نحیف شدن اقتصاد دیجیتال ایران در مقایسه با سایر کشورها

یک پژوهشگر حوزه اقتصاد دیجیتال در بررسی اثرات ایجاد شده فیلترینگ ایران عنوان کرد؛

دکتر فرید احمدی پژوهشگر حوزه اقتصاد دیجیتال می گوید:ایران در رده های میانی خوشه سوم اقتصاد دیجیتال و با اختلاف معنادار با کشورهای خوشه اول و دوم قرار دارد. باید پذیرفت انقطاع و یا تضعیف ارتباطات بین الملل به عنوان یکی از پیشران های مهم در کوچک شدن کیک اقتصاد کشور موثر بوده است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، رشد انفجاری اقتصاد دیجیتال باعث شد نیاز به ابزارهای سنجش و داده‌پردازی جدید برای تقویت استراتژی‌های سیاستگذاری شفاف، بیشتر شود.

ارزش صادرات جهانی خدمات دیجیتال

آمارهای جدید ارائه شده از سوی آنکتاد(کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل متحد) نشان می‌دهد که ارزش صادرات جهانی خدمات دیجیتال از حدود ۳/ ۳ تریلیون دلار در سال ۲۰۱۹ به ۸/ ۳ تریلیون دلار در سال ۲۰۲۱ رسیده است. این میزان رشد کمک کرده است تا سقوط ناگهانی صادرات خدمات دیگر در طول این دوره، جبران شود. در نتیجه تجارت جهانی خدمات در مجموع کاهش ۵/ ۳ درصدی را در این دوره تجربه کرده که تنها کمی بیشتر از رقمی است که در شرایط عادی می‌توانست اتفاق بیفتد.  در حالی که همه‌گیری کووید-۱۹ شاهد انعطاف‌پذیری و مقاومت تجارت الکترونیک و اقتصاد دیجیتال بوده، اما همزمان شکاف دیجیتالی را هم عیان کرده است.

«شامیکا سیریمان» مدیر بخش تکنولوژی و لجستیک آنکتاد در این مورد می‌گوید: «بعضی کشورها مزایای بسیار خوبی در جهان مدرن تجارت دیجیتال دارند، در حالی که بعضی دیگر هنوز با چالش‌های بزرگی در این زمینه مواجه هستند. حمایت از تمام کشورها برای توسعه ابزارهای پردازش داده در جهت پیگیری و مدیریت عملکردشان در اقتصاد دیجیتال جهانی، اهمیت زیادی در بهبود شکاف دیجیتال در آنها دارد.»

آنکتاد روی سنجش و بررسی تجارت الکترونیک و اقتصاد دیجیتال کار می‌کند تا بتواند ظرفیت کشورها برای ارائه آمارهای رسمی در این حوزه جهت اطلاع سیاستگذاران را ارتقا بدهد. کمبود چنین اطلاعاتی، شکاف بزرگی در ابزارهای مورد نیاز دولت‌ها برای طراحی و اجرای سیاست‌های حوزه ICT در فرآیند توسعه این صنعت، ایجاد می‌کند.

در حالی که آمارهای مربوط به صادرات خدمات دیجیتال چشم‌انداز ارزشمندی از تجارت دیجیتال ایجاد می‌کند، این آمارها تنها بخشی از دورنمای این تجارت بین‌المللی هستند. تاثیرات گسترش تحولات دیجیتال در ورای مرزهای تجارت، کسب‌وکارها، افراد و دولت‌های سراسر جهان را هم در برمی‌گیرند.

چند ماهیست که اقتصاد دیجیتال کشور با فیلترینگ فضای مجازی دست و پنجه نرم می کند و هر چه زمان می گذرد قامت این حوزه خمیده تر می شود. این در حالی است که اغلب کشورهای دنیا درصدد توسعه خدمات دیجیتال در سطح عالی هستند اما محدودیت های اینترنتی سدی برای توسعه این صنعت شده است.

حال سوال اینجاست که فاصله اقتصاد دیجیتال ایران با سایر کشورهای دنیا چقدر شده است؟ پاسخ این سوال را یک پژوهشگر حوزه اقتصاد دیجیتال در گفتگوی اختصای با پایگاه خبری بانکداری الکترونیک تشریح کرده است.

کوچک شدن کیک اقتصاد کشور با تضعیف ارتباطات بین الملل

فرید احمدی، دانشیار دانشگاه و پژوهشگر حوزه اقتصاد دیجیتال در این باره عنوان کرد: یکی از پژوهش های دانشگاهی اخیر که مبتنی بر آمارهای جهانی انجام پذیرفته است ، نشان می دهد ایران در رده های میانی خوشه سوم اقتصاد دیجیتال و با اختلاف معنادار با کشورهای خوشه اول و دوم قرار دارد. باید پذیرفت انقطاع و یا تضعیف ارتباطات بین الملل به عنوان یکی از پیشران های مهم در کوچک شدن کیک اقتصاد کشور موثر بوده است. اقتصاد دیجیتال نیز به عنوان زیر مجموعه ای از اقتصاد کلان کشور بالطبع از این امر متاثر شده است. البته میزان تاثیرپذیری زیربخش های اقتصاد دیجیتال به دلیل کم رنگ بودن مرزهای تبادل بین الملل در برخی بخش ها متوازن نبوده است.

وی افزود: یکی از نقاط قوت کشور در حوزه اقتصاد دیجیتال منابع انسانی دانشی کشور است تامین معیشت مناسب و شرایط رشد و شکوفایی قطعا در ماندن این سرمایه های ارزشمند کشور موثر است. به نظر می رسد در این حوزه ترسیم چشم اندازهای قابل حصول و تزریق امید به آینده مناسب بیشتر از وعده های کوتاه مدت مفید به فایده است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

70  ⁄  10  =