتبار کارت یا حساب

کلاهبرداری‌های تأیید کارت و حساب معمولاً از طریق تلفن انجام می‌شود. فردی که تماس را برقرار می‌کند کلاهبرداری است که ادعا می‌کند باید اطلاعات کارت اعتباری قربانی یا اطلاعات حساب را از طرف یک کسب و کار آنلاین یا خدمات پرداخت تأیید کند. کلاهبردار خواهد گفت که قربانی باید این اطلاعات را تأیید کند، در غیر این صورت حساب کاربری او لغو خواهد شد.

در راستی آزمایی اطلاعات، قربانی ناخواسته تمام مشخصات کارت خود و اطلاعاتی را که برای دسترسی به حساب خود نیاز دارد به کلاهبردار می دهد. سپس کلاهبردار می تواند از این اطلاعات برای خریدهای متقلبانه استفاده کند.

گاهی اوقات، کلاهبرداری تأیید کارت از طریق ایمیل نیز انجام می‌شود. در این موارد، کلاهبردار یک URL در اختیار قربانی قرار می‌دهد که در آن می‌تواند اطلاعات مورد نیاز خود را برای «تأیید» کارت و حساب خود وارد کند.

۴. وب سایت‌های خرید جعلی

وب سایت‌های خرید جعلی شبیه به وبسایت‌های واقعی هستند. با این حال، این وب‌سایت‌ها به‌جای عرضه کالا و خدمات، هرگونه اطلاعات شخصی و بانکی را که به سایت ارسال می‌شود، سرقت می‌کنند.

خوشبختانه، شناسایی این سایت‌ها ساده است زیرا ویژگی‌های زیر را می‌توان به راحتی کنترل و بررسی کرد:

گزینه‌های پرداخت غیرمعمول، مانند بیت کوین، انتقال با سیم یا کارت‌های هدیه؛
ویژگی‌های طراحی ضعیف، مانند تصاویر پیکسلی و لینک‌های شکسته؛
نام‌های دامنه مشکوک؛
نداشتن ویژگی‌های امنیتی، مانند «https» در ابتدای آدرس وب و نماد قفل امنیت؛
اطلاعات تماس مشکوک یا نامعتبر بودن؛
نظرات منفی؛

کسب و کارها باید به مشتریان خود اطلاع دهند که نباید اطلاعات خود را در وب سایتی وارد کنند که دارای هر یک از این موارد است.

۵. کلاهبرداری‌های جعلی از طریق پشتیبانی فنی

در کلاهبرداری از طریق پشتیبانی فنی، یک کلاهبردار وانمود می‌کند که از یک شرکت فناوری شناخته‌شده مانند اپل یا مایکروسافت تماس می‌گیرد. سپس به قربانی می‌گویند که برخی از فایل‌ها را باز کند یا اطلاعات روی کامپیوتر را برای آن‌ها بخواند.

در این مرحله، کلاهبردار درخواست می‌کند که به او دسترسی از راه دور داده شود تا بتواند مشکل را حل کند. دسترسی دادن به آن‌ها باعث می‌شود که به تمام اطلاعات ذخیره شده در دستگاه و هر شبکه‌ای که به آن متصل است هم دسترسی پیدا کنند.

کلاهبردار همچنین ممکن است به قربانی پیشنهاد دهد که در یک برنامه نگهداری و گارانتی بی‌ارزش رایانه ثبت نام کند یا بدافزاری را نصب کند که به آنها امکان دسترسی به رایانه و داده‌های حساس مانند نام کاربری و رمز عبور را بدهد.

به مشتریان باید گفته شود که هرگز نباید دسترسی از راه دور به کامپیوتر خود را به شخصی بدهند که به طور غیر منتظره با آنها تماس می‌گیرد. اگر برای لپ‌تاپ آن‌ها مشکلی پیش آمده، باید مستقیماً با شرکت یا متخصص فناوری تماس بگیرند.

۶. جعل هویت

جعل هویت (که به عنوان سرقت شناسنامه یا سرقت هویت هم شناخته می‌شود) شامل استفاده از جزئیات سرقت شده یک فرد برای ارتکاب جرم است. نمونه های رایج جعل هویت عبارتند از:

افتتاح حساب بانکی جدید؛
عقد قرارداد جدید تلفن همراه؛
شروع قرارداد اعتباری جدید؛
اخذ مدارک اصلی مانند گذرنامه یا گواهینامه رانندگی به نام شخص دیگری؛
گرفتن اعتبار، وام یا مزایا؛

برای کمک به توقف کلاهبرداری هویت، اکثر کسب و کارها اکنون نوعی راه حل مدیریت کلاهبرداری هویت را در اختیار دارند. اینها برای کمک به مقابله با کلاهبرداری هویت و ایمن نگه داشتن حساب‌های مشتری طراحی شده‌اند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

9  +  1  =