پس از سفر به شیراز اول از این دیدنی‌ها بازدید کنید

اگر قصد سفر کردن داشته باشید شهرهای زیادی هستند که به عنوان مقصد گردشگری می ­توانید آنها را انتخاب کنید. یکی از این شهرهای زیبا شیراز است.

شما می­ توانید به راحتی با خرید بلیط پرواز تهران شیراز یک سفر هیجان انگیز را تجربه کنید. یکی از مهم­ترین نکات برای داشتن یک سفر خوب، برنامه ریزی برای سفر است. به این معنا که مشخص کنید از کدام مکان های دیدنی شهر مقصد بازدید کنید.

اگر شیراز را برای سفر انتخاب کردید، این مقاله مخصوص شما است. با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری در خصوص جاهای دیدنی شیراز کسب کنید.

باغ نارنجستان

شیراز از جمله شهرهای ایران است که به باغ ­های خود مشهور است. در گوشه کنار این شهر زیبا باغ ­های سر سبز و بزرگی را می­بینید که هر یک از آنها جذابیت­ های خاص خود را دارند.

یکی از بهترین باغ­ های شیراز که بعد از پرواز تهران شیراز بهتر است به آن هم سر بزنید، باغ نارنجستان قوام نام دارد. از این باغ تحت عنوان باغ قوام نیز یاد می­شود.

این باغ زیبا در خیابان لطفعلی خان زند واقع شده و می­توان آن را یک یادگار باقی مانده از دوران قاجار دانست و در آن یک حال و هوای تاریخی حاکم است.

جذابیت­ های این باغ زیبا تنها به گل ­های رنگارنگ و درخت­ ها بلند آن ختم نمی­ شود. در ابتدای ورودی این باغ درب زیبایی که با هنر منبت کاری مزین شده است را می­ بینید.

هنر معماری این باغ بی نظیر بوده و به جرات می­توان گفت شبیه گچ کاری، مقرنس کاری و آجر کاری این باغ در جای دیگری نخواهید دید. نکته جالب در خصوص باغ نارنجستان قرینه بودن کاشت درختان این باغ است.

بهترین فصل برای بازدید از این مکان تاریخی و زیبا فصل بهار است، زیرا در این فصل عطر بهار نارنج در باغ می­ پیچد و با درختان سبز و گل­ های رنگارنگ یک فضای بی نظیر را می‌سازد.

حافظیه

حافظیه از چنان شهرت بالایی برخوردار است که آن را می­توان شناسنامه شیراز دانست. بسیاری از افراد بعد از پرواز تهران شیراز حتما از این مکان زیبا و تاریخی دیدن می­کنند. حافظیه آرامگاه شاعر بسیار خوش آوازه ایرانی، حافظ است.

حافظیه در دوره­ های تاریخی مختلف مورد مرمت قرار گرفته و تغییراتی در آن رخ داده است. ولی به طور کلی می­توان گفت بنای کنونی حافظیه مربوط به دوران پهلوی است و در آن زمان توسط یک معمار و باستان شناس فرانسوی به نام آندره گدار طراحی و ساخته شد. در آن زمان این بنا با حمایت وزارت آموزش و پرورش و علی اصغر حکمت که یک چهره تاریخی بود، مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت.

حافظیه دارای دو بخش شمالی و جنوبی است. دو قسمت آرامگاه به وسیله تالار میانی که یک ایوان بزرگ با بیست ستون سنگی است از یکدیگر جدا می­ شوند. زیبایی هنر کاشی کاری این آرامگاه غیر قابل توصیف است.

باغ دلگشا

اگر به دنبال قدیمی­ ترین باغ شیراز هستید، پاسخ شما باغ دلگشا است. محل قرار گیری این باغ محله سعدیه است. سر سبزی این باغ از آبی تامین می­شود که از قنات آرامگاه سعدی سر چشمه می­ گیرد و به باغ دلگشا نیز می­ رسد.

باغ دلگشا همانند دیگر باغ­ های شیراز فضای سر سبز زیبایی دارد و عامل تمایز آن را می­توان یک عمارت سه طبقه که در وسط باغ واقع شده است، دانست. جالب است بدانید این عمارت اولین ساختمان کلاه فرنگی است که در ایران ساخته شده است. بیشتر درختان باغ دلگشا درختان گردو، سرو، کاج و درختان پرتقال هستند. بودن یک حوز هشت ضلعی و جوی زلال آب به جذابیت­ های این فضا افزوده است.

آرامگاه خواجوی کرمانی

در ابتدای شهر شیراز و حوالی دروازه قرآن یکی از بهترین جاهای دیدنی شیراز به نام آرامگاه خواجوی کرمانی واقع شده است. خواجوی کرمانی یکی از شاعران پر آوازه ایرانی است که اشعار وی در نقاط مختلف دنیا سر زبان­ها است.

آرامگاه این شاعر بلند آوازه در دامنه کوه صبوری شیراز و در دل یک بوستان سر سبز قرار دارد. وجود آرامگاه در این بوستان سبب شده تا بوستان را به نام آرامگاه خواجوی کرمانی بشناسند.

در آرامگاه یک سنگ قبر را مشاهده خواهید کرد که در قسمت بالا و پایین آن دو ستون سنگی کوتاه قرار داده شده است. وجود تندیس سنگی شاعر در این بوستان به جذابیت آن افزوده است.

