نوآوری و دیجیتالی شدن دولت و ادارات دولتی

امروزه شرط اصلی بسیاری از استارت آپ‌ها، شرکت‌های دولتی و خصوصی برای ماندن در بازار و رقابت با سایر شرکت‌ها، دیجیتالی شدن فعالیت‌هایشان است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، تکنولوژی اصلی‌ترین عامل ثروت است و ثروت همان پولی است که می‌تواند عواملی مانند دانش، سرمایه فکری و… را که در ارتقاء کیفیت زندگی نقش دارند، تحت تاثیر قرار دهد. در این میان دیجیتالی شدن دولت هم از این امر مستثنی نیست.

در دهه گذشته شرکت‌های خصوصی بیش از مؤسسات دولتی در این راه قدم برداشته‌اند و به سوی تحول و استفاده از تکنولوژی و دیجیتالی کردن فعالیت‌های خود رفته‌اند؛ اما بخش‌های دولتی هنوز تا رسیدن به استاندارد‌هایی که اکثر شرکت‌های پیشرو از آن پیروی می‌کنند فاصله زیادی دارند.

به همین دلیل بحث GovTech به عنوان راه‌حلی قطعی برای ارتباط سریع و جلوگیری از اتلاف وقت بین دولت و شهروندان به وجود آمد.

GovTech چیست؟

اصطلاح GovTech ترکیبی از کلمات دولت و تکنولوژی است؛ دیجیتالی شدن دولت نیز به هر کاری که در راه دیجیتالی کردن فعالیت‌های شرکت‌ها و مؤسسات دولتی انجام می‌شود گفته می‌شود.

به عبارت دیگر این اصطلاح به سیستمی اطلاق می‌شود که که فعالیت‌های خود را در راستای خدمت به انسان‌ها و برآورده ساختن نیاز‌های مشتری بدون نیاز به مراجعه حضوری و خلق پیشرفت‌های تکنولوژی کرده است.

ادارات دولتی با استفاده از دیجیتالی کردن فعالیت‌های خود و ارائه‌ی خدمات از راه دور مانند تأیید هویت آنلاین، امضای الکترونیکی و … به صرفه‌جویی در زمان و آسایش مردم کمک بسیاری کرده است.

معمولاً شهروندان باید به طور منظم ارتباط‌های مختلفی با ادارات دولتی داشته باشند، از شهرداری‌ها گرفته تا بانک‌ها و… که اغلب نیز نیاز به تأیید هویت آنلاین دارد، از این رو اغلب پروژه‌های GovTech بر تقویت روابط سازمان‌ها با مخاطبان خود تمرکز می‌کنند.

دولت الکترونیک تلاش می‌کند تا فرآیند‌های داخلی و خارجی یک سازمان را به لطف ادغام ابزار‌های دیجیتال در سیستم‌های خود بهینه‌سازی کند.

دیجیتالی شدن دولت و پیدایش مؤسسات GovTech

دولت‌ها برای تسهیل و پیشبرد خدمات عمومی دیجیتالی باید ۵ وظیفه را برعهده بگیرند:

ارائه راهبرد و اهداف دیجیتالی جامع

ایجاد بستر‌های مشترک فناوری اطلاعات (IT)

تعریف استاندارد‌های فنی

تسهیل ایجاد تغییرات از طریق وضع قوانین

انجام و حمایت از طرح‌های پایلوت در راستای كمک به بخش عمومی برای ایجاد مهارت‌های مهم دیجیتالی.

در ادامه برای روشن شدن موضوع به بررسی جزئی هر یک از این موارد می‌پردازیم:

۱) راهبرد دیجیتالی شدن دولت

دیجیتالی شدن دولت مزایای بسیاری برای شهروندان به همراه دارد. برای مثال:

ارتقا حقوق شهروندی

افزایش کارایی

بهبود روند سیاست‌گذاری، که دولت‌ها برای رسیدن به این مزایا باید اقدامات زیادی انجام دهند.

از دیگر سو دولت باید اولویت‌های دیجیتالی خود را به کارگزاران عمومی ارائه دهد؛ به این ترتیب آن‌ها می‌توانند تغییرات ماهرانه و نوآورانه‌ی خود را به بخش‌های دولتی ارائه دهند.

۲) ایجاد بستر‌های IT برای دیجیتالی شدن دولت

شاید ایجاد بستر‌های فناوری اطلاعات در این برهه زمانی کار آسانی نباشد، به همین دلیل دولت باید زیرساخت‌هایی که در دسترس دارد را در اختیار بخش عمومی قرار دهد تا انجام فعالیت‌هایی مانند ارائه‌ی هویت آنلاین، امضای الکترونیکی و… را برای شهروندان آسان‌تر گردد.

استفاده از اپلیکیشن‌ها و ایجاد یک پورتال سازمانی می‌تواند از بهترین راه‌ها برای دیجیتالی شدن دولت باشد، که علاوه بر تبادل یکپارچه اطلاعات میان مراکز عمومی و دولتی به صورت محرمانه باعث خواهد شد که نیازی نباشد که شهروندان برای دریافت خدمات مختلف چندباره به مراکز رفته و زمان خود را به هدر دهند.

۳) استاندار‌های فنی

سیستم‌هایی که در میان دولت و بخش عمومی قرار می‌گیرند باعث تعامل‌پذیری، شناسایی و مدیریت میان سیستم‌های مختلف می‌شوند و از بهترین اقدامات در حوزه مدیریت طرح‌ها و پروژه‌های بزرگ فناورانه هستند.

۴) ایجاد تغییر با وضع قانون جدید

دولت باید با ارزیابی قوانین موجود و مشکلاتی که احتمال می‌رود با آن در دیجیتالی شدن دولت روبه‌رو شود بررسی و تغییرات مناسب را تضمین و اجرا کند.

۵) طرح‌های پایلوت

دیجیتالی شدن دولت یک اقدام چالش برانگیز است که با توجه به منابع بسیاری که برای ساخت زیرساخت‌های آن لازم است، نیازمند هماهنگی گسترده میان دولت و سراسر بخش عمومی است.

قوانین و سرمایه‌گذاری‌هایی که تصویب می‌شوند ممکن است تا سال‌ها بر رأس هرم تصمیم‌گیری‌های دولت قرار بگیرد، پس باید در انتخاب و تصویب چنین قوانینی احتیاط لازم انجام بگیرد.

پس هر تصمیمی قبل از به انجام رسیدن، باید در مقیاس کوچک امتحان شده و سپس به صورت گسترده شروع شود.

طبق پژوهش‌های انجام شده کشور‌هایی که بیشترین استفاده از تکنولوژی را در خدمات خود برای کاربران دارند از قوانین بالا به درستی استفاده کرده‌اند.

از دیگر سو در دیجیتالی کردن دولت باید مدیران دولتی اولین کسانی باشند که به تغییر الگوی حاکم بر مؤسسات و ادارات دولتی کمک می‌کنند.

 

منبع: یوآیدی

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

10  ⁄    =  1