جذابیت­ های آرامگاه خواجوی کرمانی به موارد گفته شده ختم نمی­شود. در نزدیکی این آرامگاه غارهای زیبایی وجود دارد که بر روی دیواره ­های کناری آنها تصویر نبرد رستم و شیر و نیز تصویر فتحعلی شاه و پسرانش نقش بسته است. این مکان یک گزینه بسیار مناسب برای افرادی است که به تاریخ علاقمند هستند.

مسجد نصیرالملک

اگر دوست دارید در شیراز یک فضای سنتی زیبا را مشاهده کنید، از میان جاهای دیدنی شیراز بهترین گزینه برای شما مسجد نصیر الملک است. منحصر به فرد بودن این مسجد سبب شده تا هر ساله گردشگران زیادی از این مسجد بازدید کنند.

از جمله ویژگی­ های متمایز کننده این مسجد می­توان به شیشه ­های رنگی و کاشی کاری خوش رنگ و لعاب آن اشاره کرد. در کاشی کاری این مسجد از رنگ صورتی استفاده شده و استفاده از این رنگ جلوه بسیار زیبایی به مسجد بخشیده، و همچنین سبب شده تا از آن تحت عنوان مسجد صورتی ایران نیز یاد شود.

محل قرار گیری این مسجد محله قدیمی گود عربان شیراز است. در این مسجد هم معماری سنتی ایران به چشم می­خورد و مسجد با دالان و فضای هشتی به حیاط متصل می­شود. جالب توجه ­ترین قسمت مسجد شبستان آن است. شبستانی که با شیشه­ های رنگی، مقرنس کاری و کاشی­ های خوش رنگ طرفداران زیادی دارد. در محیط این مسجد برخلاف بسیاری از مسجدهای دیگر گنبد وجود ندارد.

ارگ کریم خان

از ارگ کریم خان می­توان به عنوان یکی از مهم­ترین جاذبه ­های گردشگری و تاریخی شیراز یاد کرد. این ارگ مربوط به دوران زندیه است و بنای آن باقی مانده از معماری بی نظیر دوران زندیه است.

در دوران زندیه این بنا محل اقامت خانواده سلطنتی بوده است. جالب است بدانید نام این بنا در لیست آثار ملی ثبت شده است. ارگ کریم خان زند به واسطه دیوارها و برج­ های خوش قد و قامتش مشهور است. محل قرار گیری این بنای تاریخ هم در شمال شرقی میدان شهدا شیراز است.

یکی از حقایق جالب موجود در مورد ارگ کریم خان زند معماری ترکیبی آن است. معماری این بنا از ترکیب سبک بنای نظامی و مسکونی طراحی شده است. بخش ­هایی نظیر اتاق­ها، باغچه، ایوان و اب نمای ارگ نشان از یک بنای مسکونی بوده و در مقابل قسمت­ هایی نظیر چهار برج نگهبانی که در چهار سمت برج قرار دارند نشان از یک بنای نظامی است. هدف اصلی از طراحی این چهار برج هم حفاظت از برج بوده است.

از جمله قسمت ­های دیدنی ارگ کریم خان می­توان به حمام ارگ اشاره کرد. سبک ساخت این حمام همانند حمام ­های سنتی ایران است و از قسمت­ هایی نظیر سکو، حوض، خزینه، سربینه و… ساخته شده است.

سعدیه

وجود آرامگاه­ های شاعران پر آوازه ایرانی در شیراز سبب شده تا از آن تحت عنوان شهر شعر و ادب یاد شود. شیراز گردی با دیدن سعدیه کامل خواهد شد. طراحی سعدیه بی نظیر است و آن را می­توان اثر محسن فروغی دانست که از معماری خاص ایرانی الهام گرفته است.

جالب است بدانید این آرامگاه زیبا در همسایگی باغ دلگشا قرار گرفته و می ­توانید در یک روز از هر دوی این مکان­­ های زیبا دیدن کنید. آرامگاه سعدی در یک باغ بسیار زیبا که پوشیده از درختان بلند و گل­ های رنگارنگ است قرار دارد.

ساختمان آرامگاه سعدی هم از دو ایوان متقاطع تشکیل شده است. روبروی بنا هم ردیف پله قرار دارد. از همه مهمتر گنبد فیروزه­ای بنا است که توجه افراد زیادی را به خود جلب می­کند. در فضای داخلی آرامگاه هم از سنگ مرمر استفاده شده که جذابیت بیشتری به آن بخشیده است. سعدیه با هشت ستون مزین به کاشی کاری بنا شده است.

به عنوان سخن پایانی باید گفت در این مقاله به توضیح بیشتر در خصوص جاهای دیدنی شیراز پرداختیم که می­توان بعد از پرواز تهران شیراز آنها را برای بازدید انتخاب کنید. لازم به توضیح است که اماکن گفته شده تنها چند مورد از جاذبه ­های گردشگری شیراز هستند و زیبایی­ های شیراز به این موارد ختم نمی­شود. از دیگر جاهای دیدنی شیراز می­توان به این موارد اشاره کرد خانه زینت الملوک، بازار وکیل، آب انبار وکیل، بقعه میر محمد، شاهچراغ و…

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

2  +    =  11